Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels) - Profbloggers.nl

Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels)

Een ijzersterke titel trekt veel lezers naar je blog. Hoe zorg je nu dat mensen jouw titel direct interessant vinden? Zo interessant zelfs dat ze bereid zijn om het scrollen in Facebook en Pinterest op te geven om jouw blog te gaan lezen?

Titels zijn echt heel belangrijk, dat zal duidelijk zijn. Gelukkig zijn er wel veel manieren om jouw blogtitel net even wat meer mee te geven, zodat jouw lezer direct geïnteresseerd is.

Wat is een goede blogtitel precies?

Een goede blogtitel doet twee dingen: 

1) vertellen waar een artikel over gaat, en 

2) de lezer nieuwsgierig maken. 

Het is belangrijk dat je deze twee elementen altijd meeneemt. Als je alleen vertelt waar je blog over gaat, is je titel saai, en klikken mensen het niet zo snel aan. Als je daarentegen alleen maar nieuwsgierig maakt, irriteer je je lezer. Dan wordt je titel beschouwd als clickbait, en wordt deze ook niet aangeklikt.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Welke titels werken het beste?

Welke titels werken nu precies het beste? Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld door Twelveskip en Buzz Sumo. Op basis van hun resultaten heb ik het onderstaande lijstje samengesteld.

1) Titels met een verandering “Deze…. maakt jou…”

Als je in je titel een verandering laat zien, maakt dat direct nieuwsgierig. "Deze leefwijze maakt jou 10 jaar jonger!" 

2) Titels met een vraag

Als je een vraag stelt, snapt de lezer dat er een antwoord komt. Ook dat werkt heel goed. "Waar kun je het lekkerste eten in Lissabon?" 

3) Titels met een uitleg “hoe doe je….?”

"Hoe maak je de beste blogtitels?" zou een perfecte titel voor een blog zijn. In het Engels worden deze blogs ook wel "how-to's" genoemd. Elke blog die begint met Hoe maak je, hoe doe je, hoe werkt, etcetera trekt veel lezers. 

4) Titels met uitleg “wat is…?”

Titels met de term "wat is" bevatten ook duidelijk een antwoord. Ook deze blogs worden snel aangeklikt. "Wat is de beste manier om je koelkast schoon te maken?" bijvoorbeeld. 

5) Titels met een aantal erin

Als je een aantal in je blogtitel opneemt, is je lezer hier extra snel op gefocust. Daarom lees je altijd zoveel blogs met bijvoorbeeld "10 tips om… " Ook andere titels met een aantal erin werken heel goed. "10 boeken die je gelezen moet hebben" bijvoorbeeld. 

Uit onderzoek is gebleken dat de getallen 3, 5, 7 en 10 het best schijnen te werken. Doe er je voordeel mee!

6) Titels met een prikkelende stelling

Als je je blog een prikkelende stelling meegeeft, trek je twee type lezers: mensen die het roerend met je eens zijn, en mensen die het juist niet met je eens zijn. Je bereikt dus meer mensen dan wanneer je een neutrale titel gebruikt. "Waarom je nooit met nat haar moet gaan slapen" zou bijvoorbeeld prima werken. Of "Alcohol en sigaretten zijn veel te goedkoop". Dat trekt meer lezers aan dan wanneer je je blog de titel "De prijs van alcohol en sigaretten" meegeeft. 

7) Titels met een vergelijking

Ook titels met een vergelijking kunnen rekenen op meer aandacht. "Mailchimp versus Active Campaign: een vergelijking" is aantrekkelijker dan "de voordelen van Active Campaign". 

8) Titels met een duidelijke emotie

Als je een duidelijke emotie in je titel stopt, wordt deze ook extra aantrekkelijk. Zo kun je woorden als schattig, boos, blij, et cetera gebruiken. Met een titel als "De 10 schattigste hondensoorten van Nederland" sla je twee vliegen in één klap.

Titels met bepaalde zinstukjes werken ook goed

Naast deze ijzersterke titelvormen, zijn er ook nog een aantal zinstukjes die titels extra aantrekkelijk maken.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

1) Dit is waarom… / De reden waarom…

Als je je titel begint met "Dit is waarom" of "De reden waarom" duw je je lezer vast een stukje in de goede richting. "Dit is waarom je anti-oxidanten nodig hebt".

2) Maar (aantal) van de … zijn…

"Maar 10 van de 100 mensen zijn blij met hun natuurlijke haarkleur". Deze heb ik verzonnen natuurlijk, maar zo'n titel gebaseerd op echt onderzoek is altijd interessant. 

3) Dit gebeurt er als ….

"Dit gebeurt er als je je blogs ijzersterke titels meegeeft". Ik zou willen dat ik dit voorbeeld bedacht had toen ik hier een blog over schreef. 

4) Van deze …. krijg je …

"Van deze 5 films krijg je vanzelf een vakantiegevoel" geeft direct weer waarom je deze blog direct moet lezen. 

Mijn eigen analyse bevestigt het

Ik schreef het hierboven al: Er is veel onderzoek gedaan naar het succes van blogtitels. gedaan. Ook uit mijn eigen analyse blijkt globaal hetzelfde. Op allebei mijn blogs heb ik gemerkt dat in ieder geval titels met een aantal erin het altijd goed doen. Dat geldt trouwens ook als ik dat getal alleen in de aankondiging op Facebook of Pinterest zet.

Ook vergelijkingen en “hoe kun je” of “hoe doe je” doen het bij mij altijd erg goed.

Hoe weet je dat?

Nu vraag je je misschien af: hoe weet je dat? Hoe test je zoiets?

Sinds een jaar maak ik gebruik van Thrive themes. Dat is een heel handig thema, met heel veel eigen plugins. Eén van die plugins is de Thrive headline optimizer. Daarin kan ik meerdere varianten van een titel zetten. Thrive geeft vervolgens de ene helft van de lezers de ene titel en de andere helft de andere titel. En na een paar weken kan ik precies zien welke titel het beste gewerkt heeft.

Bij Profbloggers test ik dat met elke blog die ik plaats. Zie bijvoorbeeld deze testen:

"10 tips om..." doet het vele malen beter dan "xyz. Zo doe je dat". In die twee varianten zitten verder grotendeels dezelfde woorden, maar het aantal trekt die variant omhoog.

En uit dit voorbeeld blijkt dat een stelling soms veel beter werkt dat een wat algemenere vraag. 

Nog drie handige tips

Natuurlijk is de keuze van je woordgebruik heel belangrijk. Maar er is meer waar je op moet letten.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

1) Maak je titels niet te lang

Zorg dat je titel niet te lang is, bij voorkeur maximaal 70 tekens. Anders wordt deze afgekapt door Google en dat werkt tegen als mensen via de zoekmachine op je titel stuiten. Zeker als de kern van je titel ook nog eens achteraan staat.

2) Voorkom clickbait

Hoewel het verleidelijk is, om je titel nog net wat mooier en pakkender te maken, is dat echt af te raden. Het lijkt soms wel heel aantrekkelijk, omdat je daar snel lezers mee trekt. Op de lange duur kost het je alleen maar lezers natuurlijk, omdat mensen niet snel geneigd zijn opnieuw langs te komen.

Op Pinterest word je ook vaak direct afgestraft als je titel en inhoud niet bij elkaar passen. Dan bewaren mensen je pin niet per slot van rekening. Dan hebben ze er niets aan.

Ook Facebook is daar tegenwoordig scherp op. Als je titel veel emotioneler is dan de inhoud, wordt je link aan weinig mensen getoond.

Tot slot helpt het ook niet bij je SEO. Als mensen direct na het openen je blog weer wegklikken, en aangeven dat de inhoud niet past bij wat ze zochten, zak je in de zoekresultaten. Zonde dus!

3) Vraag om hulp

Heb je moeite met het verzinnen van goede titels? Of vraag je je af of het aan jouw titels ligt dat je blogs slecht gelezen worden?

Vraag dan eens een blogscan aan. Dan kijk ik met je mee.

Handige download ontvangen?

Wil je deze titeltips als pdf ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn wekelijkse blogmail. Dan stuur ik hem je direct toe.

5 catchy blogtitels die werken voor elke blog

Leave a Comment:

1 comment
Alle blog statistieken die je wil weten - Profbloggers.nl says 9 November 2020

[…] Meer lezen over succesvolle titels? Lees Hoe bedenk je catchy blogtitels? (met 12 handige voorbeeldtitels) […]

Reply
Add Your Reply