Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
februari 5, 2020
De 3 misverstanden over het verzamelen van e-mailadressen - Sjoukje Bakker Profbloggers

De kern van online strategie én van mijn bedrijf is mijn mailinglijst. Het bestand met e-mailadressen die mensen mij uit zichzelf gegeven hebben. De reden? Ik heb daar al zoveel geld mee verdiend! En ook al jarenlang. 

In 2017 begon ik zowel met het verzamelen van e-mailadressen als met een Facebook-groep. Al snel had ik dik tweemaal zoveel leden in die groep als dat ik op mijn mailinglijst had staan. Toen ik daarna mijn eerste product lanceerde, waren het mijn vooral e-mail-leden die het kochten. En dat terwijl ik er in mijn veel grotere Facebook-groep veel meer aandacht aan besteedde.

Je lijst mailen is naar mijn idee verreweg de makkelijkste manier om je producten te verkopen. Mensen geven per slot van rekening zelf hun gegevens aan jou. Dat is een veel bewustere actie dan iets op sociale media doen. 

Toch hoor ik in mijn praktijk vaak dat mensen geen mailadressen verzamelen. Dat is vaak gebaseerd op drie misverstanden. Graag ga ik de discussie hier met je aan. 

Vraag je je af waarom jij een e-maillijst nodig hebt? Lees het in deze blog

Misverstand 1: Mensen zitten niet te wachten op meer e-mail

Mensen houden niet van ongevraagde e-mails. En al helemaal niet van die suffe mails van bedrijven met stomme aanbiedingen waar je helemaal niet op zit te wachten. Dus ze willen ook geen mails van mij.

Gemiste kans! Juist omdat er zoveel bedrijven de plank misslaan kun jij het verschil maken met goede e-mails. En realiseer je ook: je stuurt ze niet ongevraagd. Als jij e-mails verzamelt door mooie blogs te schrijven, laten mensen hun adres met plezier achter. In de loop der jaren heb ik meer dan 12.000 mailadressen verzameld. Van mensen die vrijwillig hun gegevens aan me gaven. En die wel degelijk mijn mails lezen.

Natuurlijk, niet alle mails worden geopend. En ook niet iedereen is op mijn lijst gebleven. Soms sluit een boodschap niet aan op iets wat iemand op dat moment wil lezen. Maar dat is geen reden om de rest dan ook maar te negeren. Sterker nog: in de loop der jaren hebben mijn leden gezamenlijk meer dan 200.000 mails van mij geopend. Er is ook meer dan 100.000 keer op een link in die mails geklikt. Het valt dus wel mee. 

Meer lezen over slim e-mailadressen verzamelen? Lees Wat is een mailfunnel? (en waarom jij er zeker een nodig hebt!)

Misverstand 2: Je mag mensen niet meer mailen van de AVG

Met de invoering van de privacywet in 2018 is er best wat veranderd. Voor die tijd kon je vrij makkelijk e-mailadressen verzamelen en hele groepen mensen mailen. Maar… ook toen was het al niet zo’n goed idee om mensen ongevraagd jouw verhalen te mailen. 

Het is altijd al veel slimmer geweest om alleen mensen te mailen die daar zelf bewust voor kiezen. De kans dat je iets verkoopt is per slot van rekening veel groter als mensen zelf al naar jou op zoek zijn gegaan. 

Natuurlijk moet je je nu wel aan meer regels houden. Maar die regels zijn niet heel ingewikkeld: vraag om toestemming voor je mensen mailt. Dat is het. (En de vraag “wil jij mijn tips via de mail ontvangen?” vraag je al toestemming. Easy peasy.)

Wil je weten hoe je echt veel uit je mail kunt halen? Lees Hoe verkoop je doorlopend via de mail (zonder constant aan het werk te zijn)

Misverstand 3: Ik weet niet wat ik moet mailen

Bedenken wat je moet mailen is lastig. Ik weet het. Het is net zo lastig als bedenken wat je moet bloggen. En wat je op sociale media moet zetten. Toch?

Vaak zie ik dat mensen van alles posten op sociale media maar dan toch vastlopen met die e-mails. Zonde, want zoveel verschil hoeft daar niet tussen te zitten. Je kunt gewoon mailen wat je ook zou bloggen. 

Sterker nog, ik ken ook hele leuke ondernemers die letterlijk hun hele blog mailen. En ook geweldige schrijvers die mails van 100 woorden sturen. Een mail hoeft niet altijd een enorm verhaal te zijn. Of iets groots en spannends te bevatten. 

Het gaat erom dat je connectie maakt met je lezers. En dat kan ook met een foto, een plaatje of een simpele zin.

Ontvang Gratis 

Meer dan 60 onderwerpen voor je mails!

Schrijf je nu in en ontvang gratis mijn lijst met meer dan 60 onderwerpen om over te mailen. Je zit nooit meer zonder ideeën.

Maak het jezelf niet te moeilijk

Maak je niet te druk over wat je moet mailen en of mensen erop zitten te wachten. Als ze niet blij worden van je mails, schrijven ze zich vanzelf uit. Zolang jij de juiste vraag hebt gesteld bij het ontvangen van het mailadres (“mag ik je mailen?”) zit je goed.

Hulp nodig?

Vind je het toch lastig om mails te sturen? Download dan nu gratis mijn handige lijst met meer dan 60 onderwerpen voor e-mails (voor elke branche en elke niche). Zo weet je altijd wat je kunt mailen.

En… mag ik je dan gelijk toevoegen op mijn mailinglijst? 😉 

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Wat elke ondernemer moet weten over e-mail
Hoe creëer je een blogpost die langdurig voor je werkt – in 7 concrete stappen
3 handige tips om je blog mee te openen (met 7 handige voorbeeldzinnen)
10 slimme manieren om je blogcontent te versterken
Weinig tijd om te schrijven? Publiceer 1 van deze 5 snelle blogs
7 makkelijke manieren om je bezoekers langer op je site te houden

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.