“Op zich vind ik bloggen best leuk, maar ik word zo chagrijnig van een planning. Dat je dan op vaste momenten moet schrijven. En over onderwerpen waar mijn pet dan helemaal niet naar staat.” Mijn klant keek me verstoord aan. “Schrijven is een creatief proces hoor, dat moet je niet zo vast willen gieten.”
Ik snapte haar wel. Dat werkt bij mij ook zo. Er zijn dagen dat schrijven echt vanzelf gaat. Dat alle woorden zo op papier rollen. En er zijn dagen… Dat ik uren naar mijn computerscherm kan staren en dat er maar niets komt.
Toch ben ik een groot voorstander van het inplannen van artikelen. Zowel op sociale media als op je blog. En van het inplannen van schrijfuurtjes. Zelfs op dagen die misschien helemaal niet creatief voelen.
Waarom zou je dat doen?
Ja, schrijven is een creatief proces. En als je je geïnspireerd voelt, dan zou ik daar ook zeker gebruik van maken. Niets is zo fijn als vol inspiratie een geweldig artikel eruit gooien.
Maar… dat je inspiratie hebt en heerlijk geschreven hebt, betekent niet dat je zo’n artikel ook gelijk wereldkundig hoeft te maken. Toch? Alleen maar dat je nu een extra artikel hebt, voor een goed moment.
Als je een planning hebt, gebaseerd op je marketingkalender, kun je precies zien wanneer het slim is om dat artikel wel te delen. En als je dan toch zo lekker in je tekst zit, schrijf dan ook meteen een aantal mooie social media-posts over dit onderwerp. Dan heb je die maar vast staan. Daar zal je toekomstige zelf echt heel blij mee zijn!
Je hoeft er niet op te wachten
Andersom betekent het feit dat schrijven een creatief proces is ook niet van die geïnspireerde momenten de enige momenten zijn dat je goed kunt schrijven. En dat je maar moet wachten op zo’n inspiratiegevoel. Want het zou zo maar kunnen dat dat nooit gebeurt. Het is net zoiets wachten tot er een prijs op je lot valt. Het kan gebeuren, maar het kan ook niet gebeuren. Je hebt het niet in de hand.
Draai het maar om: met een goede voorbereiding kun je ingeplande schrijfuurtjes namelijk altijd nuttig en inspirerend maken.
Meer blogtips ontvangen?
Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!
Hoe werkt dat?
Als je weet waarover je kunt schrijven, maak je het jezelf vaak al een stuk makkelijker. Dat lege scherm als ik per se een blog wil schrijven wordt bijna altijd veroorzaakt door juist dat idee. Dat ik vind dat er een blog uit moet, maar niet het geduld heb gehad om te kijken waarover ik
zou kunnen schrijven. Wat er in mijn strategie past.
Ook als ik wel een onderwerp heb, komt er niet altijd een mooie tekst uitrollen. Om me daarbij te helpen, maak ik vaak gebruik van een schema, waarin ik een aantal punten noteer:
- Onderwerp
- Doelstelling tekst
- Inleiding
- Paragrafen / Argumenten
- Afsluiting (met call-to-action)
Als ik eerst die onderdelen kort invul, kan ik daarna veel sneller schrijven. Zo’n schema heeft namelijk twee voordelen:
- Zelfs als ik geen inspiratie heb, weet ik wel waarover ik moet schrijven. Het heeft me handvatten om over door te denken.
- En nog belangrijker vaak: het zorgt ervoor dat ik niet afdwaal in mijn tekst (want daar heb ik nogal een handje van, als die inspiratie er eenmaal is).
Wel inspiratie maar niet over het gewenste onderwerp?
Nu komt het natuurlijk ook voor dat ik wel inspiratie heb, maar heel ergens anders over zou willen schrijven dan in mijn planning staat. En dat doe ik dan ook gewoon. Dat is toch wel een beetje het voordeel van eigen baas zijn toch, hahaha.
Maar zoals gezegd: dat publiceer ik dan vaak niet direct. Als ik eenmaal lekker aan het schrijven ben, en het artikel dat eruit moest er uit is, wil ik meestal nog wel even doorgaan. En dan heb ik wel ruimte in mijn hoofd om alsnog het geplande artikel te schrijven.
Meer blogtips ontvangen?
Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!
En soms komt het ook gewoon beter uit
Het komt tot slot ook nog wel eens voor dat zo’n spontaan artikel gewoon beter past, dan het idee dat ik in mijn planning had opgenomen. Die planning maak ik wel met een idee en een strategie erachter natuurlijk. Maar dat betekent niet dat ik die niet kan herzien als ik een beter idee heb, dat de strategie nog verder versterkt.
Ik zie een blog- en mediaplanning als een fijn hulpmiddel waarmee je jezelf tijd bespaart en beter op de weg blijft. En dat is ook precies wat ik mijn klant voorhield.
Van spontane inspiratie naar spontane planning
Mijn klant ging er nog even niet in mee die dag. Ze was een beetje klaar met het uit haar comfortzone trekken van mij. Een paar dagen later belde ze me. Ze had het op haar manier geprobeerd. En… het was niet gelukt, zo vertelde ze me een stralende lach. Die spontane inspiratie waar ze zo graag op wilde wachten, had zich nog niet getoond. Dus nu was ze aan de slag gegaan met mijn schema. En ze had alsnog een geweldige tekst geschreven. “Veel sneller dan normaal! Ik was in een uurtje tijd klaar!”
Ik was trots op haar.
Hoe doe jij dat?
Wacht jij altijd op inspiratie? Of denk je regelmatig na over leuke onderwerpen om over te bloggen? En bereid jij je schrijftijd ook wel eens voor? Of schrijf je spontaan wat er in je op komt?
Wil jij Sneller
en Beter Bloggen?

Wil jij sneller én beter leren bloggen? Schrijf je nu in voor mijn blogtips.
Dan ontvang je direct mijn
7 stappenplan voor een geweldige blog
Het verschilt niet veel van mijn werkwijze. Elke ochtend begin ik met freewriten en door de dag heen schrijf ik ingevingen in een notitieboekje. Soms neem ik fragmenten op met mijn telefoon. Daarnaast maak ik heel veel foto’s zo ontstaat vanzelf een databank met inspiratie.
Dat helpt echt hè, gewoon aan de slag gaan. En zo’n databank met inspiratie is sowieso heel handig.