Wat heb je nu aan een blog als niemand die leest? Pas als mensen je blog zien, komt je verhaal over. Daarom deel ik vandaag weer eens een aantal tips die jouw blog sneller populair kunnen maken.
Stap 1: Onderzoek wat jouw doelgroep wil lezen
Wat voor soort vragen stellen jouw klanten? Tegen wat voor soort problemen lopen zij aan? Als je die vragen niet alleen voor jouw klanten oplost, maar ook in een blog, dan trek je ook nieuwe mensen aan. Dat is de basis van succesvol bloggen.
Hoe beter jouw blogs aansluiten op de vragen van jouw potentiële klanten, hoe groter de kans dat die jou vinden.
Vaak lees ik dat mensen denken dat ze verstand moeten hebben van SEO om “Google te kunnen verslaan” en bovenaan te komen. Alhoewel het handig is om de techniek te snappen, is het nog belangrijker om jouw mogelijke lezers (en dus klanten) te kennen. Als je weet waar zij interesse in hebben en op zoeken, kun je daarover schrijven.
Natuurlijk kun je ook gebruik maken van zoekwoordenonderzoek om te zien waar mensen op zoeken. Maar dat heeft alleen zin als je weet waar je moet beginnen. En dat… begint bij jouw eigen publiek. Welke vragen krijg je in het dagelijks leven? Als je daarover schrijft, ben je al een heel eind op weg.
Heb je nog geen klanten? Stel dan vragen aan mensen van wie jij denkt dat ze jouw klant zouden kunnen zijn. En lees mijn blog over hoe je aan nieuwe klanten komt.
Meer lezen over SEO en zoekwoordenonderzoek: Check mijn blog Waarom ik nooit in SEO geloofde – en er nu toch aan werk
Stap 2: Schrijf vaker
Hoe meer teksten je publiceert, hoe groter de kans dat jouw website gevonden wordt. Of het nu via social media is of via Google, maakt niet uit. Als jij meer verschillende teksten deelt, en over meer onderwerpen schrijft, is de kans groter dat iemand ergens op aanhaakt en jouw blog leest. Zo simpel is het.
Veel van mijn klanten publiceren 1 blog per maand. Dat zijn dus 12 blogs per jaar. En zeker als ze dat consistent doen, is dat niet slecht, maar het is toch ook wel weinig. Als het even kan, zou je eigenlijk minimaal eens per week moeten publiceren.
Zodra je eenmaal zo’n 50 tot 100 blogs geschreven hebt, kun je minderen. Maar tot die tijd helpt het enorm om lekker vaak te publiceren.
Lees ook: Hoe vaak zou je moeten bloggen?
Stap 3: Schrijf langere blogs
Hoe langer je blogs zijn, hoe meer informatie ze bevatten - tenminste… als je goede blogs schrijft. En Google is dol op lange blogs. Hoe meer informatie je deelt, hoe makkelijker het wordt om hoog te ranken in Google. En dat levert je weer meer verkeer op.
Natuurlijk moet je niet schrijven om het schrijven. Het moet wel zinvolle informatie zijn. Maar als je meer achtergrondinformatie hebt, of meer tips, voeg ze dan zeker toe.
Vraag je je af hoe lang een blog moet zijn? Lees Waarom blogs niet kort hoeven te zijn
Stap 4: Maak gebruik van Pinterest
Zeker als je voor de consumentenmarkt werkt, is Pinterest de ideale manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Vanaf het moment dat ik startte met Pinterest, schoten mijn bezoekersaantallen omhoog op mijn personal finance-website. En nu nog steeds krijg ik veel bezoekers via Pinterest, alhoewel ik al geen jaren meer geschreven heb op die site (en dus ook niet gepind heb).
Als je je - net als ik - richt op de ondernemersmarkt, dan is Pinterest een veel minder succesvolle manier om je bezoekersaantallen omhoog te krijgen. Toch maak ik er nog altijd wel gebruik van, omdat het me toch nog flink wat bezoekers oplevert. Zeker oudere pins, die dus al ruim een jaar rondzwerven, leveren nog altijd verkeer op.
Handmatig pinnen of via een tool
Zelf bewaar ik nooit pins op Pinterest zelf. Zeker niet sinds Pinterest heeft aangegeven dat ze vooral nieuwe pins willen zien van contentcreators. Ik bewaar al mijn pins via Tailwind. Dat is een betaalde tool die de pins op slimme tijden voor jou op je verschillende pinborden plaatst.
Sinds een tijdje kun je met Tailwind ook heel makkelijk nieuwe mooie pins maken. Als je de basisinformatie intypt, geven zij direct een aantal voorbeelden die je zou kunnen gebruiken. En dat vind ik helemaal ideaal, want daardoor ben ik nog minder tijd kwijt met pinnen.
Wil jij Tailwind ook eens gratis uitproberen? Maak dan gebruik van deze link om je aan te melden.
Geen ervaring met Pinterest?
Als je nog helemaal geen ervaring hebt met Pinterest, adviseer ik je om de cursus van Pinexpert Fleur Miller te volgen. Zij heeft een hele toegankelijke cursus voor beginners, en deelt ook veel tips (zowel voor beginners als gevorderden) in haar wekelijkse mail.
Stap 5: Maak gebruik van Instagram
Vroeger was Instagram echt een ramp als het ging om het krijgen van bezoekers. Ik heb ook vaak geschreven al dat je Instagram eigenlijk alleen in kunt zetten om je merknaam te versterken.
Maar het laatste jaar is er veel veranderd op Instagram. De concurrentie met Pinterest en Tiktok heeft ons veel nieuwe mogelijkheden opgeleverd.
Zo kon je altijd alleen links toevoegen in stories als je meer dan 10.000 volgers had. Maar sinds een tijdje kan iedereen links toevoegen. En dat is natuurlijk heel handig. Als je regelmatig een link in je stories deelt, zul je zien dat je bezoekersaantallen sterk stijgen.
Daarnaast kun je nog altijd een link naar een linkpagina opnemen in je biografie. Een linkpagina is een speciale pagina - bijvoorbeeld op je website - voor instagram-gebruikers. Daarop plaats je de links waaraan je refereert in je instagram-berichten.
Zo’n pagina kun je zelf aanmaken, maar ook hierbij kun je hulp krijgen van handige tools. Ik doe zowel mijn Pinterest als mijn Instagram volledig met Tailwind. En daar zit ook een handige smart-links-pagina bij (mijn voorbeeld vind je hier).
Stap 6: Adverteer op Facebook
Verreweg de snelste manier om mensen naar je blog te krijgen is om ermee te adverteren op Facebook. Veel bedrijven adverteren vooral hun producten. Zeker als je fysieke producten verkoopt, is dat logisch. Maar als je diensten verkoopt, dan is het een stuk lastiger om je producten te verkopen in een advertentie.
Juist dan kan het heel handig zijn om je blogs in te zetten als advertentiemateriaal. Door je blogs te lezen, leren mensen je kennen. En als ze eenmaal weten wat ze aan je hebben, zijn ze sneller geneigd om iets van je te kopen.
Zelf adverteer ik ook regelmatig met mijn blogs. (Heb jij me zo gevonden? Welkom!) In mijn ervaring schrijven mensen die via advertenties mijn blogs vinden zich veel vaker in voor mijn weekmail dan andere bezoekers. Ik weet niet hoe dat komt, maar ik ben er wel blij mee natuurlijk.
Ontvang jij mijn weekmail al? Zo niet: schrijf je in! Dan stuur ik je wekelijks de beste blogtips.
Stap 7: Werk samen met anderen
De laatste stap die je kunt zetten om je bezoekersaantallen te verhogen is samenwerken met andere ondernemers uit jouw niche. Zo kun je bijvoorbeeld afspreken om regelmatig naar elkaar te verwijzen op social media.
Ook kun je gastblogs schrijven voor elkaar, waarin je iets toelicht waar jij veel over weet en wat ook interessant is voor de lezers van de ander. Zo heb ik op mijn blog een blogpost staan van Dymph Neteson over LinkedIn. Ook verwijs ik regelmatig naar andere websites op mijn site.
Hoe vaker er naar jouw blog verwezen wordt door anderen, hoe meer waarde Google aan jouw blog geeft. Zeker als het komt van een blog die Google toch al hoog heeft zitten. Of om het in SEO-termen te zeggen: Hoe hoger de domeinautoriteit van een website, hoe meer die link voor jou waard is.
Maar ook links op websites die zelf niet zo hoog op Google staan kunnen zinvol zijn, aangezien die ook gewoon aan te klikken zijn door mensen die die site bezoeken.
Tot slot is samenwerken met anderen altijd een goed idee, omdat het je op nieuwe ideeën kan brengen. Bijvoorbeeld over onderwerpen waarover je kunt schrijven. Of manieren om jouw blog weer verder onder de aandacht te brengen!
Ook eens met mij samenwerken?
Heb jij een leuk idee voor een blog op mijn website? Of heb je interesse in een gastblog van mijn hand voor jouw publiek? Neem gerust contact met me op. Dat vind ik altijd leuk.
Meer lezers -> meer klanten?
Nu is er niet direct een lineair verband tussen meer lezers en meer klanten, maar... er is wel een verband natuurlijk. Hoe meer mensen jouw website vinden, hoe meer kans dat je ook meer klanten vindt. Daarom stuur ik ook op het verhogen van mijn websitebezoekers.
Wat doe jij om je bezoekersaantallen te verhogen? Gebruik jij één van deze tips?