Een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep? - Profbloggers.nl
Hoe kun je een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep - groep vrienden met telefoons

Hoe kun je een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep?

“Hoe kun je een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep?” De vraag kwam nadat ik een heel betoog had gehouden over waarom ik zo blij ben met mijn Facebook-groep. Mijn toehoorders waren overtuigd, een gezellige en betrokken Facebook-groep is veel beter dan een saaie openbare Facebook-pagina. Maar dan willen we daar natuurlijk ook wel direct gebruik van maken!

Wil jij ook weten waarom een groep zoveel beter is dan een pagina? Lees: Facebook-pagina of Facebook-groep…Waar kies jij voor?

Simpele antwoord: dat kan niet

Je kunt je Facebook-pagina niet omzetten in een groep. Dat kan technisch niet. En het mag ook niet van Facebook. Als mensen je volgen op Facebook, of je pagina geliked hebben, dan is dat waar ze toestemming voor hebben gegeven. Je kunt die mensen dan niet zomaar in een groep zetten. Dat moet je ze eerst vragen.

Hoe kun je wel een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep?

Toch is er wel een mogelijkheid om snel een groep te maken op basis van je pagina.  Als eerste maak je de Facebook-groep aan. Dat doe je door op Facebook te klikken op Groepen. Vervolgens krijg je de optie Groep maken.

Facebook-groep aanmaken

Je kunt alleen een groep maken met minimaal 2 leden. Nodig dus altijd iemand anders uit als je een groep wil maken. Het maakt niet zoveel uit wie dat is, je kunt diegene altijd weer verwijderen als blijkt dat het geen match is met je groep. Je partner of een vriendin zijn beiden dus een prima opties.

In de volgende stap geef je de specificaties voor je groep op. Je geeft je groep eerst een naam. Daarna kies je de privacy van je groep. 

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Wat vul je in?

Denk goed na wat je als naam van je groep invult. Je kunt de naam later nog wel veranderen, maar daar stelt Facebook wel eisen aan:

  • Je mag de naam maar eens in de 28 dagen veranderen
  • Je mag de naam niet compleet anders maken. Je kunt wel je nieuwe alternatief achter je oude naam zetten, en dan 28 dagen later de oude naam volledig verwijderen.

Zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep - Facebook-groep aanmaken - stap 2

Een direct goed gekozen naam is dus wel zo handig. Zorg in ieder geval dat de naam van je Facebook-pagina hierin voorkomt, zodat je volgers de groep direct herkennen als jouw groep.

Ook bij Privacy is de keuze van belang. Er zijn namelijk twee varianten groepen:

Ik adviseer je om een privégroep aan te maken, omdat mensen daar veel meer in durven zeggen. Dat maakt het makkelijker om de groep actief te krijgen.

Tot slot zijn er ook nog twee opties voor of jouw groep vindbaar is op Facebook:

  • Vindbaar voor iedereen
  • Verborgen: Alleen vindbaar voor leden

Als je nu wel graag nieuwe leden wil, maar niet alles met de hele wereld wil delen, kies je voor de optie Privé groep, vindbaar voor iedereen. Je paginavolgers moeten je groep wel kunnen vinden per slot van rekening. 

Hoe krijg je leden voor je Facebook-groep?

Is je groep ingericht? Dan kun je mensen gaan uitnodigen. Facebook maakt dat je extra makkelijk als je al een goedlopende pagina hebt. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is zorgen dat je groep en pagina aan elkaar gekoppeld zijn. 

Zo koppel je je groep aan je pagina

Ga hiervoor naar je pagina en klik in het linkermenu op Groepen. Vervolgens klik je op Je groep koppelen. 

Paginafans uitnodigen voor je groep

Als je pagina en groep gekoppeld zijn, ga je terug naar je groep. Vervolgens kun je in het menu links kiezen voor Leden

In het rechtermenu zie je dan een lijst staan van mensen die je pagina leuk vinden. Klik op Uitnodigen om je paginafans uit te nodigen voor je groep. 

Je kunt helaas niet iedereen uitnodigen. Facebook toont hier alleen de fans van je pagina die in de afgelopen week betrokken zijn geweest bij je pagina.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Vrienden uitnodigen

Om je groep verder te laten groeien, kun je ook vrienden uitnodigen. Hiervoor ga je naar de startpagina van je groep. Dan zie je rechts in beeld een lijst met vrienden voor wie je groep mogelijk interessant is. (Facebook is overigens niet zo goed in het selecteren van die vrienden, al je vrienden worden hier vrij random getoond. Je moet er echt even handmatig doorheen om de mensen te kiezen voor wie je groep daadwerkelijk relevant is.)

Vraag ook gerust aan je leden om hun vrienden uit te nodigen. Zij kunnen dat op dezelfde manier doen als jij.

Volgers oproepen om lid te worden

Ook raad ik je aan om regelmatig op je pagina te melden dat je nu ook een groep hebt. Iedereen die dat ziet, kan zelf een lidmaatschapsverzoek doen. Door de oproep op uiteenlopende momenten te plaatsen, is de kans groter dat meer van je volgers het zien. 

Schrijf er een blog over

Tot slot adviseer ik je om een blog over je nieuwe groep te schrijven. Door uitgebreid aandacht aan de voordelen van je nieuwe groep te besteden, kun je ook je lezers als leden binnen halen. De link naar deze groep kun je ook weer op je pagina plaatsen, waardoor het bericht dat je een groep hebt nog meer volgers bereikt. 

Meer weten over hoe je een blog schrijft? Lees Hoe start je een blog als ondernemer

Je krijgt er geen spijt van

Als je voortaan alles wat je op je pagina deelde op je groep deelt, zul je al snel zien dat je veel meer reacties krijgt dan voorheen. Je groepsberichten worden aan veel meer mensen getoond dan je paginaberichten. 

Een tweede voordeel van een groep is dat mensen zich er onderdeel van voelen. Ze voelen zich dus sneller “thuis” en delen vaak veel meer.  Ook kunnen ze zelf vragen stellen, en informatie delen, die jouw groep versterken. Het is daarom veel makkelijker om je groep levend te houden, dan wanneer je alles - net als op een pagina - zelf moet doen. 

Een zakelijke Facebook-pagina omzetten in een groep is even een klusje, zeker omdat je ook je groep op gang moet krijgen. En het zal vaak even duren voor je net zoveel leden hebt als dat je volgers had. Maar je krijgt er zeker geen spijt van!

Wil jij adverteren op Facebook? Lees hier of dat een goed idee is: Wanneer is het slim om te adverteren op Facebook?

Wil jij 100 warme leads in je mailbox?


Doe mee met mijn cursus Je eerste 100 mailadressen en haal  ze zonder moeite binnen!

Typende vingers - wanneer is bloggen verstandig?

Leave a Comment: