Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
april 28, 2021
Sjoukje Bakker - Profbloggers

Een goede “over mij” pagina schrijven is zo makkelijk nog niet. Wat moet je erin zetten? De adviezen die je erover tegenkomt lijken allemaal behoorlijk tegenstrijdig. 

  • “Een goede over mij pagina gaat niet over jou, maar over je lezer.” 
  • “Je lezer wil jou leren kennen. Laat je persoonlijkheid erin doorschijnen.”
  • “Maak hem niet te lang, mensen willen geen oeverloos verhaal over jou lezen.” 
  • “Wees volledig, dan leren mensen je goed kennen.”

Alhoewel de meeste mensen graag over zichzelf praten, is over jezelf schrijven toch een ander verhaal. Het voelt een beetje alsof je je eigen verhaal aan een ander opdringt, zonder dat ze je gevraagd hebben om jouw verhaal. 

Toch mag je wel echt uitgebreid over jezelf schrijven in je "over mij". Alleen dan kunnen mensen je echt leren kennen.

Daarom heb ik een handige structuur voor je waarin precies de goede onderdelen van een over mij in de juiste volgorde voorbij komen. Ik ga eerst in op het doel van een goede over-mij-pagina. En daarna geef ik je mijn vier stappen voor een kick-ass over mij-pagina!

Wat is het doel van een over mij-pagina?

Je over mij-pagina heeft vier doelen:

  • antwoord geven op de vraag wie je bent
  • een band met je lezer scheppen 
  • laten zien dat jij weet waar je het over hebt: je geloofwaardigheid vergroten
  • mensen overtuigen dat ze meer van je willen (hebben / leren / kopen)

Daarom is het belangrijk dat al deze onderdelen in je over-mij-tekst aan bod komen. Door de vier stappen in deze blog te volgen, komen al deze onderdelen mooi aan bod.

Stap 1: Stel jezelf kort voor

Vertel eerst eens wie je bent en waarmee jij mensen helpt. Dat kan eigenlijk in een korte zin:

“Mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou meer klanten te vinden door te bloggen.”

En nog wat voorbeelden: 

“Ik ben Annemarie en ik help echtparen op een duurzame manier een punt achter hun huwelijk te zetten.”

“Ik ben Hannah en ik help moeders meer tijd te vinden voor zichzelf.”

“Mijn naam is Lieke en ik help ondernemers met het online zetten van hun droom.”

Breid het uit voor meer gevoel

Vervolgens kun je nog wat meer over jezelf vertellen, om ervoor te zorgen dat mensen direct een gevoel bij jou krijgen.

Annemarie, de mediator, kan bijvoorbeeld vertellen dat ze in haar vrije tijd graag wandelt. En dat ze met haar twee kinderen in een huis aan zee woont.

En Hannah zou kunnen vertellen dat ze graag bakt. En heel gelukkig wordt van in haar eentje in het zonnetje in de tuin zitten. Vooral als haar kinderen op school zijn en ze nog even een pauze neemt voor ze aan het werk gaat.

Lieke tot slot zou kunnen vertellen dat ze het heerlijk vindt om dingen tot op de bodem uit te zoeken, en dat ze daarom graag thrillers en politieseries kijkt. 

Een inkijkje in jouw leven

Deze tekst is bedoeld om je website bezoeker een idee te geven van wie jij bent. Even een inkijkje in jouw leven te geven. 

Het voelt misschien wat spannend om direct persoonlijk te worden. Toch is het heel belangrijk. Al na de eerste paar zinnen kunnen je lezers beoordelen of ze zich wel of niet thuis voelen bij jou. En dat is handig, want hiermee filter je direct al mensen uit met wie het nooit gaat klikken. Mensen die bij het lezen van jouw eerste introductie al direct met hun ogen willen rollen, bespaar je de tijd van het inschrijven en vervolgens weer uitschrijven van jouw mailinglijst. Wel zo fijn toch?

Stap 2: Je achtergrond

In het volgende stukje vertel je meer over je achtergrond: hoe ben je gekomen waar je nu  bent. Dat geeft inzicht over jouw persoonlijkheid, maar ook over jouw ervaring.

Welk startpunt je kiest, kun je zelf bepalen. Het kan het punt zijn dat jij voor jezelf begon. Maar het kan ook je middelbare schooltijd zijn, als toen de weg werd gelegd voor jouw huidige werkzaamheden. Of nog een heel ander punt.  

In dit stukje kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Hoe ben je met je bedrijf begonnen?
  • Waarom ben je zo geïnteresseerd in dit vakgebied?
  • Wat heb je voor eerdere ervaring die leidde tot deze stap?

Jouw speciale talenten en het resultaat daarvan

Ook kun je vertellen over speciale talenten die je hebt (en bijvoorbeeld hoe je ze ontdekt hebt). Of juist over het gebrek aan een bepaalde vaardigheid, die leidde tot veel problemen. Toen je je echter echt in het onderwerp verdiepte, besloot je dat je niet alleen jezelf, maar ook anderen hiermee kon helpen. Een dergelijk verhaal hoor ik vaak van mijn klanten.  Vertel het hier!

Mijn interesse voor geldzaken...

Ik vertel in dit stukje zelf over mijn personal finance-blog, die ik had voor ik met Profbloggers begon, en die ertoe leidde dat ik mijn specialisme ontdekte. En over mijn frustraties bij grote bedrijven, waardoor ik besloot dat ik als ondernemer veel meer aan de wereld toe kon voegen. 

En de mediator, de coach en de online specialist?

Hannah kan in dit stukje vertellen over haar worstelingen als moeder en waarom ze het idee had dat ze moest kiezen tussen haar carrière en haar moederschap.

Lieke zou kunnen schrijven over haar achtergrond als grafisch ontwerper, en hoe die in eerste instantie vooral tot frustraties leidde op social media. 

En Annemarie tot slot kan vertellen over hoe ze als kind al graag ruzies oploste en waarom ze het zo belangrijk vindt dat mensen op een positieve manier uit elkaar gaan.

Stap 3: Wat heb je bereikt?

In de derde stap geef je bewijsvoering voor wat je doet. Zelfs - en misschien wel juist - als je geen expert bent. 

Je hoeft namelijk niet alles te weten van een onderwerp om een expert te zijn. En… je hoeft ook niet per se een expert te zijn om mensen ergens mee te helpen. Een ervaringsdeskundige zijn is ook een prima uitgangspunt. 

Waar het hierbij om gaat is dat je mensen laat zien dat jij weet waar je het over hebt. Dat kan zijn doordat je vertelt over je opleidingen. Of over je werkervaring. Maar het kan ook met concrete voorbeelden. Of met klantervaringen

Bewijsvoering voor je verhaal

Ook hierbij vertel ik over mijn personal finance-blog, waarbij meer dan 50.000 bezoekers per maand langs kwamen. Daarmee lever ik bewijsvoering voor mijn blogkennis. 

En ik vertel over mijn werkverleden bij grote financiële instellingen om mijn strategische blik toe te lichten. 

De testimonials van mijn klanten tot slot geven nog wat extra kleur aan deze stap.

De bewijzen van de mediator, de coach en de online specialist

Annemarie is al jaren mediator, ze kan putten uit enorm veel ervaringsverhalen. Bovendien heeft ze flink wat diploma's, waarnaar ze kan verwijzen.

Hannah kan foto's laten zien van haar gelukkige gezin, én testimonials van haar klanten plaatsen. 

En Lieke kan haar eigen social media laten zien. En de mooiste resultaten van haar klanten, bijvoorbeeld verwerkt in strak vormgegeven grafiekjes.

Stap 4: Wat is de volgende stap?

Als mensen jou over mij hebben gelezen, willen ze vaak naar een volgende stap. Ze willen meer van je lezen of horen. En mogelijk je producten aanschaffen. 

Zorg dus dat je ook heel duidelijk opneemt hoe ze verder kunnen. Bijvoorbeeld door ze aan te bieden zich in te schrijven op je mailinglijst. Je kunt bijvoorbeeld een handige download aanbieden. Of gewoon jouw beste tips via de mail.

Ook kun je ze doorverwijzen naar je blogs. Neem bijvoorbeeld een lijstje op van de beste blogs om mee te beginnen. Of juist een aantal bijzondere blogs waarin jij je expertise heel helder onder de aandacht brengt.

Tot slot is dit een uitstekende plek om je social media onder de aandacht te brengen.

Mijn belangrijkste training

Ik verwijs in mijn tekst naar mijn belangrijkste training. En naar de stappen die mijn bezoekers kunnen ondernemen. 

Een goede call to action

Ook mijn voorbeelden kunnen een strakke call-to-action opnemen. Bij Hannah kun je direct een kennismakingsgesprek inplannen. En ook Annemarie maakt graag kennis via een introductiegesprek. 

Lieke heeft een aantal handige pakketten die je zo kunt bestellen. Zij kan daar een paar knoppen voor opnemen.  

Weten hoe je een strakke call-to-action schrijft? Lees Hoe schrijf je een sterke call-to-action voor je blog?

Waar plaats je je “over mij”? 

Op de meeste websites is een aparte pagina opgenomen die vertelt wie de ondernemer achter het bedrijf is. Dat is sowieso een goed idee. Dan heb je alle ruimte alle onderdelen van de “over mij” op te nemen. Neem deze pagina ook op in je menubalk (desnoods als sub-onderdeel van “contact”).

Ook op andere plaatsen op je website is het slim om jezelf even kort voor te stellen. Op je homepage bijvoorbeeld. En op je sales- en landingspagina’s. 

Dit hoeft echter niet hetzelfde lange opstel te zijn. 

Op je homepage schrijf je een korte samenvatting van je over mij. Hierin neem je de belangrijkste zinnen uit de vier onderdelen mee.

Op salespagina’s vertel je wat past bij het product dat je verkoopt. Je kunt dus wel overal dezelfde info plaatsen, maar het accent is afhankelijk van wat je met de informatie wil bereiken. 

Het schrijven van een over mij: een slimme tijdsinvestering die blijft opleveren

Het kost wel even tijd om een goede “over mij” te schrijven. Maar als je het eenmaal gedaan hebt, zul je merken dat het je blijvend voordelen oplevert:

  • je lezer snapt beter wie je bent en waarom jij de aangewezen persoon bent om klant bij te worden.
  • Je versterkt je verhaal op salespages.
  • En nog een bijkomend voordeel: als je nu je verhaal goed onder woorden brengt, zul je merken dat je ook bij andere gelegenheden veel makkelijker je elevator pitch houdt.Ideaal dus! 

De stappen voor de perfecte over mij samengevat

Voor het overzicht vat ik de vier stappen naar de perfecte over mij even samen:

  1. vertel wie je bent en wat je doet
  2. vertel over je achtergrond
  3. vertel wat je bereikt hebt
  4. help je lezers naar de volgende stap

Veel succes met het schrijven van jouw perfecte over mij.

Wil jij mijn voorbeeld lezen?

Wil je mijn voorbeeld lezen? Check dan gauw Over Profbloggers

Meer blogtips ontvangen?

Enthousiast over deze tips? En wil je er meer ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn wekelijkse blogmail. Dan bezorg ik je de tips rechtstreeks in je mailbox. 

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.