Ergens in juni 2018 ging één van mijn blogs viraal. En niet zo’n beetje ook. Toen ik om een uurtje of 11 eens de statistieken checkte, zaten er maar liefst 198 mensen tegelijk op mijn blog. Op dat moment waren er al dik 4000 langs geweest. Ik was – zonder dat ik het wist – op een door Google aanbevolen lijst terecht gekomen.
Helaas… had er bijna niemand doorgeklikt naar andere blogs. En niet één had op dat moment nog op een affiliate link geklikt. En mijn e-maillijst… Die had wel wat extra nieuwe inschrijvingen, maar het kwam niet in de buurt van wat het had kunnen zijn.
Hoe kwam dat?
Tja… Dat was puur dommigheid. Ik was namelijk vergeten om interne links te plaatsen. En affiliate links… Die zaten er op dat moment ook nog niet in. Er stond geen call-to-action in. En geen inschrijfformulier onder.
Binnen een kwartier nadat ik het ontdekte, stonden er interne én affiliate links in de tekst. Ik gooide er een inschrijfformulier onder, en een duidelijke call-to-action.
Loop standaard deze checklist langs
Een blog schrijven kost behoorlijk wat tijd. En hoe zonde is het dan, als je al die moeite hebt gedaan, en er komt niemand langs? Of… en dat vind ik zelf eigenlijk nog erger, als het je helemaal niets oplevert. Geen fans, geen nieuwe inschrijvingen, geen nieuwe klanten, geen geld… En dat terwijl je nog wel zo’n goed verhaal hebt opgesteld.
Zorg dus dat je altijd deze 10 stappen doorloopt voor je op “Publiceren” klikt. Het is even een klusje, maar je krijgt er beslist geen spijt van.
Stap 1: Maak de tekst op voor schermlezers
Als mensen op papier lezen, vinden ze het al fijn om wat aanwijzingen te krijgen. Waar gaat de tekst over, wat is belangrijk, wat moet ik echt onthouden?
Op scherm is dat nog veel meer. Mensen worden zo snel afgeleid als ze op een scherm lezen. Daarom is het juist als je blogt extra belangrijk dat je veel aandacht besteed aan de opmaak. De titel spreekt over het algemeen voor zich, maar ook tussen de (korte!) paragrafen door zijn kopjes heel belangrijk.
Een goede structuur maakt je lezers blij
Als de structuur goed is, vergroot je de kans dat je lezers:
- De tekst uitlezen
- Onthouden waar deze over gaat
- Blij worden van jouw blog en doorklikken naar andere blogs
Zorg dus dat je de tekst op hakt in kleine stukjes (van maximaal zo’n 5-8 regels) en elk stukje voorziet van een eigen informerende kop.
Meer lezen over echt boeiend bloggen? Lees Hoe schrijf je een goede blog? 10 gouden tips
Stap 2: Zorg voor meer intern verkeer
De meeste blogs die je schrijft, zeker als je al wat langer bezig bent, zullen gerelateerd zijn aan een tekst die je al eerder geschreven hebt. Laat dat je lezer weten door zoveel mogelijk interne links te plaatsen.
Ben je dit vergeten? Doe het dan twee kanten op
Staat je blog al live en heb je deze stap overgeslagen? Doe het dan gelijk twee kanten op:
- Je linkt in je nieuwe blog naar oudere blogs met eenzelfde onderwerp
- Je linkt in die oude blogs vooruit naar deze blog. Je weet per slot van rekening nooit op welke blog een lezer binnenkomt. En als je al flink wat verkeer op je oudere blog hebt, is het wel zo fijn dat die lezers ook jouw nieuwe blog met meer informatie over dit onderwerp snel kunnen vinden.
Meer blogtips ontvangen?
Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!
Stap 3: Regel de geldzaken
Je geldzaken regelen klinkt misschien wat cryptisch, maar ik bedoel er wel iets heel concreets mee: zorg dat je blog de inspanningen terugbetaalt. Je kunt bijvoorbeeld affiliate links toevoegen, of advertenties in je tekst plaatsen. En als je een eigen product hebt, dan kun je ook die aanbevelen bijvoorbeeld.
Zoek dus uit welke affiliate links van toepassing kunnen zijn op deze tekst. Zeker links naar bijvoorbeeld Bol.com kun je, als je even nadenkt, op veel meer plaatsen kwijt dan je misschien op het eerste gezicht denkt. Elk ding dat je noemt, ook al gaat je tekst daar verder helemaal niet over, kun je van een affiliate link voorzien.
Wil je je eigen product aanbevelen? Verzin dan een duidelijke link tussen je geschreven tekst en het product dat je wil aanbevelen. Als je die link niet expliciet legt, komt het product voor je lezer zomaar uit de lucht vallen. Dan is de kans op verkoop klein.
Tot slot kun je, als je gebruik maakt van handmatig te plaatsen advertenties, deze afstemmen op de inhoud.
Stap 4: Zoek beelden die je tekst versterken
De meeste blogs maken gebruik van een uitgelicht beeld. Daarnaast kun je ook in je tekst nog beelden kwijt, om je woorden kracht bij te zetten. Of simpelweg om te laten zien waar je het over hebt, bijvoorbeeld bij een uitleg of een review.
Je kunt zowel gebruik maken van eigen foto’s en/of tekeningen als van stockbeelden. Zorg in ieder geval wel dat het voor de lezer direct duidelijk is waarom je een bepaald beeld hebt toegevoegd.
Extra voordelen van het gebruik van goede beelden
Het schijnt zo te zijn dat extra beelden in je tekst ervoor zorgen dat je tekst vaker gedeeld wordt op social media. En sowieso leest het vaak lekkerder als de teksten regelmatig door een plaatje onderbroken worden.
Stap 5: Maak je teksten SEO-proof
Voor het SEO-proof maken van mijn teksten maak ik gebruik van Yoast. In die plug-in zie je precies welke acties je kunt ondernemen om je tekst sneller te laten oppikken door Google. Dit leidt er soms toe dat ik de inleiding iets herschrijf of de titel net wat scherper maak.
Voeg je keywoord in ieder geval ook toe in de omschrijving van je beelden. En zorg dat deze in de url staat.
Vergeet de metatekst niet
Vul daarnaast altijd de metatekst of meta description in. Daarmee laat je Google weten wat er bij je link vertoond moet worden. Anders neemt Google de eerste woorden van je inleiding over. Als je gebruik maakt van een leuke anekdote om je bericht mee te starten, zijn dat meestal niet de beste zinnen om op Google weer te geven. Zorg dus dat er in de metatekst duidelijk staat wat het punt van je blog is.
Als je geen goede metatekst hebt toegevoegd, kan het gebeuren dat mensen niet doorklikken op jouw link, zelfs als je wel heel hoog in Google terecht komt. Zonde dus!
Stap 6: Schrijf teksten voor sociale media
Na publicatie kun je je blog op sociale media delen, om lezers binnen te halen. Besteed daar nu vast tijd aan. Het onderwerp zit nog vers in je hoofd per slot van rekening. Schrijf een aantal wervende teksten per medium en houd ze bij in excel bijvoorbeeld. Als je dan gaat promoten, na publicatie van je blog, kun je hier snel uit putten.
Meer blogtips ontvangen?
Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!
Stap 7: Voeg beelden toe voor sociale media
Elk sociaal medium waar je gebruik van maakt, vraagt om eigen beelden. Je kunt een basisfoto vaak wel hergebruiken, maar het formaat en het tekstgebruik verschilt per medium. Door daar rekening mee te houden, vergroot je zowel de kans dat jouw blogs gedeeld worden, als de kans dat er überhaupt op wordt doorgeklikt.
Je kunt de beelden in Canva vormgeven. Daar staat ook precies bij aangegeven wat de beste formaten voor elk medium zijn.
Facebook: rechthoekige beeld met korte tekst
Voor Facebook kun je meestal volstaan met het gekozen uitgelichte beeld met wat wervende teksten erover. Gebruik niet teveel tekst, dan ben je je lezer alweer kwijt. Denk eraan dat die vaak gedachteloos langs haar timeline scrollt. Hoe sneller je de aandacht kunt vangen, hoe groter de kans op doorklikken.

Zorg wel dat je beeld voor Facebook al is opgenomen (bijvoorbeeld door de Yoast-plugin) voor gebruik van sociale media voordat je de blog publiceert. Anders maakt Facebook standaard gebruik van wat jouw thema aangeeft als het gewenste beeld om met jouw link mee te geven. Dit is lang niet altijd de foto die jij speciaal voor Facebook hebt gemaakt.
Heeft Facebook toch het verkeerde beeld gepakt?
Zie je het verkeerde beeld op Facebook? Dan kun je dit herstellen door gebruik te maken van de debugger. Zorg dat je de beelden op de juiste plek hebt toegevoegd voor delen op sociale media. En leeg je cache. Voer daarna je url in in de debugger en klik op Debug. Mocht je nog niet het gewenste beeld zien, klik dan eerst op “scroll again”.
Soms moet je een paar keer op deze knoppen klikken voor je het juiste beeld ziet.
Pinterest: meerdere langwerpige beelden
Voor Pinterest maak je minimaal 1 pin, maar bij voorkeur 3 pins. Deze zijn langwerpig van vorm, en bevatten eveneens wervende teksten. Op een pin kun je net iets meer tekst kwijt dan op een Facebook-beeld, maar houdt het wel zo wervend en compact mogelijk.
Je kunt alle pins onderaan je blog zetten (of gebruiken als plaatje in je tekst). Of je kunt er 1 op je blog zelf zetten, en de overige pins direct op Pinterest zelf. Ook kun je ze toevoegen in Tailwind.
Meer leren over Pinterest? Doe mee met de 10-daagse Pinterestchallenge die ik samen met Pinexpert organiseer! Elke maand begint het opnieuw.

PS: wil je deze tekst nog eens teruglezen? Bewaar deze dan op Pinterest.
Instagram: vierkante foto, geen tekst
Als je gebruik maakt van Instagram, kun je een beeld extra mooi maken door gebruik te maken van fotobewerkingstools. Daarover plaats je juist geen tekst. Hoe mooier de foto, hoe groter de kans dat je lezer deze liket en op zoek gaat naar je link.
Stap 8: Voeg extra informatie toe
Heb je gebruik gemaakt van een externe bron? Link daar dan naar. Ook als je ergens meer informatie hebt gevonden, kun je daarnaar linken. Je lezers vinden het prettig om te zien waar jij je op baseert. Plus dat ze, als ze echt geïnteresseerd zijn, graag verder lezen.
Door ze hierin te faciliteren, vergroot je de kans dat ze enthousiast worden over jouw blog en fan worden.
Bovendien is er nog een extra bonus… Uitgaande links naar goede sites versterken je positie op Google. Het is dus heel goed voor je SEO om hier aandacht aan te besteden.
Meer blogtips ontvangen?
Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!
Stap 9: Lees je tekst nogmaals
Als de basis helemaal klaar is, wacht dan toch nog even met publiceren, en lees je tekst nogmaals door. Sowieso zie je vaak de spel- en typefouten niet als je een tekst net geschreven hebt. Als je hem een paar uur (of een paar dagen zelfs) later nog eens leest, haal je ze er vaak wel uit.
En eigenlijk is mijn ervaring dat een blog veel beter wordt als je hem even een tijdje (paar uur of liever zelfs een paar dagen) laat liggen. Als je de tekst later terug leest, weet je vaak veel mooiere voorbeelden en betere argumenten. Mijn ervaring is ook dat je dan ineens de volgorde compleet om kan gooien waardoor de tekst veel krachtiger wordt.
Vergeet ook je titel niet
Als je dan toch nog een keer goed naar de tekst hebt gekeken, denk dan ook nog eens na of de gekozen titel echt de juiste is.
Stap 10: Voeg een krachtige call-to-action toe
Zorg tot slot dat jouw lezer precies begrijpt wat zij moet doen na het lezen van jouw tekst. Hoe explicieter je je call-to-action maakt, hoe groter de kans dat mensen ook doen wat je zegt.
- Wil jij extra inschrijvingen voor je e-maillijst? Zet er een inschrijfformulier met een duidelijke button onder.
- Wil jij graag dat je lezers je bericht delen op sociale media? Schrijf dat letterlijk onderaan je blog (of halverwege je blog, voor extra aandacht).
- En wil je misschien graag dat mensen op je blog reageren? Stel een prikkelende vraag onderaan je blog.
Als je dit bij elke blog bewust doet, zie je dat je resultaten direct verbeteren. Probeer het maar eens!
Meer weten over hoe je een e-maillijst opbouwt? Klik hier.
Alles klaar? Publiceren maar!
Wat moet je veel doen hè, voor je een blog live kunt zetten. Toch is het heel belangrijk hier aandacht aan te besteden. Dan vergroot je de kans dat er meer mensen langs komen. En… dat als je net als ik, spontaan viraal gaat, dat je ook echt binnen haalt wat je binnen zou kunnen halen.
Hoe liep het af met die ene blog?
Aan het einde van de dag waren er dik 15.000 mensen langs geweest. Ik had dik € 300 aan affiliate inkomsten binnen. Honderden mensen hadden zich ingeschreven voor mijn wekelijkse mail. En het aantal interne kliks was letterlijk vertienvoudigd. Sindsdien heb ik nooit meer een blog live gezet zonder deze belangrijke actiestappen. En jij nu vast ook niet meer.
Wat vergeet jij altijd voor je een blog live zet? Heb jij vaste checkpunten?
Handige checklist ontvangen?
Wil jij deze blog als handige checklist ontvangen? Schrijf je voor de wekelijkse blogtips. Dan ontvang je hem direct in je mailbox!
Meer blogtips ontvangen?
Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

PS: wil je deze tekst nog eens teruglezen? Bewaar deze dan op Pinterest.