Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
december 1, 2019

Pas geleden stelde ik op mijn Facebook-groep de vraag: wie wil er feedback op haar blog? Aarzelend kwamen de eerste reacties binnen. Het is natuurlijk ook behoorlijk spannend, als er ineens een echte blogcoach mee kijkt. 😉

De ingezonden blogs waren prima teksten. Ze waren goed leesbaar en het was me ook duidelijk waarom ze geschreven waren. Toch had ik ook wel wat verbeterpunten, die voor heel veel mensen die bloggen van toepassing zijn. Ik neem ze graag met je door.

Tip 1: Zorg voor kopjes

Veel bloggende ondernemers gooien al hun tekst achter elkaar door op het web, net zoals je in boeken altijd ziet. Dat is op een scherm behoorlijk lastig om te lezen. Met witregels tussen je alinea’s kom je al een stuk verder. Toch raak je op die manier nog altijd veel lezers kwijt.

De meeste mensen die online lezen, scannen namelijk eerst de kopjes. Als die niet interessant zijn, wordt je hele blog weg geklikt. Laat staan als die kopjes helemaal missen…

Zorg dus altijd dat je boven elk onderwerp in je blog een heldere kop zet. Een handige vuistregel is dat je alinea’s daarnaast maximaal zo’n 15 tot 20 regels zouden moeten bevatten. Als jouw alinea meer regels bevat, kijk dan of je ergens een extra witregel kunt invoeren en een aparte kop kunt bedenken. Je lezers zullen je dankbaar zijn.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Tip 2: Besteed extra aandacht aan je inleiding én afsluiter

Nadat je lezer alle kopjes bekeken heeft, schieten haar ogen naar je inleiding en afsluiter. Daarom is het zo belangrijk dat die je lezer echt naar binnen halen.

Dat een inleiding sterk moet zijn, dat realiseren de meeste mensen zich wel. Maar de afsluiter? Die wordt vaak afgeraffeld, of mist helemaal. En dat is zonde, want zelfs als mensen je tekst wel van boven tot beneden zouden lezen, is de afsluiter het belangrijkste stuk om hen nog even jouw punt mee te geven.

Ik sluit mijn inleiding en afsluiter vaak op elkaar aan, zodat mijn lezer weet hoe het verhaal afloopt. Daarmee maak ik het rond. Je kunt je afsluiter ook gebruiken je conclusie helder te maken. Tot slot kun je je afsluiter gebruiken om je lezers een opdracht mee te geven (een call-to-action), door ze bijvoorbeeld op te roepen verder te lezen, jouw product eens te bekijken, of je te gaan volgen op sociale media.

Tip 3: What’s in it for me?

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

De belangrijkste tip die ik mijn bloggers kon geven, was dat de WIIFM mistte. “What’s in it for me?” is het belangrijkste onderdeel van een blog. Er moet iets in zitten wat de lezer iets oplevert. Als dat mist, zal een lezer je blog niet uitlezen. En een blog delen, dat gebeurt echt alleen maar als je lezer denkt dat iemand anders er ook iets aan heeft. Als zij vindt dat anderen het ook moeten lezen.

Schrijf dus altijd met je lezer in je achterhoofd. Wat gaat die hieruit halen? Waarom is het voor deze persoon zo zinvol dat zij er haar nuttige tijd in moet stoppen om te lezen?

Natuurlijk kan over jezelf vertellen ook heel nuttig zijn voor je lezer. Zeker als je jezelf voorstelt. Of als je iets over je product wil vertellen. Maar ook dan geldt dat het je lezers iets bij moet brengen. Alleen dan gaan ze over tot aankoop per slot van rekening.

Wil jij meer tips over bloggen? 

Heb je te weinig lezers? Of heb je het gevoel dat jouw blogs niet goed genoeg zijn? 

Word dan lid van mijn Facebook-groep

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}