Blogfouten die jij wil vermijden - Sjoukje Bakker - Profbloggers

10 blogfouten die jij wil vermijden

Pas geleden schreef ik een nieuwe les voor één van mijn trainingen, en het leek me handig om daarin naar een blog te verwijzen die als voorbeeld kon dienen. Eentje uit mijn beginjaren als blogger. In mijn herinnering was die blog echt de beste die ik ooit had geschreven. Vol enthousiasme klikte ik op de link en begon te lezen. 

WAT. EEN. DESILLUSIE! Het was wel een sterk onderwerp. En het begon ook best aardig. Maar dat zakte al gauw af. Ik vond het zo erg, ik heb hem bijna offline gehaald. En toen realiseerde ik me ineens iets anders. In de loop der jaren heb ik behoorlijk wat bijgeleerd over goed bloggen.

Fouten maken mag. Het is zelfs goed als je wil leren. En… als je je fouten deelt, kun je anderen ook weer beter helpen. Daarom deel ik vandaag 10 veelgemaakte blogfouten, van mijzelf én van anderen. 

Fout 1: Je post iets om maar te posten

Je kunt beter iets posten dan niets posten. Toch? Nee. Ook bij blogs gaat kwaliteit over kwantiteit. Beter 3 echt goede blogs (die je overal kunt plaatsen en hergebruiken) dan 10 onzinblogs waar niemand iets aan heeft. 

Als je echt niet weet waarover je moet bloggen, ga dan in gesprek met je (mogelijke) klanten. En vraag waarover ze meer willen weten. Zorg altijd dat je iets schrijft waar mensen wat aan hebben. Anders is bloggen eigenlijk gewoon zonde van je tijd. 

Fout 2: Je spreekt de verkeerde doelgroep aan

Als je graag klanten aan wil trekken via je blog, is het belangrijk dat de onderwerpen die je langs laat komen in je blog ook op je klanten van toepassing zijn. Ik lees vaak blogs die wel leuk en informatief zijn, maar die waarschijnlijk nooit een klant op gaan leveren. Simpelweg omdat ze niet de juiste doelgroep aanspreken.

Zo las ik pas een leuke blog van een mediator, over de nieuwste alimentatieregels en wat de gevolgen van de wijzigingen waren voor mensen die alimentatie betaalden. Heel interessant waarschijnlijk voor mensen die al even gescheiden zijn. Maar zijn doelgroep bestaat uit mensen die nog willen scheiden. Mensen die helemaal niet op de hoogte zijn van de vorige regels, en dus ook niet hoeven te weten wat er precies gewijzigd is. Ze zullen daar dus ook niet op zoeken, en nooit bij deze mediator terecht komen. Gemiste kans dus!

Probeer altijd na te denken over WIE je wil bereiken als je een blog schrijft. En pas je blogonderwerpen daar op aan. 

(En ja, in deze valkuil ben ik zelf ook al eens gestapt. Lees hier meer over mijn doelgroepsavonturen.)

Fout 3: Je blogt niet omdat je denkt dat “iedereen het al geschreven heeft”

Hoeveel blogs zouden er zijn die gaan over blogfouten? Als ik op blogfouten zoek op Google krijg ik direct 19 miljoen resultaten te zien. Blijkbaar is er al eerder iemand op het idee gekomen om een lijstje te maken met leuke blogfouten… 

Toch zit jij nu mijn blog te lezen. Dus blijkbaar was er in die enorme berg blogs nog wel ruimte voor een blogje van mijn hand met blogfouten. 

Maak nooit de fout te denken dat jouw onderwerp al genoeg besproken is en dat je er daarom niet over hoeft te bloggen. Dat is zo’n gemiste kans. Van al die blogs die over jouw onderwerp gaan, is er niet één die exact jouw mening vertolkt. En die jouw unieke kijk op de wereld toont. Schrijven dus! 

Meer hierover lees je in de blog “Wat voeg ik nou toe?” Twee hardnekkige misverstanden waarom mensen niet bloggen uit de weg geruimd

Fout 4: Je gebruikt een korte of algemene titel

Als je een blog schrijft, begin je dan met de titel? Of met de tekst zelf? Als ik een blog nakijk, kan ik dat bijna altijd voorspellen. Blogs met korte of algemene titels zijn bijna altijd van boven naar beneden geschreven.

Als je juist je titel als laatste bedenkt, verzin je vaak veel betere en scherpere titels. Titels met een kwinkslag bijvoorbeeld. Of met een slimme verwijzing. 

Een titel moet twee dingen doen: je lezer nieuwsgierig maken, en je lezer informeren over de inhoud. Besteed hier dan ook altijd voldoende tijd aan, en volsta niet met een korte of algemene titel. Alleen als jouw titel echt uitnodigt om te gaan lezen klikken mensen er op door. 

Lees hier hoe je catchy titels voor jouw blogs bedenkt.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Fout 5: Je laat je “zoekwoord” 80 keer terugkomen

Vroeger, in de tijd dat computers nog zwartgroene schermen hadden en Google haar eerste stapjes zette… Toen werkte SEO zo dat je het snelst gevonden werd als je maar zoveel mogelijk je zoekterm in de tekst herhaalde. Dat is inmiddels al meer dan 10 jaar achterhaald. En toch… lees ik nog altijd blogs waarin de zoekterm achter elkaar terugkomt. 

Met het constant herhalen van je zoekwoord irriteer je niet alleen je lezer, het levert je ook niets op. Dus laat dat zo snel mogelijk achterwege. Ik beloof je: daar heb je echt alleen maar profijt van. 

Meer hierover lees je in de blog Waarom ik nooit in SEO geloofde – en er nu toch aan werk

Fout 6: Je post inconsistent

Je kunt beter goede blogs posten dan slechte blogs, dat roep ik hierboven ook al. Maar… het is ook niet handig om een hele tijd helemaal niets te posten en dan - als je een keer inspiratie hebt - ineens weer 10 blogs in 3 dagen. 

Consistentie is heel belangrijk bij blogsucces. En dat bestaat uit twee delen:

  • Schrijf consistent goede blogs - dus altijd van hetzelfde niveau
  • Publiceer regelmatig.

Je hoeft echt niet elke week te bloggen, zeker niet als schrijven niet je hobby is. Maar elke maand een blog is wel te adviseren. Je kunt per slot van rekening ook best een keer een aantal blogs achter elkaar schrijven, en dan over de periode van een aantal weken regelmatig eentje publiceren. 

Fout 7: Je plaatst geen interne links

De makkelijkste manier om meer paginaviews te krijgen is… intern linken. Elke keer als je een blog plaatst is het daarom slim om hierin zoveel mogelijk links op te nemen naar oudere blogs. 

En andersom ook: plaats ook regelmatig links in oudere blogs naar je nieuwe blogs. Je weet per slot van rekening nooit op welke blog een lezer binnenkomt. En als je al flink wat verkeer op je oudere blog hebt, is het wel zo fijn dat die lezers ook jouw nieuwe blog met meer informatie over dit onderwerp snel kunnen vinden.

Daarmee sla je twee vliegen in één klap: 

  • Je lezer ziet waarover je nog meer hebt geschreven en leest verder door.
  • Google leert welke blogs bij elkaar passen. En dat helpt jouw weer met jouw externe zoekverkeer. 

Lees ook: 10 must-do’s voor je een blog live zet (waarin ik mijn fout op dit gebied uitgebreid toelicht…) en 10 must do’s nadat je een blog gepubliceerd hebt

Fout 8: je vertelt je lezer niet wat je verwacht

Waarom schrijf jij blogs? Waarschijnlijk omdat je graag wil dat meer mensen je vinden, dat ze je op waarde kunnen schatten én uiteindelijk dat ze van je gaan kopen. 

Zorg daarom ook altijd dat jouw lezers weten wat de volgende stap is. Dat doe je in je afsluiting, met een heldere call-to-action. 

Meer hierover lees je in de blog Hoe schrijf je een sterke call-to-action voor je blog?

Fout 9: Je wacht met publiceren omdat je blog niet perfect is

Heb jij ook een verzameling met blogs geschreven die niet live staan? Gewoon omdat ze eigenlijk nog niet helemaal klaar zijn? Dat wil zeggen… ze zijn wel klaar: tekst is klaar, linkjes zijn klaar, beelden zijn klaar, maar… je twijfelt toch nog of het goed genoeg is. 

Klik op Publiceren! Doe het nu!

Het is zo zonde om blogs maar gewoon te laten staan en niet met de wereld te delen omdat ze nog niet “perfect” zijn. Want spoiler alert: perfect worden ze nooit. Elke keer - en ik overdrijf niet - echt ELKE keer als ik een blog van mezelf teruglees, zie ik verbeterpunten. Er is altijd wel een zin die beter kan. Een verwijzing die ik gemist heb. Een plaatje dat net anders zou moeten. 

Soms verbeter ik dat alsnog direct. En soms ook niet. Het wordt toch nooit helemaal perfect. Leg je daarbij neer en ga gewoon door. Verbeteren kan altijd nog. Zolang het goed genoeg is, ben je al een heel eind. 

Vraag je je af of het goed genoeg is? Plan dan eens een blogscan in. Hier lees je meer over mijn blogscans. 

Fout 10: je vergeet je blog na te lezen

Aan de andere kant is het ook zonde om net te snel te publiceren. Lees je blog altijd minimaal 2 keer na: eerst direct nadat je het geschreven hebt. En vervolgens nog een keer een paar uur laten. Daarmee voorkom je zoveel spel- en typfouten!

Als je net iets geschreven hebt, vullen je hersenen de ontbrekende letters en woorden gewoon voor je in. Je denkt dan dat je het goed hebt geschreven omdat jouw hersenen jou dat vertellen. Maar… als je het dan een paar uur later nog eens doorleest, en je vergeten bent wat de zin exact moest zijn… Dan zie je die typo wel staan.

Het is nog beter om je tekst door iemand anders door te laten lezen, maar dat kan niet altijd. Heb jij niemand die jouw blogs op inconsistenties en snelle foutjes kan checken? Plan dan in ieder geval genoeg tijd in om het zelf na een paar uur of zelfs een dag later nog eens na te lezen.

Goh Sjoukje… doe jij dit nu inmiddels altijd goed? Nee. Sorry. Ik probeer het wel zoveel mogelijk. Maar zelfs een dag later kijk ik nog wel eens over typo’s heen. Daarmee is toch wel bewezen dat het echt handig is om je teksten door iemand anders te laten checken. Het is ook niet het eind van de wereld als er een foutje in je blogs zit natuurlijk. Maar het blijft zonde om ze te laten staan, als je ze eruit had kunnen halen met iets meer geduld. 

(Mail me gerust hè, als je een fout tegen komt in één van mijn blogs. Word ik altijd blij van!)

Fouten maken mag

Fouten maken is belangrijk. Dan leer je het meest, dat geef ik mijn kinderen ook altijd mee. En als je ze deelt… dan kunnen anderen er ook weer van leren.

Wil jij meer leren over foutloos (en niet-foutloos) bloggen? 

Schrijf je dan in voor mijn handige blogtips.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Leave a Comment:

3 comments
15 slimme brainstorm vragen voor originele blogs- Profbloggers.nl says 27 January 2021

[…] slimme brainstormvragen die jou aan nog meer originele blogpost ideeën helpen 10 blogfouten die jij wil vermijden Hoe werkt affiliate marketing? Het antwoord op al jouw vragen 33 briljante blogideeën voor […]

Reply
Hoe maak je je blog leesbaar (en niet saai) met 15 tips - Profbloggers.nl says 16 February 2021

[…] basis van 1 blog? 15 slimme brainstormvragen die jou aan nog meer originele blogpost ideeën helpen 10 blogfouten die jij wil vermijden Hoe werkt affiliate marketing? Het antwoord op al jouw vragen 33 briljante blogideeën voor […]

Reply
De 3 blogs die elke ondernemer moet schrijven - Profbloggers.nl says 21 February 2021

[…] basis van 1 blog? 15 slimme brainstormvragen die jou aan nog meer originele blogpost ideeën helpen 10 blogfouten die jij wil vermijden Hoe werkt affiliate marketing? Het antwoord op al jouw vragen 33 briljante blogideeën voor […]

Reply
Add Your Reply