Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
januari 11, 2022
Sjoukje Bakker - Profbloggers - wat schrijf je als je lang niet geblogd hebt

Halverwege vorig jaar werd ik ziek. Echt goed ziek. Zo ziek dat ik maanden niets heb kunnen doen (iets met een bacterie en the wrong time & place…). Maar nu ben ik weer (redelijk) beter. Tijd om weer aan de slag te gaan dus! 

En toch… doe ik er al weken over om een nieuwe blog te schrijven. Nu weet ik dat veel mensen daar tegenaan lopen. Niet tegen die bacterie natuurlijk. Maar je kent het vast wel. Je slaat een weekje bloggen over. En dan nog een week. En voor je het weet ben je maanden verder. Hoe begin je dan weer? Hoe ga je weer schrijven nadat je tijden niets gedaan hebt?

Daar geef ik je vandaag antwoord op. En ik geef je een paar concrete starttips die mij ook op weg hielpen.

Vertel je dat je lang afwezig bent geweest?

De eerste vraag: Meld je dat je lang afwezig bent geweest? Nee. Tenminste… ik ben van mening dat dat bijna nooit hoeft. Zeker als je meestal vooral tips geeft, is het helemaal niet relevant. Je schrijft gewoon verder. 

Schrijf je sowieso niet zo vaak, en vraag je je af of dat telt als een blogstop? Lees mijn blog over hoe vaak je zou moeten bloggen.

Wanneer doe je het wel?

  • Als je voorheen dagelijks of wekelijks blogde en een half jaar weg bent geweest. Zelfs in dat geval zou ik eigenlijk aanraden om het vooral te melden aan je volgers op social media en/of aan je abonnees op je nieuwsbrief. 
  • Als je heel persoonlijke blogs schrijft waarvoor het inhoudelijk relevant zou kunnen zijn. 
  • Als het het onderwerp van de blog is die je schrijft. Zoals bij deze. Twee vliegen in één klap. 

En wanneer dus niet?

In alle overige gevallen doe je het niet. Het punt is: Voor je lezer doet het er niet toe. Je weet nooit wanneer je blog gelezen wordt. Het zou zomaar kunnen dat het de eerste blog is die een lezer ziet. En die wil je niet opzadelen met een heel verhaal waarom ze je heeft moeten missen. 

Bovendien zou het best vaker kunnen voorkomen dat je even moet stoppen. Als je dan elke keer jezelf moet verantwoorden, krijg je een heel ander soort blog. 

Klaar om weer te beginnen? Volg dan dit handige stappenplan.

Stap 1: Update je website en alles erom heen

Om weer op gang te komen helpt het vaak om eerst alles weer even te bekijken en te updaten. Is je website uptodate?

Dat geldt zowel voor de techniek als voor de inhoud. 

  • Zijn je plug-ins en je thema uptodate? 
  • Staan er geen data op je homepage van events die al voorbij zijn?
  • Staan er mogelijk nog oude aanbiedingen op je site die niet meer gelden?

Het is zonde om je blog weer op gang te krijgen, en nieuwe mensen naar je site te trekken, als ze vervolgens direct vastlopen in je aanbod.

Stap 2: Update je meest gelezen blogs

Vind je het lastig om weer te gaan schrijven? Kijk dan eerst naar je al gepubliceerde blogs. Check vooral je meest gelezen blogs. 

Staan er dingen in die je kunt aanpassen? Weet je mogelijk inmiddels meer over het onderwerp, waardoor je de blog nog beter kunt maken? Is bepaalde informatie misschien inmiddels achterhaald?

Herschrijven is meestal makkelijker dan schrijven. Door een paar blogs te verbeteren, kom je makkelijker weer op gang. 

Heb je geen veelgelezen blogs? Lees dan eens deze blog: Wil jij meer lezers? Gebruik deze 3 handige tools

Stap 3: Maak een lijst met blogonderwerpen

Tijdens je blogpauze heb je misschien - net als ik - allerhande onderwerpen de revue laten passeren. Maar toch heb je er niet één opgepakt. En dan weet je niet meer waar je moet beginnen. 

Maak een lijstje van al die mooie onderwerpen. En begin bij het onderwerp waar je het meest enthousiast van wordt. Het hoeft niet altijd logisch te zijn waar je over schrijft. Als het je “creative juices” maar weer aan de gang krijgt. 

Ik ben zelf met dit onderwerp begonnen omdat het me hoog zat. En omdat ik dacht: hier hebben vast meer mensen last van. 

En misschien heb je juist heel lang niet geblogd omdat je geen inspiratie had. In dat geval adviseer ik je eigenlijk hetzelfde: ga eens flink brainstormen waarover je zou kunnen schrijven. Check of je klanten nog vragen gemaild hebben die je in een blog kan verwerken.  Waar schrijven je concurrenten over? Wat ben je op social media of andere websites tegengekomen waar jij ook een visie op hebt? Maak een lijst van alles wat je kunt bedenken. En kies het onderwerp waar jij het meest enthousiast over bent. 

Geen inspiratie voor blogonderwerpen? Check deze blog: Hoe verzin je meer dan 100 blogonderwerpen?

En lees: Inspiratie laat zich niet plannen! Toch?

Stap 4: Schrijven maar!

Onderwerp gekozen? Schrijven maar! Onthoud goed: het hoeft niet direct perfect te zijn. Ook bij nieuwe teksten geldt dat herschrijven makkelijker is dan gelijk perfect schrijven. Knal alles op papier wat je relevant vindt voor je blog.

Dan kun je daarna gaan redigeren tot je blog goed genoeg is. 

Tips om te redigeren vind je hier.

Stap 5: Maak een contentkalender

Heb je je eerste blog op papier staan? Maak dan een kalender voor jezelf met je andere blogonderwerpen. En plan er ook tijd voor in, in je agenda. Dan is de kans groter dat je - nu je eenmaal weer begonnen bent - aan het schrijven blijft. 

Je kunt dan ook bepalen wat een goed moment is om je eerste blog te publiceren. Nu meteen? Of misschien over een paar weken, als je nog wat meer nieuwe blogs geschreven hebt. Dan weet je zeker dat je niet weer vastloopt met je blog. 

Stap 6: Publiceer je blog

De volgende stap is om je blog ook daadwerkelijk te publiceren. Mooie foto erbij. Linkjes erin. En alle andere taken die je altijd doet als je een blog hebt geschreven. 

Vergeet niet de 10 stappen die je moet zetten voor je een blog live zet!

Stap 7: Vertel het de wereld!

Alles klaar? Tijd om de wereld te informeren over je comeback! Lieve lezers, daar ben ik weer. Maak mooie teksten voor op je social media, stuur een mail aan je abonnees en ga ervoor! 

Lang niet geblogd? Geen probleem

Zo zie je maar: het is niet erg om af en toe een blogpauze te hebben. Als je klaar bent om weer verder te gaan, volg je deze stappen en dan komen je lezers ook wel weer terug. Veel schrijfinspiratie gewenst!

Heb jij al eens langere tijd niet geblogd? Hoe ben jij daarmee om gegaan?

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen.

Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.