Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
maart 9, 2021
10 redenen om te bloggen voor jouw bedrijf - Profbloggers - Sjoukje Bakker

Voor mij is een blog voor mijn bedrijf altijd vanzelfsprekend geweest. Logisch natuurlijk, als je bedrijfsnaam Profbloggers is, hahaha. Maar ook voor mijn andere bedrijf (ik was ook een paar jaar consultant) heb ik vanaf het begin al geblogd. Bloggen geeft je zoveel meer mogelijkheden om je verhaal te vertellen!

Daar schreef ik al eens de blog Heeft zakelijk bloggen nog zin? Ja zeker! over.

En vandaag deel ik nog 10 eenvoudige redenen waarom ik vind dat jij zou moeten bloggen voor je bedrijf. 

Reden 1: Bloggen zorgt er voor dat mensen regelmatig op je website terugkeren

Als je een online bedrijf hebt, is de kans vrij klein dat mensen jouw bedrijf zomaar bezoeken. Laat staan dat ze ook nog terugkomen. En toch zijn bezoekers voor je website behoorlijk cruciaal. Als je geen bezoekers hebt, kun je aan niemand laten zien wat je verkoopt. 

Als je niet regelmatig iets nieuws op je website zet, is er voor mensen geen enkele reden om terug te komen naar je website. 

Je hoeft echt niet elke week een nieuwe blog te delen. Maar maandelijks een opfrisser op je site helpt zeker om je website nieuw en aantrekkelijk te houden. 

En hoe vaker mensen je blogs lezen en naar je website komen, hoe meer vertrouwd ze met jou raken. En hoe groter de kans dat ze iets van je willen kopen

Reden 2: Bloggen helpt met het opbouwen van vertrouwen 

Dat laatste punt is meteen argument 2 waarom bloggen zo belangrijk is. Mensen kopen pas iets van je als ze je vertrouwen. Door ze te laten zien wie jij bent en welke kennis je hebt, kun je dat vertrouwen steeds verder vergroten. 

Natuurlijk kun je ook mooie reviews delen. En prachtige foto’s maken van en teksten schrijven over je producten. Maar een blog geeft je veel meer ruimte om ook de diepte in te gaan. 

Als mensen vervolgens ook nog jouw advies opvolgen en daar resultaten mee behalen, dan versterk je je geloofwaardigheid nog veel meer. 

Toen ik net begon met Profbloggers, had ik ook niet direct klanten. Pas toen ik blogs ging schrijven met tips over bloggen, kreeg ik langzamerhand meer websitebezoekers. En inmiddels heb ik honderden klanten en nog meer cursussen en trainingen verkocht. Zo snel kan het gaan. 

Reden 3: Bloggen is goed voor je positie op Google

Hij ligt voor de hand, maar het is wel een goede reden: bloggen helpt je enorm met je positie op Google. Als er iets is waar Google blij van wordt, is het wel verse en zinnige content op je website. Hoe meer waardevolle informatie je deelt, hoe meer kans op een hoge plek bij de zoekmachines. 

En het leuke is, het gaat vrij natuurlijk. Als ik aan mensen vraag wat ze het lastigst vinden van online marketing, is SEO altijd het antwoord. En de techniek achter SEO is ook hartstikke lastig, daar vind ik ook. Maar door te bloggen kun je al zoveel stappen zetten in SEO. Zeker als je veel kennis deelt en echt goede teksten schrijft. Dan heb je al meer dan de helft gewonnen. 

Lees ook Waarom ik nooit in SEO geloofde – en er nu toch aan werk

Reden 4: Bloggen versterkt je imago als expert

Hoe meer je je expertise deelt, hoe meer mensen je als expert zullen zien. Dat geldt zowel voor de bezoekers die jou via Google vinden als mensen die jou al langer kennen en steeds meer van je lezen. En dat verhoogt weer de kans op klanten. 

Daarnaast geef je je lezers ook een beeld van wat ze kunnen verwachten als ze je cursussen kopen bijvoorbeeld. Of als ze je dienstverlening afnemen. Ze weten dan al hoeveel jij zomaar deelt. Laat staan wat je allemaal nog meer meebrengt als ze je betalen. 

Een leuke bijvangst van je expertstatus is dat je ook sneller gevraagd zal worden voor toelichting op jouw vakgebied door anderen. Zo kun je sneller in de media komen als je al als expert bekend staat. En je kan ook door anderen gevraagd als expert die hun diensten aanvult. 

Heb jij al de drie blogs die elke ondernemer zou moeten schrijven geschreven?

Reden 5: Bloggen helpt je bij het beantwoorden van klantvragen

Het leuke van een blog is dat je die zo groot kunt maken als je zelf wil. En zo vaak kunt laten verschijnen als jij wil. Dat betekent dat je ook elke klantvraag in een blog kunt beantwoorden. 

En dat heeft drie fijne voordelen: 

  • De vraag die jouw klant stelt, stellen andere klanten en prospects vast ook, maar die zeggen dat niet altijd. Door antwoord te geven in een blog, help je dus direct meer mensen. 
  • Het bespaart je later tijd. Elke keer als die vraag opkomt, kun je naar de blog verwijzen. Of de tekst overnemen en met je klant delen. 
  • Als het een antwoord is op een vraag die veel mensen stellen, zullen ze het ook veel delen. En dat levert je weer extra exposure op. 

Reden 6: Bloggen helpt je bij je social media 

Als je blogt, heb je veel meer inspiratie voor je social media posts. Daar wijdde ik pas ook al deze blog aan: Hoe maak je tientallen social media posts – op basis van 1 blog?

En het leuke is, mensen delen blogs ook veel sneller op social media, dan andere webpagina’s. 

Ooit had ik een hele grote Facebook-groep. De groep bestaat nog steeds, ook nu ik er geen beheerder meer ben. Maar nog altijd delen mensen (die ik vaak helemaal niet ken!) mijn blogs nog steeds als antwoord op vragen van anderen. 

Voor Pinterest is een blog zelfs noodzakelijk. Als je veel verkeer naar je website wil trekken, zul je altijd blogs achter je pins moeten hangen. En alleen pins die verwijzen naar blogs worden op Pinterest veel opgeslagen en opnieuw bewaard. 

Wil jij weten welk social medium het meest nuttig is voor jouw bedrijf? Doe de test

Reden 7: Een blog blijft altijd van jou

Over social media gesproken… Je hebt geen enkele invloed op wie jouw social media-posts ziet en hoe lang ze zichtbaar blijven. Als het algoritme van social media veranderd wordt, kan jouw content zomaar minder aandacht krijgen. En als een platform stopt, ben je alles kwijt. 

Maar een blog… die is van jou.  Zolang jij jouw website in de lucht houdt, kun je blijven bloggen. 

Ben jij al lid van mijn Facebook-groep over bloggen? Kom erbij!

Reden 8: Blogs helpen je bij het maken van content voor andere materialen

Als ik een nieuwe cursus of training maak, is er eigenlijk altijd al een blog op Profbloggers beschikbaar die ik als basis kan gebruiken. Dat komt omdat ik vaak eerst blogs schrijf over een onderwerp, voor ik er cursussen of trainingen over maak. En dat doe ik zodat ik zeker weet dat er ook animo is voor een cursus. 

Sommige van mijn blogs worden enorm goed gelezen, zoals mijn blog over hoe je een blog viraal laat gaan. Die blog was de basis voor mijn cursus Hoe schrijf je een snel een geweldige blog. Ook andere blogs heb ik gebruikt om deze cursus uit te breiden. 

Nu zou je natuurlijk kunnen denken, hm, als ik jouw blogs lees, heb ik dan die cursussen nog wel nodig? Hahaha. Ja natuurlijk. De cursussen bieden niet alleen tips, maar ook echte lesstof en praktische opdrachten, die jou aan een concreet resultaat helpen (en dat laat ik de blogs natuurlijk achterwege). 

Als jij blogs schrijft, kom je vaak op de mooiste cursusideeën. En als je blog vervolgens ook succesvol is - of juist niet - dan heb je een heel wat beter beeld of jouw cursus ook succesvol gaat worden. 

Meer ideeën over hoe je je content kunt hergebruiken lees je hier: 7 slimme manieren om je content steeds opnieuw te gebruiken

Reden 9: Bloggen helpt je bij het verkopen van je producten

Ik ben niet zo’n verkoper. Sterker nog, ik vind verkopen best vervelend. En van koude acquisitie gaan de rillingen helemaal over mijn rug lopen. 

Wat ik wel leuk vind, is dat ik vaak afspraken in mijn agenda zie van mensen die ik helemaal niet ken, en die vervolgens wel klant van me worden. Als ik dan vraag waarom ze mij benaderd hebben, is het antwoord altijd “ik las een blog van jou en toen…” . 

Bloggen haalt de kou uit koude acquisitie zeg ik altijd. En dat voorkomt dat je keihard moet verkopen. Ideaal voor mensen zoals ik dus. 

Lees meer over mijn verkoop-antipathie in de blog Hoe kun je succesvol ondernemen als je verkopen verschrikkelijk vindt

Reden 10: Bloggen vergroot de loyaliteit van je lezers

Als je consistent blogt, en mensen jouw blogs blijven lezen, krijgen ze steeds meer het gevoel dat ze je kennen. Ze gaan steeds meer overeenkomsten ontdekken. En langzamerhand bouwen ze een band met je op. 

Hoe beter mensen je kennen - zelfs als ze je nog nooit ontmoet hebben - hoe loyaler ze naar jou worden. 

Dat ken ik ook uit mijn eigen praktijk. Ik heb klanten die me al jaren volgen. En die me dan op een gegeven moment bellen met de opmerking, “Ja, ik ken je natuurlijk al jaren”. Ook al heb ik geen idee wie zij zijn. 

Lees ook: Wat is de link tussen bloggen en klanten krijgen? 

Bloggen? Doen!

Je snapt het al: bloggen moet je zeker doen. Twijfel je nog over het nut van een blog voor jouw bedrijf? Doe dan eens mijn blogtest om te ontdekken of het bij jou past. Dan stuur ik je tips op maat!

Eerst ontdekken wat een blog precies is? Lees Wat is een blog? En waarom zou je bloggen als ondernemer?

Wil jij Sneller
en Beter Bloggen?

Wil jij sneller én beter leren bloggen? Schrijf je nu in voor mijn blogtips.

Dan ontvang je direct mijn
7 stappenplan voor een geweldige blog

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}