Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
maart 16, 2021
De geheime formule achter elke succesvolle blog - Sjoukje Bakker Profbloggers

Soms kom je zo’n blog tegen, die razend interessant is. Zo’n blog die echt alles goed lijkt te doen. De onderwerpen kloppen, de tekst leest lekker weg. Zelfs als er iets in gepromoot wordt, wil je meer lezen. En je keert elke keer terug om te kijken of er nog iets nieuws gepost is. 

Waar zit hem dat nou in? Wat is het geheim van een echt succesvolle blog? Eentje die mensen willen blijven lezen. En… die leidt tot echte verkoop?

Ik weet het. En in deze blog ontdek jij het ook. 

Stap 1: Bedenk vooraf het doel van je blog

Voor je gaat schrijven is het heel belangrijk dat je eerst goed nadenkt over het doel van je blog. Wat wil je ermee bereiken? Wat moet er gebeuren als de lezer klaar is met lezen van je blog? Door hier vooraf over na te denken, is de kans veel groter dat je ook echt resultaat bereikt met je blog. 

Stap 2: Geef je blog een heldere structuur

Blogs met een heldere structuur zijn veel beter leesbaar. En dat maakt ze ook een stuk interessanter. Daarom is het belangrijk om eerst de structuur van je blog uit te werken, voor je daadwerkelijk gaat schrijven. Dat levert je namelijk twee voordelen op:

  • Je blog krijgt genoeg body en de onderdelen van je blog sluiten op elkaar aan. 
  • Je schrijft je blogs veel sneller. 

Zelf maak ik altijd gebruik van een handige blogtemplate, die ik eerst invul voor ik ga schrijven. Dan weet ik zeker dat ik niets vergeet. En dat ik het doel dat ik in de vorige stap geformuleerd heb ook echt bereik.

Wil jij Sneller
en Beter Bloggen?

Wil jij sneller én beter leren bloggen? Schrijf je nu in voor mijn blogtips.

Dan ontvang je direct mijn
7 stappenplan voor een geweldige blog

Wil je op structurele wijze aan de slag met je blog? Check dan eens mijn blog over blogplanning. 

Stap 3: Maak gebruik van koppen en eventueel subkoppen

Alhoewel je je het mogelijk niet realiseert, scan je blogs eerst voor je ze echt gaat lezen. Als de koppen en subkoppen je aanstaan, ga je pas echt lezen. Daarom is het heel belangrijk dat je je blog altijd van koppen voorziet. 

Als je dit weet, realiseer je dan nog iets: als je een tekst echt leest, sla je de koppen vaak juist over. Heel gek, maar wel echt waar. 

Zorg dus ook dat je nooit naar je koppen verwijst in de tekst. Herhaal ze in de tekst eronder, of omschrijf ze. Dan zit je altijd goed. 

Een hele andere reden waarom koppen zo belangrijk zijn, is dat ze Google extra aanwijzingen geven waar je tekst over gaat. Het is wel belangrijk dat je ze dan de juiste code meegeeft. Je moet ze dus niet alleen vet maken, maar ook de code H2. Dan weet Google dat het om een kop gaat. 

Meer over kopjes lees je in de blog Drie tips die jouw blog meteen beter maken

Stap 4: Schrijf korte paragrafen

Maak je paragrafen kort en krachtig. Tegenwoordig lezen verreweg de meeste mensen blogs op hun telefoon. En op je telefoon lijkt zelfs een korte tekst al snel een hele lap. Door je paragrafen maar maximaal 5 zinnen te maken, maak je het een stuk behapbaarder voor je lezer. 

Maar ook als je blog op een laptop gelezen wordt, is het belangrijk om korte paragrafen te schrijven.  Uit onderzoek waarin oogbewegingen werden gevolgd is ook gebleken dat mensen te grote lappen tekst ook vaak gewoon overslaan. Zonde dus als daar net jouw belangrijkste punt in staat. 

Door witregels in te voegen onder elke paar logisch bij elkaar passende zinnen, creëer je een veel rustiger leesbaar stuk, dat ook nog eens beter gelezen wordt. 

Kleine moeite, groot plezier. 

Stap 5: Geef bruikbare tips

Veel blogs zweven op de oppervlakte. Ze benoemen wel problemen, maar geven je niet echt iets mee om die problemen op te lossen. 

Probeer je lezer altijd concrete tips mee te geven in je blog, waarbij ze een stapje dichterbij de oplossing zijn. Dat is belangrijk, want dan kunnen ze jouw kennis ook echt op waarde schatten. En dan is de eerste stap naar vertrouwen gezet. 

Een voorbeeld van een blog met concrete tips is Hoe verzin je meer dan 100 blogonderwerpen - 7 tips.

Stap 6: Geef bewijs voor wat je schrijft

Kun je concrete voorbeelden bedenken bij je tips? Neem die ook mee. Hoe meer bewijsvoering je aan kunt dragen voor wat je schrijft, hoe betrouwbaarder je over komt. En dat helpt enorm bij het opbouwen van je fan-base. 

Wat ook helpt is het toevoegen van statistieken, als je onderzoek kunt vinden dat jouw blog ondersteunt. En natuurlijk klantervaringen die jouw manier van werken onderschrijven helpen ook bij het versterken van jouw imago. 

Lees bijvoorbeeld ook mijn blog met Interessante blogstatistieken die mij - en jou ook - verbazen. 

Stap 6: Geef je lezer een opdracht mee

Door je blog af te sluiten met een concrete call to action, zoals bijvoorbeeld “deel deze blog” help je je blog ook vooruit. 

Je schrijft je blogs per slot van rekening om meer klanten te vinden: mensen die jij verder kunt helpen met jouw product of dienst. Als een lezer jouw informatie interessant vindt, is ze geneigd om naar jouw advies te luisteren. En daar maak je in je call-to-action gebruik van: je geeft iemand houvast voor een volgende stap. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je blog.

Wil je weten hoe je een slimme call to action aan je blog toevoegt? Lees dan Hoe schrijf je een sterke call-to-action voor jouw blog.

Stap 7 Geef je blog een catchy titel

Is je blog helemaal naar wens? Geef deze dan ook een catchy titel mee. Een blogtitel is het belangrijkste onderdeel van je blog. Zonder sterke titel klikken mensen simpelweg niet door. Een titel moet twee dingen doen:

  1. Je lezer nieuwsgierig maken
  2. Je lezer informeren waar de blog over gaat

Als je je lezer niet nieuwsgierig maakt, klikken ze niet door. En als je je lezer niet vertelt waar je blog over gaat, dan voelen ze zich bedrogen zodra ze wel doorklikken. 

Hoe je geweldige titels bedenkt, lees je in deze blog.

Bloggen helpt

Als iets je zichtbaarheid online versterkt, is het wel een goed geschreven blog. En door deze handige formule te volgen, schrijf jij straks ook blogs die jouw mensen willen lezen. 

Door geweldige content af te wisselen met verwijzingen naar jouw dienstverlening, vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar ook nog je kans op verkopen. 

Geen idee waarover je zou kunnen bloggen? Pak één van deze 33 briljante ideeën. Of ga aan de slag met mijn inspiratietips.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het schrijven van geweldige blogs? Vraag dan hieronder mijn gratis template aan, om blogs te structureren.

Wil jij Sneller
en Beter Bloggen?

Wil jij sneller én beter leren bloggen? Schrijf je nu in voor mijn blogtips.

Dan ontvang je direct mijn
7 stappenplan voor een geweldige blog

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}