Je eerste zin is de enige die telt.
Bam!
Probeer nu nog maar eens een leuke blog te schrijven. Al die druk! En je hebt nog niet eens één zin geschreven…
Toch is het wel waar. Als je eerste zin niet aanslaat, leest niemand de rest van je tekst. Het is net als met een eerste indruk. Die moet gewoon goed zijn. Zeker als het gaat om een potentiële klant. Het kost zoveel moeite om een slechte indruk alsnog om te zetten in een goede. En bij een blog al helemaal dus. Want die is zo weg geklikt.
Gelukkig is het wel mogelijk, goede eerste zinnen schrijven. Daarom geef ik je vandaag een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan. En een aantal voorbeelden van sterke openingen uit mijn eigen praktijk.
Tip 1: begin niet met je eerste zin
Als je begint met schrijven, komen de eerste zinnen er meestal niet zo vlot uit. Dat heeft echt bijna iedereen. Pas als je eenmaal lekker aan het typen bent, gaat het steeds vloeiender. En wordt je tekst steeds beter.
Dus… zo’n belangrijke eerste zin, die moet je gewoon niet als eerste schrijven. Ik doe dat ook (bijna) nooit. Negen van de tien keer bedenk ik mijn inleiding halverwege mijn blog pas. Als ik al flink wat leuke tips of voorbeelden bedacht heb. Dan ineens schiet er een mooie anekdote door mijn hoofd. Of een briljante vraag. Of iets dergelijks.
Die schrijf ik dan, verplaats ik naar boven. En klaar! Instant eerste zin!
Natuurlijk begin ik altijd wel ergens mee, maar dat is dan niet in beton gegoten. Die eerste zinnen herschrijf ik later. En dat kun jij ook doen.
Ga gewoon lekker schrijven. Als je zo’n beetje klaar bent, kijk je nog eens naar je inleiding. En herschrijf je je eerste zin. En dan… krijg je net zo’n pareltje als ik hierboven heb staan. Hahaha.
Tip 2: Wat wil je dat je lezer uit je blog haalt?
Denk goed na over wat je wil bereiken met je blog. Als je dat goed in je hoofd hebt, kun je daar je eerste zin op baseren. En dan maak je het direct een stuk makkelijker om hem aantrekkelijk te maken voor je lezer.
Tip 3: Gebruik de rest van je inleiding voor meer informatie
Net als je titel moet de inleiding van je blog twee dingen doen:
- Je lezer nieuwsgierig maken
- Je lezer informeren over het onderwerp van de rest van de blog.
Alleen in je inleiding heb je meer ruimte om dat te doen, dan in je titel. Dus je eerste zin mag ook alleen nieuwsgierig maken. Handig! In de rest van de inleiding kun je dan uitgebreid uitleggen waarover je verder gaat vertellen. En omdat je die ruimte hebt, voelt zo’n eerste zin niet als clickbait.
Lees voor meer titeltips de blog Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels)
Let op: laat SEO niet leidend zijn
Nu hoor ik ook vaak van klanten dat ze hun eerste zin aanpassen om te zorgen dat ze "een groen lichtje" van Yoast krijgen. Het idee daarbij is dat ze hun gewenste zoekwoorden in de eerste zin verwerken, zodat Google hun artikel sneller naar boven stuwt.
Nu is het helemaal niet erg als je zoekwoord in de eerste zin staat natuurlijk. Maar... het is wel erg als dat betekent dat jouw eerste zin daarmee zijn sprankeling verliest. Je kunt je keyword altijd nog op een andere plek in je blog verwerken, zoals in je titel, de metatekst en in de url. Maak Yoast en Google nooit belangrijker dan je lezer, een echt mens dat je daadwerkelijk binnen wil halen in je blog.
Voorbeelden van werkende eerste zinnen
Ter illustratie geef ik ook graag een aantal voorbeelden van openingszinnen die altijd werken.
Voorbeeld 1: Begin je blog met een quote
Meer dan eens ben ik mijn blog met een quote van een klant begonnen. Meestal niet een eerste zin uit zo’n gesprek overigens. Maar wel DE zin die volledig aangeeft wat het probleem is.
En dat werkt eigenlijk altijd. Dan heb je direct het probleem te pakken. En je blog is menselijk: het gaat over iemand met een echt probleem.
“Sorry, ik heb weer veel te veel woorden gebruikt. Wil jij eens kijken wat er allemaal uit kan?” is de inleiding van de blog Waarom blogs niet kort hoeven te zijn.
Een ander voorbeeld is "Sorry hoor, ik heb geen tijd om te bloggen. Ik ben al zoveel tijd kwijt aan social media!" , de eerste zin uit de blog Hoe maak je tientallen social media posts – op basis van 1 blog?
Een quote van jezelf kan natuurlijk ook. Dat deed ik in de blog Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde - en wat jij hiervan kunt leren. Daar begin ik met: “In mijn eerste maand had ik zo’n 4000 unieke bezoekers."
Voorbeeld 2: Begin je blog met een vraag
“Ken jij ze ook, die loze claims?” Door je blog met een vraag te beginnen, maak je je lezer direct nieuwsgierig naar de volgende stap.
(Dit was de opening van de blog Hoe werkt affiliate marketing?)
Vaak gebruik ik vragen om mensen zich in het probleem te laten herkennen. En dat werkt meestal heel goed. Vooral als het gaat om een veelvoorkomend probleem.
Nog een voorbeeld vind je in de blog Hoe verkoop je doorlopend via de mail: “Ken je dat, dat je bij de kassa van de supermarkt staat te wachten en dat je dan even je mail checkt?”
Natuurlijk kun je ook een vraag van een lezer gebruiken:
“Weet je wat ik nou het allerlastigst van bloggen vind?” - De opening van Hoe schrijf je snel een geweldige blog?
Voorbeeld 3: Maak van je eerst zin een stelling
In deze blog begin ik met een stevig statement.
“Je eerste zin is de belangrijkste zin van je blog.”
Het komt direct binnen, zo’n stelling. Als lezer word je gelijk gevraagd om een mening te hebben. En meestal gaan de radertjes dan al draaien. “Is dat zo? Waarom zegt ze dat? Doe ik dat goed? Help!” Tenminste, dat is het idee. (Laat me vooral weten of het gelukt is!)
Voorbeeld 4: Begin met een verhaal
Wat ook goed kan werken bij een blog, is een duidelijke inleiding van een verhaal. “Lezen is altijd al mijn grootste hobby geweest.” is de eerste zin van mijn blog over de beste ondernemersboeken. Dan weet je al… ze gaat iets vertellen over die hobby.
Ook in mijn blog over SEO begin ik met een verhalende zin: “Jarenlang had ik dus echt een enorme hekel aan SEO.”
Nog een voorbeeld, uit de blog Hoe kun je succesvol ondernemen - als je verkopen verschrikkelijk vindt: “Ooit ging ik samen met mijn partner op zoek naar een nieuwe keuken.”
Voorbeeld 5: Vertel in je eerste zin iets over de inhoud
Natuurlijk kun je het ook omdraaien en direct iets vertellen over de inhoud van de blog. Dat doe ik bijvoorbeeld in mijn blog over allerhande blogstatistieken:
“Pas geleden was ik bezig met een keyword onderzoek, toen ik stuitte op een bijzonder interessante blog: gevuld met allerhande cijfertjes!”
Als je net zo enthousiast bent over cijfertjes als ik, wil je direct verder naar de inhoud.
Een tweede voorbeeld is de blog Wat is een mailfunnel (en waarom jij er zeker een nodig hebt!) De eerste zin hiervan is: Als je je gaat verdiepen in online verkopen, kom je overal het woord funnel tegen: sales funnel, marketing funnel, mail funnel.
Voorbeeld 6: Begin met een opvallende layout-keuze
In deze blog begin ik met een enkele zin. Je zou ook met 1 woord kunnen beginnen of met een paar woorden. Als je daarna witruimte overlaat, valt je opening meteen meer op.
Voorbeeld 7: Geef in je eerste zin antwoord op de vraag in je titel
Een laatste leuke optie om je blog mee te beginnen is om antwoord te geven op de vraag in je titel. Of je titel gewoon nogmaals te herhalen als eerste zin.
In de blog Hoe kun je een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep? open ik met de zin: “Hoe kun je een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep?” Als klap op de vuurpijl is dit ook nog een quote is van een klant. Combineren kan natuurlijk ook altijd nog.
Besteed er wat extra tijd aan
Waar je blog ook over gaat, het is altijd belangrijk om een sterke openingszin te bedenken. Besteed hier dan ook echt even wat extra tijd aan. En houd altijd je lezer in je achterhoofd als je schrijft. Daar komen de beste blogs van.
Meer van dit soort handige blogtips lezen?
Word je blij van deze blogtips? En wil je er meer lezen? Schrijf je dan in voor mijn blogmail. Dan verschijnen ze automatisch in je mailbox!
Wil jij Sneller
en Beter Bloggen?

Wil jij sneller én beter leren bloggen? Schrijf je nu in voor mijn blogtips.
Dan ontvang je direct mijn
7 stappenplan voor een geweldige blog