Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
april 13, 2021
Blogcontent versterken - Sjoukje Bakker - Profbloggers

“Ik heb het idee dat mijn blog gewoon niet goed genoeg is. Ik probeer het wel, maar ik vind dit echt heel moeilijk.” Joanne’s sippe toon was bijna hoorbaar in haar mail. In de bijlage vond ik haar pogingen. 

Toen ik ze las, vond ik het wel meevallen. Ze had er duidelijk erg haar best op gedaan. Maar ze kon ze inderdaad nog wel wat versterken. Ik mailde haar mijn tips. En graag deel ik ze ook met jou: mijn 10 manieren om je blogcontent te versterken. 

Tip 1: Brainstorm over onderwerpen die jouw klanten kunnen helpen (en bespreek het met ze)

Eén van Joanne’s grootste probleem was dat haar blogs vooral over haarzelf gingen. En niet over de problemen van haar klanten. Dat is wel het belangrijkste uitgangspunt van een succesvolle blog. 

Waar zou jij over kunnen schrijven waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft? Waar lopen jouw klanten tegenaan? Wat vinden ze echt lastig? Als je echt antwoord kunt geven op deze vragen, kun je je blog enorm versterken. Door regelmatig met je klanten in gesprek te gaan, kun je ook achterhalen of je de juiste onderwerpen wel aanstipt. 

Hoe meer je je lezers verder helpt, hoe sterker ze je blog vinden. En hoe meer ze ermee doen. 

Hulp nodig? Check eens deze twee blogs over brainstormen

Tip 2: Wissel af in onderwerpen

Als je zakelijk succes uit je blog wil halen, zijn er type 3 blogs, die je beslist moet schrijven als ondernemer:

  • De wie & waarom-blog oftewel de persoonlijke blog: hierin vertel je wie jij bent en waarom je bent gaan ondernemen. Deze blog geeft een kijkje in je eigen keuken. Je lezer leert je in deze blog wat beter kennen, en dat leidt tot een band (of juist niet!). Als je zo’n wie & waarom-blog op je site plaatst, zorg je ervoor dat je lezer kan bepalen of jij iemand bent die bij haar of hem past. Hier zat Joanne alvast goed. 
  • De hoe-doe-je-dat-blog oftewel de kennisblog: dit type blog gebruik je om te laten zien dat je de expert bent op jouw vakgebied. Hierin geef je duidelijk uitleg hoe iets moet. In zo’n blog help je de lezer een stapje verder. Deze blog is typisch een voorbeeld van zo’n hoe-doe-je-dat-blog. Dit soort blogs mocht Joanne vooral gaan schrijven nu. 
  • De oplossingsblogs oftewel de commerciële blog: De laatste blogsoort geeft je lezer inzicht in welke oplossingen jij biedt om je lezer verder te helpen. Hierin vertel je meer over je dienstverlening en introduceer je bewijsvoering waarom jouw oplossingen zo goed zijn. Ook hiermee had Joanne nog een uitdaging voor zich. 

Als je de eerste mist, is het lastig voor je lezer om een band met je te krijgen. Als je de tweede mist, snapt je lezer niet waarom jij een expert bent. En als je de derde niet schrijft, weet je lezer niet wat je verkoopt. 

Door een goede mix van deze blogs te maken, wordt je blog veel sterker. 

Meer hierover lees je in de blog De 3 blogs die elke ondernemer moet schrijven

Tip 3: Schrijf langere blogs

Als ik aan ondernemers vraag hoe lang hun gemiddelde blog is, komen ze vaak met iets van 500 woorden. Ook die van Joanne waren hooguit zo’n 400 woorden. En hoewel dat al een flinke lap tekst lijkt (meer dan een a4 in word), kun je in zo’n stukje tekst eigenlijk maar heel weinig uitleggen.

Als je kijkt naar mijn meest gelezen blogs, zijn dat altijd blogs waarin ik echt de diepte in ga. Mijn blog waarin ik uitleg hoe je persoonlijk kunt schrijven zonder je vuile was buiten te hangen, is zo’n 1200 woorden.

De blog waar ik uitleg hoe ik ooit honderdduizenden lezers naar mijn website trok, is zelfs bijna 2000 woorden, net als de blog waarin ik in 7 stappen toelicht hoe je een mailfunnel inricht

En deze blog die je nu leest, overstijg ook de 1600 woorden. Yes!

Tip 4: Maak gebruik van een blogtemplate

Als je echt goede blogs wil schrijven, is het verstandig om eerst de inhoud goed uit te werken, voor je gaat schrijven. Dan weet je zeker dat je alle argumenten mee neemt, ze op de juiste volgorde zet, en dat je er geen dingen bijhaalt die niet zo relevant zijn. 

Om je hierbij te helpen, kun je gebruik maken van een schema, waarin je een aantal punten noteert:

  • Onderwerp
  • Doelstelling tekst (wat wil je bereiken met je blog? Wat moet je lezer eruit halen?)
  • Inleiding
  • Paragrafen / Argumenten
  • Afsluiting (met call-to-action)

Als je dit eerst invult, wordt je blog echt een stuk beter. En je schrijft nog sneller ook. Ik heb hier een handig template voor gemaakt. Je kunt dat hieronder aanvragen. (Als enthousiaste klant van mij maakte Joanne hier natuurlijk allang gebruik van.)

Gratis
blog template ontvangen?

Blogschema - Profbloggers

Wil je snel geweldige omzetverhogende blogs leren schrijven? Download dan nu mijn gratis blogtemplate. Succes gegarandeerd!

Tip 5: Maak gebruik van aansprekende voorbeelden

Als je je punt illustreert door het geven van voorbeelden, wordt je blog een stuk leuker om te lezen. Als ik blogs van klanten nakijk, is dit ook mijn meest aangehaalde verbeterpunt: maak je tekst menselijk. Zorg dat het echt over mensen gaat. En dat is verreweg het makkelijkst door echte praktijkvoorbeelden erin te stoppen. 

Voor Joanne was dit echt een eyeopener. Door haar klantervaringen in haar blogs te verwerken, werden ze direct een stuk leesbaarder. 

Tip 6: Voeg verhalen of metaforen toe

Door gebruik te maken van verhalen en metaforen kun je je blog ook wat extra's meegeven. Mensen snappen ingewikkelde problemen vaak beter als je ze illustreert met een verhaal of een metafoor.

Zo zeg ik vaak dat bloggen hetzelfde werkt als een raket. Eerst moet je heel veel brandstof toevoegen, en als je blog eenmaal vliegt, dan blijft hij wel gaan.  

Tip 7: Geef bewijsvoering voor wat je claimt

Joanne is niet zo van de stevige meningen, ook niet in haar blogs. Maar dit kom ik in mijn praktijk wel vaak tegen. Zo keek ik enige tijd geleden een aantal blogs na van iemand die enorm stevige statements erin gooide. Ik vond het interessant om te lezen, maar… na afloop vroeg ik me wel af of het waar was wat ze schreef. Omdat ze geen enkele bron vermeldde, besloot ik het af te doen als onzinverhaal.

Gemiste kans dus, als je mensen echt van je standpunt wil overtuigen. Zeker als je een onbekend argument aanvoert, is het belangrijk om naar bronnen te verwijzen, zodat ze weten dat je het niet uit je duim zuigt. 

Wees ook nooit bang om naar andere websites te linken, omdat je dan mogelijk je lezer kwijt raakt. De kans dat mensen je serieus nemen verhoogt hier namelijk alleen maar mee. En het is ook juist goed voor je Google ranking. 

Tip 8: Maak gebruik van quotes

Ken je een leuke quote die betrekking heeft op jouw onderwerp? Voeg deze toe (natuurlijk met bronvermelding!) om je blog nog wat meer aantrekkingskracht te geven. Zo'n quote doet het vaak ook goed op social media. 

Tip 9: Interview iemand voor je blog

Als je een extra perspectief aan je blog toe wil voegen, kan het heel handig zijn om iemand te interviewen. Dat kan een klant zijn, maar ook een expert. Of mogelijk iemand met wie je veel samenwerkt, of een medewerker uit je bedrijf als je een groter bedrijf hebt. 

Ook kun je gebruik maken van vragen en antwoorden op je blog, waarmee je eigenlijk jezelf interviewt. Je kunt op die manier veelgestelde vragen van klanten over een bepaald onderwerp mooi bij elkaar in een blog verwerken. 

Tip 10: Geef tips om verder te lezen

In je blog kun je ook tips geven om verder te lezen. Dit kunnen zowel links zijn naar andere blogs op je eigen site, als bijvoorbeeld tips naar blogs van anderen en boeken. 

Zelf maak ik in al mijn blogs gebruik van interne links. Dat is namelijk niet alleen fijn voor je lezer, maar ook voor je positie op Google, net als die externe links. Naar boeken linken vinden veel lezers ook fijn, zeker als je maar een klein tipje aanstipt van het hele verhaal. Als ze echt geïnteresseerd zijn, is het natuurlijk heel fijn als ze uitgebreid door kunnen lezen.

Joanne realiseerde zich dat ze eigenlijk nooit doorverwijst naar anderen, terwijl ze wel vaak samenwerkt. Een ideale gelegenheid om haar blogs mee uit te breiden dus. 

Versterk je blogcontent met deze tips

Soms is het helemaal niet lastig om je blogs te versterken. Iets meer voorbereiding doet vaak al een hoop. 

Voor Joanne ging er een wereld open. Toen ze mijn tips eenmaal toepaste, werden haar blogs zoveel beter! Ze kreeg ook veel meer plezier in het schrijven.

Wil jij meer blogtips ontvangen?

Wil je meer van dit soort blogtips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn blogmail, dan stuur ik ze je toe.

En wil je direct aan de slag met je blog?

Wil je direct aan de slag met je blog? En weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Kijk dan eens naar mijn start-je-blog-bootcamp-dag. Meer hierover lees je hier.

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.