Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
mei 4, 2021
langdurig blogsucces - blogpost die voor je werkt - Sjoukje Bakker - Profbloggers

Soms schrijf je vol enthousiasme een blog. Iemand stelt je een vraag, of je hoort of leest ergens iets waar je een mening over hebt. En dan schrijft die blog zich bijna zelf. De inspiratie vloeit eruit. Je typt en typt en knalt!

Dan zet je die blog live. En wacht je in spanning af. Is dit misschien de blog waar de wereld op zat te wachten? Die in één keer bovenaan in Google terecht komt? Die spontaan door de hele wereld op social media gedeeld wordt?

Beng. Nee. Wat een desillusie. 

Je zou denken, dat overkomt een Profblogger niet meer. Maar helaas. Zelfs mij overkomt het nog wel eens dat blogs niet direct een enorme hit zijn. En weet je… dat is helemaal niet erg. Blogsucces kost namelijk tijd. Het kan even duren voor mensen doorhebben hoe geweldig jouw schrijfkunstwerk is. 

Even een voorbeeld uit de praktijk

In juli 2016 schreef ik een blogpost op mijn personal finance-website die naar mijn idee alles in zich had om een succes te worden: ik gaf antwoord op een veelgestelde vraag (hoe kun je makkelijk besparen), het was een lange blog, en ik had er veel toepasbare tips in opgenomen. De eerste dag ging hij best lekker, maar niet fantastisch. En de weken erna gebeurde er ook niet heel veel. Maar kijk eens hoe zich dat ontwikkelde in de loop van de tijd…

Google analytics - resultaten meer dan 30 bespaartips - Profbloggers

Halverwege 2017 was er al een grote piek omdat iemand de blog op een enorm grote Facebook-groep deelde. En eind 2017, begin 2018 kreeg de blog doorlopend veel aandacht, dankzij een aantal goede pins op Pinterest. Ook in 2019 en daarna was de blog nog behoorlijk populair - meer dan in 2016. Zelfs nu, bijna 5 jaar later wordt de blog nog altijd dagelijks bekeken. Inmiddels is deze post meer dan 100.000 keer gelezen.

Als ik puur naar de resultaten van die eerste dagen had gekeken, had ik deze blog wel af kunnen schrijven (hahaha pun intended). Maar gelukkig heb ik hem toen niet verwijderd. 

Kan het ook direct succesvol? 

Toch heb ik ook ervaring met posts die het al gelijk heel goed deden. Het is namelijk zeker mogelijk om direct succes te hebben met een nieuwe blogpost. 

Google analytics - hoe schrijf je een goede blog - Profbloggers

De blog - 10 tips om je blog viraal te laten gaan - bijvoorbeeld deed het vanaf dag 1 al direct heel goed en blijft populair. Ook deze wordt nog dagelijks gelezen (en is inmiddels ook al 3 jaar oud).

Om direct succes te hebben met een nieuwe blogpost zijn een aantal punten cruciaal. 

Belangrijkste tip: neem de tijd

De allerbelangrijkste tip is: neem de tijd. 

Nu weet ik dat iedereen altijd graag sneller leert bloggen. Daar geef ik ook les in. En als je mijn stappen volgt, ga je ook sneller én beter schrijven. Maar… dat betekent niet dat je het hele proces zo snel mogelijk moet doen. Als je echt succes wil met je blog, moet je er ook genoeg tijd in stoppen. Niet per se in het schrijven zelf, maar wel in de stappen erom heen.

Graag deel ik in deze blog de stappen waarin het belangrijk is dat je voldoende tijd reserveert. Dan zul je zien dat je blogs direct al een stuk beter functioneren.

Stap 1: Kies een goed onderwerp

Door echt even tijd te nemen voor het bedenken van goede blogonderwerpen - waar heeft mijn ideale klant behoefte aan - kun je al veel winnen.

Ik zie regelmatig blogs voorbij komen, waarvan ik me afvraag, waarom schrijf jij dáárover? Hoe levert dit meer klanten op? (Want dat is natuurlijk uiteindelijk altijd het doel van een blog hè. Dat mensen die op je blog komen ook de stap naar je dienstverlening zetten.)

Lees ook: 33 briljante blogideeën voor ondernemers

Stap 2: Wat is het punt dat je wil maken?

Er zijn weinig dingen zo saai als blogs zonder echt punt. Denk hier altijd over na voor je gaat schrijven. Wat wil je dat je lezers weten als je blog uit is? Wat moeten ze onthouden? Waarover moeten ze anders denken? Wat wil je dat ze doen?

Zorg ook dat je maximaal 1 punt wil maken in je blog. Als je meerdere punten hebt, schrijf dan meerdere blogs. Dat levert veel meer op, zowel voor je lezer als voor jouzelf. 

Natuurlijk kun je in je blog wel meerdere tips geven, of stappen. Maar die moeten dan wel allemaal leiden tot hetzelfde punt. 

Stap 3: Verzin een echt sterke titel

De juiste titel kiezen is echt één van mijn stokpaardjes. Zo vaak zie ik blogs waarin geen aantrekkelijke titel staat. En nu is het ook niet per se heel handig om een hele aantrekkelijke titel te verzinnen die de lading van het artikel niet dekt.  

Want een nieuwsgierigmakende titel trekt weliswaar veel meer lezers naar je blog, maar levert je niet per se fans op. De belangrijkste regel voor een goede titel is namelijk dat hij: 

  1. vertelt waar een artikel over gaat, en 
  2. de lezer nieuwsgierig maakt.

Het is belangrijk dat je deze twee elementen altijd meeneemt. Als je alleen vertelt waar je blog over gaat, is je titel saai, en klikken mensen het niet zo snel aan. Als je daarentegen alleen maar nieuwsgierig maakt, irriteer je je lezer. Dan wordt je titel beschouwd als clickbait, en wordt deze ook niet aangeklikt.

Door wat extra tijd te stoppen in het brainstormen over een goede titel, kun je direct het verschil maken tussen een blog die gelezen of genegeerd wordt. 

Verzin daarom ook nooit je titel voor je gaat schrijven. Schrijf eerst je blog, en bedenk dan welke sterke titel hierbij moet komen. Natuurlijk kun je wel beginnen met het schrijven van een werktitel, want dat geeft houvast tijdens het schrijven. Maar besteed er wel nog even tijd aan voor je je blog publiceert, zodat je zeker weet dat je titel echt je lezer binnen gaat halen. 

In mijn blog Hoe bedenk je catchy blogtitels? leg ik uit hoe je sterke blogtitels schrijft, die doen wat ze moeten doen.

Stap 4: Schrijf goed Nederlands

Fouten maken mag, absoluut. Maar... het leest wel vervelend. Zeker als er veel fouten in je teksten zitten. En als je je probeert te profileren als expert, dan werkt dat niet echt heel goed, als je tekst vol met fouten zit. Zeker als het fouten zijn die je had kunnen voorkomen door je tekst nog eens goed na te lezen.

Nu is het bijna onmogelijk om elke tekst foutloos te schrijven. Zelfs voor mij, als Neerlandicus. Ik heb dus echt officieel Nederlands gestudeerd aan de universiteit. De spellingregels zijn er echt ingemept in die jaren, voor zover ik dat niet al kon. En toch hè... Toch maak ik wel eens een spelfout. En ook wel eens een typefout. Ik kan bijna garanderen dat er in elke tekst die ik schrijf wel een foutje zit. Dat vind ik niet erg. Tenminste... zolang het nog niet live staat. (En ok, als het live staat ook niet, alleen hoop ik altijd wel dat ik het zie voordat iemand anders het door heeft).

Lees dus je teksten nog eens door voor je ze live zet, het liefst een paar uur of nog beter, een paar dagen later. Dan vullen je hersenen niet meer automatisch in wat je had willen schrijven, en zie je de fouten wel. En maak altijd gebruik van de spellingchecker van je computer. 

Andere blogfouten vermijden? Check 10 blogfouten die jij wil vermijden

Stap 5: Bedenk een geweldige openingszin

De eerste zin van een artikel is de belangrijkste zin van allemaal. Als die niet aantrekkelijk is, ben je je lezer direct kwijt. Daarom is het slim om - als je klaar bent met het schrijven van je blog - nog even extra naar die eerste zin te kijken. Is het wel echt een goede binnenkomer? Roept hij op tot doorlezen? Maakt hij nieuwsgierig? 

Stap 6: Sluit af met een call-to-action

Wat wil je dat je lezer doet na afloop van je blog? Doorklikken? Zich ergens inschrijven? Je blog delen? Geef je lezer altijd een duidelijke opdracht mee. Dan is de kans dat je er resultaat uit haalt vele malen groter. 

Daarnaast versterk je ook de band met je lezers als die zelf ook iets uit je blog halen. Doordat je met je call-to-action je lezer weer een stapje verder helpt, zullen ze je blog ook meer waarderen. 

Meer hierover lees je in de blog Hoe schrijf je een sterke call-to-action voor je blog? 

Stap 7: Maak gebruik van social media om je post te promoten

De meeste mensen die een blog publiceren, melden dat alleen direct na publicatie op social media. Dat is echt een gemiste kans. Probeer ook later je blog nog regelmatig onder de aandacht te brengen. Je ziet het al in de voorbeelden hierboven. Die hebben regelmatig een nieuwe piek in lezersaantallen. Dat komt dan omdat de blog in kwestie op die dagen weer opnieuw op social media langs kwam. 

Zeker als je gebruik maakt van Pinterest komt het succes van een blog steeds opnieuw terug, omdat je pins elke keer opnieuw langskomen. (Wil je meer leren over Pinterest? Kijk dan eens op de site van PinExpert.)

Vind je het lastig om meerdere posts te schrijven over je blog? Maak dan gebruik van mijn tips in de blog Hoe maak je tientallen social media posts – op basis van 1 blog? (En download direct die handige case study!)

Welk blogplatform kies je - Sjoukje Bakker Profbloggers

Wat extra tijd nu levert je veel op later

Het kost misschien wat extra tijd bij het schrijven van je blogs, deze 7 stappen volgen. Maar het levert je zoveel meer op op de lange termijn. En daar is het natuurlijk allemaal om te doen.

Wat doe jij om je blogs succesvol te maken? 

Meer tips ontvangen? 

Wil jij ook meer blogtips ontvangen? Geef je dan op voor mijn geweldig leuke mailinglijst. Dan ontvang je de allerleukste én beste blogtips direct in je mailbox.

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.