In 7 stappen naar een geweldige online strategie - Profbloggers.nl
online strategie - Profbloggers - Sjoukje Bakker

Hoe ontwikkel je een geweldige online strategie? – Volg deze 7 stappen

"Sorry hoor, ik heb geen tijd om te bloggen. Ik ben al zoveel tijd kwijt aan social media!" Het was de inleiding van een wat verontschuldigend mailtje van een van mijn prospects. Ze wilde wel graag mee doen met mijn nieuwe blogtraining, maar ze had er simpelweg de tijd niet voor. En alhoewel ik snap dat dat haar heel veel tijd kost, zou ik het eigenlijk om willen draaien: omdat ze niet blogt, kost haar social media zoveel tijd. En leads. En dus ook klanten. Zonde!

Als je een slimme online strategie wil neerzetten, is het belangrijk dat je de juiste stappen zet in de juiste volgorde. Graag deel ik daarom hierbij de 7 stappen die je moet zetten om een geweldige online strategie te ontwikkelen.

Stap 1: Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken? Voor je ook maar ergens mee begint, moet je altijd eerst nadenken over je ideale klant. Wie zijn dat precies? Waar hebben ze last van? En hoe kun jij ze helpen met het oplossen van hun probleem? 

Door heel helder voor jezelf in kaart te brengen wie jouw ideale klant is, wordt alles daarna een stuk makkelijker: de onderwerpen die je kunt delen, het social medium dat je kiest, et cetera.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Stap 2: Bepaal de doelstellingen van je online strategie

Wat wil je precies bereiken met jouw online strategie? Meer klanten binnen halen? Of is het binnenhalen van nieuwe leads het doel? Of gaat het je er vooral om dat je een sterkere naamsbekendheid opbouwt. Al deze doelen hebben een eigen strategie. Daarom is het belangrijk om eerst je doelstellingen te bepalen voor je iets gaat posten. 

Stap 3: Bepaal je cijfers

Als je eruit bent wie je wil bereiken en wat je daarmee wil bereiken, is het ook handig om te bepalen wat je precies gaat meten. 

Wil je meer websitebezoekers? Dan is de vraag: hoeveel heb je er nu, en waar streef je precies naar? Stuur je hierbij ook op de tijd die ze op je site doorbrengen? En of ze vaak doorklikken? 

Als je meer leads wil, gaat het dan om meer volgers op social media? Of wil je graag meer inschrijvingen op je mailinglijst?

En als je meer klanten wil door een slimme social media-strategie, waar stuur je dan op? Ingeplande afspraken? Aantal verkochte trajecten of producten? Of iets anders?

Zelf kijk ik op zich naar allemaal. Maar bij het bepalen van mijn online strategie stuur ik met name op het verhogen van het aantal leads: inschrijvingen op mijn website. Die zijn altijd makkelijk terug te herleiden naar mijn inspanningen op social media. 

Lees ook Waarom sturen op meer bezoekers je niets oplevert

Stap 4: Kies je social media

Elk social medium heeft een eigen karakter. Het type berichten dat mensen er plaatsen is verschillend, net als de tone of voice. En dat heeft gevolgen voor jouw online succes. Als je hele persoonlijke berichten plaatst op het zakelijke LinkedIn, kom je lang niet zo ver als wanneer je dezelfde berichten deelt op het besloten Pinterest of het persoonlijke Instagram. 

Als je succes wil met je online strategie, is het verstandig om je keus voor een social medium af te laten hangen van het doel dat mensen hebben als ze gebruik maken van een social medium. 

Wil je weten wat voor jouw bedrijf het ideale social medium is? Doe dan eens mijn social media-test. 

Stap 5: Schrijf geweldige content

Nu alle randvoorwaarden duidelijk zijn, is het tijd voor de inhoud! Door geweldige blogs te schrijven die antwoord geven op de vragen van jouw doelgroep bereik je de juiste mensen en help je hen een stap verder. 

Blogs zijn niet alleen belangrijk voor je website zelf, maar vormen ook de ideale input voor alle sociale media. Als je een blog geschreven hebt, kun je die in tientallen stukjes hakken om te posten op social media. 

Lees ook: Waarom leest niemand mijn blog? Check deze 7 stappen

Gratis
blog template ontvangen?

Blogschema - Profbloggers

Wil je snel geweldige omzetverhogende blogs leren schrijven? Download dan nu mijn gratis blogtemplate. Succes gegarandeerd!

Stap 6: Deel je content en sluit contact

Als je blogs hebt geschreven en hier posts op heb gebaseerd, kun je een planning maken. Door variatie aan te brengen in jouw content, bereik je meer mensen. Je kunt bijvoorbeeld de ene keer een vraag stellen, de volgende keer een stelling poneren, dan eens een tip delen en tot slot ook je link delen. 

Door je content aan te laten sluiten op je marketingplannen, sla je in feite twee vliegen in één klap. Je bent zichtbaar op sociale media, en je brengt je dienstverlening op een slimme manier onder de aandacht bij jouw gewenste doelgroep. 

Het is wel heel belangrijk dat je niet alleen maar deelt en zendt. Alleen als je ook echt in gesprek gaat met je volgers, haal je langdurig resultaat met je online marketingstrategie. Het is net als in een normaal gesprek. Als je alleen maar vertelt en niet luistert, is het gauw afgelopen met de vriendschap. Zorg dat je betrokken bent bij de andere kant en sluit echt contact. Alleen dan heeft je social media strategie effect.

Lees ook Kom van je eiland af over het nut van sociaal zijn op sociale media.

En lees Hoe vaak kun je het beste posten op sociale media? en Wanneer kun je het beste posten op sociale media? 

Stap 7: Test, evalueer en stuur bij

De laatste stap van je slimme online strategie is het testen, evalueren en bijsturen van je acties. Leveren je posts daadwerkelijk meer bezoekers, inschrijvers of klanten op? En zo ja: welke deed het het beste? Wat kun je nog eens herhalen? En wat kun je beter laten vervallen?

Door elke keer opnieuw te kijken naar wat je inspanningen je opleveren, en ook echt iets te doen met die kennis, kun je jezelf veel tijd besparen. Daarnaast is het ook leuk om te zien wat mensen echt triggert. Dat levert je een steeds beter beeld op van je ideale klant. En daar heb je over de hele linie veel profijt van.

Een strategie maken kost tijd. Het niet doen kost nog meer tijd

Het kost even tijd, deze 7 stappen zetten. Maar net als mijn prospect denk ik dat je het je niet kunt veroorloven om het niet te doen. Dan ben je pas echt veel tijd kwijt aan social media. En levert het je ook nog eens niets op.

Wil jij meer leren over een slimme online strategie? Geef je op voor mijn handige blogtips. Dan vertel ik je alles wat je moet weten.

PS: Ben je al lid van mijn Facebook-groep Meer klanten door te bloggen? Meld je nu aan!

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Dit bericht nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest

In 7 stappen naar een foolproof online strategie
Geweldige online strategie

Leave a Comment:

1 comment
Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde – en wat jij hiervan kunt leren - Profbloggers.nl says 9 November 2020

[…] je snel een geweldige blog? Hoe bepaal je of LinkedIn het juiste medium voor jou is (en wat dan)? Hoe ontwikkel je een geweldige online strategie? – Volg deze 7 stappen De 3 blogs die elke ondernemer moet schrijven Hoe kun je succesvol ondernemen – als je verkopen […]

Reply
Add Your Reply