Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde – en wat jij hiervan kunt leren - Profbloggers.nl
Meer leren over productontwikkeling

Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde – en wat jij hiervan kunt leren

“In mijn eerste maand had ik zo’n 4000 unieke bezoekers. De tweede maand waren dat er al dik 8000", vertelde ik tussen neus en lippen door. Mijn gesprekspartner, een leuke jonge webdesigner, knipperde even met zijn ogen. “Unieke bezoekers??” zei hij vragend. “Je had meer dan 4000 bezoekers in een maand tijd?” Ik bevestigde het glimlachend. “Wow wat knap!” zei de webdesigner verbouwereerd. 

Een mooie combinatie van geluk en wijsheid

Vaak als ik dit verhaal vertel, krijg ik één van twee soorten reacties: 

  • Wow wat knap!
  • Wow wat een geluk!

Als ik eerlijk ben… ligt de waarheid in het midden. Ja, het was knap. En ja ik heb ook veel geluk gehad.

In deze blog licht ik toe waarom ik mijn snelle blogsucces toedicht aan een mooie combinatie van geluk en wijsheid. En vertel ik je wat jij hiervan kunt leren om jouw website ook succesvol te maken.

Eerst even de cijfers op een rij

Al in de eerste week na lancering van mijn blog, kwamen er bijna 1000 mensen langs op mijn website (die samen maar liefst zo’n 3000 pagina’s bekeken). En dat was nadat ik ontdekt had hoe ik de Russische bots uit  mijn cijfers moest filteren... Het ging hierbij om echte mensen dus, die gemiddeld bijna 4 minuten per persoon op mijn site rond snuffelden.

Week 1 cijfers Google analytics - Meer geld minder stress

(Ik zet de plaatjes uit Google analytics er even bij om te laten zien dat ik het niet uit mijn duim zuig. Je weet maar nooit. - dit was 15 juni tot en met 21 juni 2018)

Snelle groei daarna

Ook na het succesvolle begin groeide mijn blog snel verder. In heel 2016 kwamen er zo’n 30.000 unieke bezoekers langs. Dat zijn dus ongeveer net zoveel mensen als er in een gemiddeld voetbalstadion (zonder Corona-restricties) passen. 

2016 cijfers Google analytics - Meer geld minder stress

Juni 2016 tot en met 31 december 2016, het eerste half jaar van de blog.

En in 2017 is dat nog verder opgelopen tot meer dan 210.000 bezoekers. Oftewel zo’n 6 keer de Arena helemaal vol.

Alleen al in januari 2018 kwamen er meer dan 50.000 unieke bezoekers langs op mijn blog. Dat zijn dus net zoveel mensen als er in Kuip passen… (Ik zit helemaal in de voetbalstadions, je merkt het). 

Totaal zijn er dat jaar ruim 305.000 mensen langs geweest op mijn blog. Je mag zelf uitrekenen hoe vaak de Kuip daarmee gevuld kan worden. 

In 2019 besloot ik om te stoppen met deze blog, omdat ik meer tijd aan Profbloggers wilde besteden. Daarna namen de cijfers af natuurlijk. Toch is het nog altijd een bijzonder goed bezochte blog, dankzij het vele werk dat ik in de loop der tijd in Pinterest en onbewust in SEO heb gestopt. Er komen via Pinterest en Google namelijk nog dagelijks meer dan 1000 mensen langs. In heel 2020 zijn er inmiddels alweer 120.000 unieke bezoekers langs geweest. 

Wil jij ook meer bezoekers op je website? Check dan eens mijn blog Wil jij meer lezers? Gebruik deze 3 handige tools

2017 cijfers Google analytics - Meer geld minder stress

De cijfers van 2017

De cijfers van 2018

2019 cijfers Google analytics - Meer geld minder stress

De cijfers van 2019

2020 - januari - augustus - cijfers Google analytics - Meer geld minder stress

De cijfers van januari tot en met augustus 2020

Geluk, heel veel geluk

Leuk, al die cijfertjes, maar… hoe kwam dat nou, dat snelle succes? Was het vooral geluk? Deels wel ja. 

Toen ik net begonnen was met bloggen - lees letterlijk een paar dagen na de start -, citeerde één van de op dat moment grootste Nederlandse finance-bloggers, genaamd Consuminderen, mijn blog. En dat maakte haar lezers direct nieuwsgierig. En… ze bleven ook terugkomen. Nog een paar dagen verder had ik al tientallen reacties van enthousiaste nieuwe lezers. 

Onder finance-bloggers is het sowieso de gewoonte om elkaar te helpen en elkaar tips te geven, ontdekte ik al snel. Zelfs als nieuwe ster onder het firmament werd ik direct geholpen. Meerdere bloggers schreven over mijn nieuwe blog en wezen hun lezers op mijn bestaan. En veel van hen namen de url van mijn blog op in hun blogroll. 

Blogrolls zijn van die lijstjes die bloggers in hun zijbalk hebben staan, waarin ze realtime naar de meest recente blogs van anderen verwijzen. Veel van deze finance-bloggers maakten namelijk gebruik van Blogger, een gratis blogsysteem van Google, waarbij een blogroll heel makkelijk op je site te zetten was. 

Kijk voor een voorbeeld eens op de blog van Zuinigaan, waarschijnlijk de langstlopende (en naar mijn idee ook één van de leukste (geld)blogs van Nederland). In haar leeslijst heb ik jarenlang gestaan en dat heeft me in die jaren zo’n 9000 nieuwe gebruikers en in totaal meer dan 41.000 paginaviews opgeleverd (waarvoor bedankt!)

Verwijzingen Zuinigaan

Verwijzingen naar mijn blog, met in geel van Zuinigaan.blogspot.com

Opnieuw veel geluk

In juni 2018 had ik opnieuw een enorm geluk: ik werd opgenomen in Google apis. Hoe dat kan heb ik niet achterhaald, en ik weet ook nog altijd niet wat het is en hoe dat werkt.

Het leidde er toe dat die dag meer dan 12.000 pagina’s bekeken werden. Op het hoogtepunt waren er maar liefst 156 mensen TEGELIJKERTIJD op mijn blog aanwezig. Ik deed die dag weinig anders dan screenshots maken van Google analytics en staren naar de cijfers. 

Google analytics screenshot actuele cijfers
Google analytics screenshot actuele cijfers
Google analytics screenshot actuele cijfers
Jetpack analytics juni 2018

Jetpack statistiscs - juni 2018

Wat was de wijsheid?

Nu zou je bijna kunnen denken: als je zoveel geluk hebt gehad met je blog, dan heb je toch bijna geen wijsheid meer nodig. Dan moet je gewoon genieten en verder niet zeuren. Maar dat… is ook te kort door de bocht. 

Er zijn namelijk ook flink wat factoren geweest die ik wel zelf in de hand had, en die er net zo goed aan hebben bijgedragen dat die blog zo groeide. 

Weten hoe jij ook online succes krijgt? Check deze pagina over mijn online marketing strategie

Een zorgvuldig gekozen onderwerp

Toen ik besloot te gaan bloggen, koos ik voor een heel populair onderwerp: meer geld, minder stress. Ik noemde mijn blog ook heel bewust zo, omdat ik me al vaker gerealiseerd dat dat een enorm populaire zoekterm zou moeten zijn. 

Op het moment dat ik lanceerde waren er in Nederland al behoorlijk veel blogs over geld te vinden. Maar die hadden 1 ding gemeen: ze gingen vooral over geldproblemen en over besparen uit noodzaak. Mijn blog had een andere invalshoek, ik schreef over hoe je door te besparen meer overhield voor leuke dingen. Al mijn blogs waren heel positief en blij. En dat viel op. 

Met andere woorden: ik lanceerde een blog met een onderwerp waarvan ik wist dat er veel animo voor zou zijn, met een niche waarvan ik wist dat die (op dat moment) nog niet echt ingenomen was. 

Goede voorbereiding

Toen ik live ging met mijn blog, was ik al langere tijd bezig met de voorbereiding. Ik was me al jaren aan het inlezen op de Amerikaanse bloggerswereld. Ik had een map gemaakt met blogonderwerpen, ik had een planning gemaakt met een logische opbouw, en ik had al flink wat teksten voorbereid.

Ook had ik het fundament sterk opgebouwd. Ik had een hele duidelijke doelgroep geformuleerd met een aansprekende avatar: ik wist exact wie mijn ideale lezer was. 

Inzet van PR

Daarnaast had ik al het een en ander aan PR gedaan: ik had een interview gegeven in een buurtblad, waarin ik de url naar mijn (toen nog niet bestaande) blog had genoemd. Op de dag dat het blad uitkwam, stond ook mijn blog live. 

En van andere bloggers

Van de Amerikaanse bloggers had ik geleerd dat je via andere blogs ook aan lezers kon komen, bijvoorbeeld door te reageren op hun blogs. Daardoor wist ik ook dat bloggers er niet van hielden als je zomaar je eigen url onder hun blog dropte. 

Als tussenoplossing ondertekende ik consequent met “Sjoukje - Meergeldminderstress.nl” zodat mijn naam opviel. Dat zie je tegenwoordig overal, maar in 2016 deed niemand dat. En dat bleek een gouden zet. De bloggers kwamen langs om te kijken, en begonnen naar mijn blog te verwijzen. Een handig startpunt voor mijn SEO.

Elke keer als een blogger me verder hielp, bedankte ik die openbaar en enthousiast in mijn blog. Ik had weliswaar geen blogroll (omdat ik een wordpress website had), maar wel een pagina met links naar de leukste blogs. Daarnaast had ik een rubriek waarin ik andere blogs besprak, om hen op die manier ook aan meer lezers te helpen. En elke maand maakte ik een lijstje met mijn cijfertjes, waarin ik ook de andere bloggers benoemde en bedankte. Zo hielpen we elkaar verder. 

Al jaren schrijver en marketeer

De allerbelangrijkste troef tot slot waren mijn teksten zelf. Al vanaf dat ik heel klein was, schrijf ik verhalen. Ik heb Nederlands gestudeerd en ook daarna heb ik nog een aantal schrijftrainingen gevolgd. Tot slot ben ik jaren werkzaam geweest in marketing en communicatie. (Lees hier meer over mij).

Ik wist dus precies:

  • hoe je een goede tekst opbouwt die mensen graag willen lezen
  • hoe je mensen overtuigt je teksten te lezen
  • En… hoe je mensen laat weten dat ze terug moeten komen. 

De reden dat veel bloggers me citeerden was dus weliswaar een mooi gelukje, maar kwam natuurlijk ook omdat ze vonden dat mijn teksten het waard waren om naar te verwijzen. 

Daarnaast zette ik mijn marketingkennis ook in om mijn blog via social media verder te helpen. Ik heb wel eens geadverteerd, maar 99,9% van mijn bezoekers kwam organisch op mijn blog terecht. Goede teksten in combinatie met een strategie die mijn site op het goede moment op de goede plaats bracht zijn heel belangrijk geweest voor het succes.

Wat kun jij hier nu uit leren?

Leuk en aardig, al dat succes, maar… wat heb jij hier nu precies aan? Eigenlijk best veel. 

Geluk kun je niet veroorzaken, maar… je kunt het wel opzoeken. 

1 Schrijf steengoeie teksten.

Door echt je best te doen op je teksten en informatie te leveren waar mensen wat aan hebben, kun je jezelf al een heel stuk vooruit brengen. 

Meer over hoe je goede teksten schrijft, lees je in de blog 10 tips om je blog viraal te laten gaan. Of lees: Hoe schrijf je snel een geweldige blog?

2 Zoek vrienden en werk samen

Een heel groot deel van mijn blogsucces kwam door mijn samenwerking met anderen. Door andere bloggers als vrienden te zien en niet als concurrenten, hebben we elkaar enorm geholpen.

Ook als ondernemer kun je door samen te werken een heel stuk verder komen. Verwijs naar elkaars site. Help elkaar verder met social media door berichten te liken en voor elkaar te delen. En bied eens samen een product of challenge aan, zoals ik doe met Fleur van Pinexpert.

Meer lezen over samenwerken? Lees Kom van je eiland af

3 Kijk naar je cijfers, doe wat werkt en stop wat niet werkt

Een laatste advies is dat je je cijfers regelmatig bekijkt. Ik hoor zo vaak dat mensen geen idee hebben hoe het met hun site gaat. Zorg dat je Google analytics op je website zet, en CHECK het ook regelmatig. Kijk waar je verkeer vandaan komt en zet daarop in. 

Ga niet oeverloos links op Facebook delen als blijkt dat je veel beter in kunt zetten op SEO om nieuwe leads binnen te halen. 

Het allerbelangrijkste is dat je een online strategie inricht. Dat je kijkt wat je doel is en wat je zou kunnen doen om dat doel te bereiken. En ZET DOOR! Nu had ik natuurlijk wel snel veel verkeer, maar echt veel omzet had ik pas 2 jaar later, toen ik eindelijk snapte HOE ik klanten kon krijgen uit die enorme schare lezers. 

Meer handige blog- en ondernemerstips ontvangen?

Schrijf je in voor mijn inspirerende mails.

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Dit artikel nog eens teruglezen? Bewaar het op Pinterest

Wil jij meer lezers voor jouw blog? Bekijk mijn cijfers en leer hoe jij ook meer mensen op jouw website krijgt. Zonder kennis van SEO of te adverteren. #geenseo #blogtips #zakelijkbloggen #veelverkeer #veelbezoekers #websitebezoekers
Wil jij meer lezers voor jouw blog? Bekijk mijn cijfers en leer hoe jij ook meer mensen op jouw website krijgt. Zonder kennis van SEO of te adverteren. #geenseo #blogtips #zakelijkbloggen #veelverkeer #veelbezoekers #websitebezoekers

Leave a Comment:

3 comments
Facebook pagina of groep - waar kies jij voor? - Profbloggers.nl says 9 November 2020

[…] Wat is een blog? En waarom zou je bloggen als ondernemer? Waarom blogs niet kort hoeven te zijn Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde – en wat jij hiervan kunt leren Hoe schrijf je snel een geweldige blog? Hoe bepaal je of LinkedIn het juiste medium voor jou is (en […]

Reply
Doe je mee met onze Pinterest-challenge? - Profbloggers.nl says 9 November 2020

[…] Wat is een blog? En waarom zou je bloggen als ondernemer? Waarom blogs niet kort hoeven te zijn Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde – en wat jij hiervan kunt leren Hoe schrijf je snel een geweldige blog? Hoe bepaal je of LinkedIn het juiste medium voor jou is (en […]

Reply
Hoe je persoonlijke blogs schrijft – zonder je privéleven op straat te gooien says 17 November 2020

[…] Wat is een blog? En waarom zou je bloggen als ondernemer? Waarom blogs niet kort hoeven te zijn Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde – en wat jij hiervan kunt leren Hoe schrijf je snel een geweldige blog? Hoe bepaal je of LinkedIn het juiste medium voor jou is (en […]

Reply
Add Your Reply