Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
februari 26, 2021
Meer-omzet-uit-je-website-Profbloggers-Sjoukje-Bakker

Hoe meer mensen je op je website verwelkomt, hoe meer je verkoopt. Toch? Of… niet?

Ik denk dat het aantal bezoekers en paginaviews niet rechtstreeks correleert met het succes van je bedrijf. Je kunt letterlijk duizenden bezoekers per dag hebben, en toch niets verkopen. En andersom kun je ook maar 10 bezoekers per dag hebben, en meer dan genoeg omzet binnen halen. Het gaat er namelijk om WIE je website bezoekt, en met WELK DOEL ze je website bezoeken. En niet om de aantallen. 

Wanneer kopen mensen op je website?

Op zich is het wel een logisch misverstand. Als je meer wil verkopen op je website, zou je kunnen denken dat meer bezoekers je kunnen helpen. Maar bezoekers kopen alleen van je als zijn aan een aantal eisen voldoen, en je website ook.

Waaraan moeten je bezoekers voldoen om van je te kopen?

  • Interesse in je product. Als ik op een website voor babykleding struin omdat ik per ongeluk de link onder een schattige foto in mijn instagram-stories aanklik, ben ik een waardeloze bezoeker. Ik heb geen baby’s meer en ik ken momenteel ook niemand die een baby heeft of verwacht. De kans dat ik nu babykleding koop is dus nihil.
  • Vertrouwen in jou als verkoper. Als ik nieuw ben op een site, en ik heb nog nooit iets van degene gelezen, ben ik niet direct enthousiast om mijn portemonnee te trekken. Dat doe ik pas als ik het gevoel heb dat ik de verkoper kan vertrouwen. 

Waaraan moet je website voldoen om te kunnen verkopen?

  • Technisch in orde zijn. Als een bezoeker op een product klikt om te kopen, en die link werkt niet… Dan kun je nog zoveel mensen overtuigen om op de link te klikken, maar dan verkoop je toch niets.
  • Daadwerkelijk producten aanbieden. Als mensen niet weten dat je iets verkoopt, of moeten zoeken om in je winkel te komen, is het behoorlijk lastig om je producten te verkopen. 
  • Vertrouwen uitstralen. Als jouw website eruit ziet als de eerste de beste foute tweedehandsautoverkoper… Dan wordt het lastig voor je bezoeker om op de koopknop te klikken. Ze moeten jou wel vertrouwen om geld naar je over te maken. 

In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt zetten om meer omzet uit je website te halen, hoe weinig bezoekers je ook hebt. 

Stap 1: Gebruik je kernruimte goed

Als je een ochtendkrant bekijkt, zul je het belangrijkste nieuws van de dag altijd op de voorpagina bovenaan vinden. Daar staan meestal niet de horoscooprubriek, de colofon en advertenties. Die eerste pagina bovenaan is de belangrijkste ruimte. 

Op je website heb je ook een aantal belangrijke plaatsen: de kernruimte van je site. In tegenstelling tot een krant is de voorpagina, je homepage, lang niet altijd het eerste wat mensen van jouw site zien. Elke pagina dient dus goed te zijn ingericht om te zorgen dat bezoekers direct snappen wat ze aan jouw website hebben. 

En… zodat ze makkelijk door kunnen klikken naar de belangrijkste pagina’s van jouw site:

  • Je homepage
  • Je winkel en/of product pagina’s
  • Je “over mij”-pagina
  • Andere blogs

Daarnaast is het belangrijk dat lezers zich altijd direct kunnen inschrijven op je mailinglijst. 

Je homepage

Het doel van je website zou altijd moeten zijn dat mensen zich inschrijven op je mailinglijst. En als ze al op je mailinglijst staan: dat ze je dienstverlening afnemen. Daarom is dat de belangrijkste informatie die je op je homepage wil hebben.

Daarnaast is het een goede plek voor bezoekers om door te klikken naar meer informatie (je blogs!) en om te ontdekken wie jij precies bent. 

Op je homepage wil je daarom  in ieder geval de volgende blokken neerzetten:

Daarnaast is het slim om jezelf voor te stellen - met link naar je “over mij” en uit te leggen wat ze precies op je website kunnen krijgen.

Tot slot raad ik je aan om testimonials op je homepage te zetten, om direct te laten zien dat andere mensen blij zijn met je dienstverlening. 

Je winkel en/of productpagina’s

Als je gebruik maakt van WordPress en Woocommerce, dan is je winkel standaard ingericht op het vertonen van verschillende producten. Dat is eigenlijk vooral voor fysieke producten handig. 

Als je diensten verkoopt, kun je beter handmatig verkooppagina’s maken, voor elke dienst die je levert. Door een verzamelpagina te maken, kun je je bezoekers heel snel laten zien wat jij allemaal voor ze kunt betekenen. Zie ook stap 2 voor meer tips om je verkoopproces te optimaliseren.

Op je homepage kun je vast een klein voorproefje van je productinformatie geven. Vanuit daar link je door naar je overzichtspagina.

Je “over mij” pagina

Op je “over mij” pagina laat je je bezoekers kennis maken met jou. Het gaat hierbij vooral om het scheppen van vertrouwen: waarom ben jij de aangewezen persoon om je dienstverlening van af te nemen? 

In het kort heeft je “over mij” de volgende onderdelen nodig:

  • Wie je helpt en hoe je dat doet
  • Je achtergrondverhaal en hoe je hier gekomen bent
  • Wat je bereikt hebt in je vakgebied: hiermee vergroot je je geloofwaardigheid en vertrouwen. 
  • Hoe lezers het meest aan je hebben
  • Call to action: daarmee zorg je dat je lezers een volgende stap zetten. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor je mailinglijst.

Om je geloofwaardigheid te versterken, kun je daarnaast ook nog wat testimonials toevoegen. 

Blogoverzicht

De laatste belangrijke pagina is je blogpagina. Waarschijnlijk zijn je bezoekers via een blog op je site gekomen. Zorg dat het vanuit blogs altijd makkelijk is om door te klikken naar andere blogs. 

Dat kun je bijvoorbeeld doen in je zij-widgets, maar ook door onderaan je blog een overzicht te geven van welke blogs ze nog meer kunnen lezen. 

Lees ook: Van lezer naar klant - de juiste volgorde

Stap 2: Zorg dat je verkoopproces optimaal verloopt

Voor elk product dat je verkoopt moet er een logisch en optimaal verkoopproces zijn ingericht. Hierboven refereer ik hier ook al naar. 

Als je verkoopproces niet logisch is, of technisch vastloopt, raak je je sowieso de kans kwijt om omzet te halen uit je site. Het is daarom belangrijk dat je voor elk product dat je verkoopt je verkoopproces optimaal uitwerkt. Begin hiervoor bij het product en werk je weg terug via de lead magnet naar de blogs die hierbij horen.

1) Salespagina

Heb je een salespagina speciaal ingericht voor het product? Kloppen alle linkjes? Beland het product daadwerkelijk in je winkelmandje als je de verkoopknoppen aanklikt? 

Heb je het product ook toegevoegd aan je productenoverzicht? 

2) Productaanbod in je mail

Wanneer wordt het product aangeboden aan je klant? Komt het langs in je welkomstsequence? Of later in je mailfunnel?

Is er een bijbehorende weggever of lead magnet die ervoor zorgt dat je het product aan de juiste mensen aanbiedt?

3) Promotie

Heb je blogs geschreven die passen bij het product? En waar je mogelijk de bijbehorende weggever aan toegevoegd hebt?

En heb je social media-posts met links naar deze blogs? En pins, als je gebruik maakt van Pinterest?

Lees ook: Wat is de link tussen bloggen en klanten krijgen?

Stap 3: Verwijder afleiding

Als je teveel afleiding op je website neerzet, blijft je bezoeker daarin hangen. Dan klikken ze nergens meer op, behalve op het kruisje rechts boven. 

1) Je sitebar

Naast je blogs - en op je mobiel onder je blog - kun je nog allerhande extra widgets kwijt. Zet hierin alleen de widgets die jou ook echt iets opleveren. Het is niet nodig om hier een hele kermis van te maken. 

Zet bijvoorbeeld een inschrijfformulier neer, voor je mailinglijst. En daarnaast een overzicht van je meest recente, of meest gelezen blogs.

Zet hier in ieder geval geen wordcloud neer, of een enorme lijst met categorieën. Ook een archief is zonde van de ruimte. 

Pas ook op met advertenties, bijvoorbeeld voor affiliates - tenzij ze je veel opleveren. (Ik heb ze een tijd getest… voor mij werkten ze niet). 

Tot slot adviseer ik je om voorzichtig te zijn met social media-buttons. Ook die zorgen ervoor dat je bezoekers snel worden afgeleid en je site weer verlaten voor je ze om hun mailadres hebt kunnen vragen. 

2) Pop-ups

Wees ook voorzichtig met pop-ups  waarin je je lead magnet aanbiedt. Soms kunnen die heel veel opleveren, maar ze zorgen ook voor irritatie. En Google houdt er ook niet van. 

Controleer dus regelmatig of je hier nog altijd voldoende inschrijvingen uit haalt. Zo niet: weg ermee!

Stap 4: Maak van elke bezoeker een inschrijving op je mailinglijst

Hoe meer van je bezoekers zich inschrijven op je mailinglijst, hoe beter. Als ze eenmaal op je mailinglijst staan, kunnen ze je beter leren kennen. En dan wordt het veel makkelijker om een aanbod te doen.

Probeer dus alles uit de kast te halen om van elke bezoeker een inschrijving te maken. 

1) Vraag je lezer in elke post om zich in te schrijven

Zet een inschrijfformulier onder elke blog. Natuurlijk hoef je niet voor elke blog een aparte content upgrade te maken. Mijn meest succesvolle inschrijvingsformulier is en blijft de simpele vraag of mensen mijn blogtips willen ontvangen. 

Het kan echter wel handig zijn om regelmatig nieuwe lead magnets aan je site toe te voegen, bijvoorbeeld in de vorm van content upgrades. Daarmee kun je namelijk je inschrijvingen makkelijker segmenteren, omdat je - doordat je weet wat ze aan hebben gevraagd - beter weet waar ze behoefte aan hebben. 

2) Zet een “hellobar” bovenaan je website

Door een “hellobar” bovenaan je website op te nemen, kun je je lezer heel makkelijk om een e-mailadres vragen. Zo’n balkje bovenaan is relatief weinig storend, en valt toch op. 

Het is mijn meest succesvolle plek voor het ophalen van mailadressen.

3) Maak eventueel gebruik van een exit-pop-up

Je kunt ook eventueel gebruik maken van een exit pop-up die verschijnt als mensen je website dreigen te verlaten. Maar zoals in de vorige paragraaf ook al gemeld: pas hier wel mee op. 

4) Zet een inschrijfformulier in de zij-widget

Meestal kun je aan de zijkant van je blog ook een inschrijfformulier kwijt. Controleer net als bij de pop-up wel regelmatig of deze ook echt iets oplevert. 

5) Voeg “gratis” toe aan je menubalk

Door “gratis” of een soortgelijke term toe te voegen aan je menubalk, en daar een verzameling van je lead magnets in op te nemen, kun je ook nieuwe inschrijvingen binnen halen. 

6) Probeer je lezers zo lang mogelijk vast te houden

Door je lezers zo lang mogelijk vast te houden op je website, vergroot je ook de kans dat ze zich inschrijven op je mailinglijst. Hoe meer ze lezen, hoe meer ze over je kennis te weten komen, en hoe meer ze je gaan vertrouwen. 

In mijn blog Hoe je van nieuwe bezoekers direct fans maakt lees je hier meer over.

Stap 5) Optimaliseer je verkooppagina’s

Als je mensen eenmaal op je mailingslijst zijn ingeschreven, stuur je ze waarschijnlijk regelmatig naar een salespagina. (Zo niet, dan moet je daar ook aan gaan werken. Je wil mensen op je lijst om aan ze te verkopen per slot van rekening. Maar dat terzijde.)

Op die salespagina is het fijn als zoveel mogelijk mensen daadwerkelijk ook op de “ja, ik koop dit geweldige product”-knop klikken natuurlijk. 

Zorg dat je in ieder geval de volgende onderdelen op je salespagina opneemt:

1) De behoefte van je klant

Begin je salespagina met de behoefte van jouw klant, het probleem dat ze met jouw product op kunnen lossen.  

2) Je belofte en de voordelen

Daarna volgt jouw belofte, bij voorkeur ook in één compacte zin. En leg direct de link met de voordelen van jouw product. 

3) Het verhaal erachter

Als je je belangrijkste punten gemaakt hebt, kun je het verhaal achter je product opschrijven. Waarom heb je het gemaakt, wat is het, voor wie is het?

4) Vertrouwen verhogen door testimonials

Nu je allerhande beloftes hebt gedaan, willen mensen ook graag weten of ze je kunnen vertrouwen. Je kunt hier dus bijvoorbeeld reviews opnemen. 

5) Bestelknop

Zet onder ELK onderdeel van jouw salespagina een bestelknop. Maak het je potentiële klanten zo makkelijk mogelijk om het verkoopbesluit te nemen - waar ze ook op je pagina zitten.

Natuurlijk zijn er nog veel meer elementen die je op je salespagina kunt opnemen (prijs, inhoud product, et cetera) maar dit zijn de belangrijkste.

Klaar? Aan de slag met je bezoekersaantallen

Heb je alle vijf de stappen voor meer omzet op je website uitgevoerd? En lukt het je ook om meer te verkopen aan je bestaande aantallen bezoekers? Dan is het natuurlijk wel fijn als je meer bezoekers naar je website trekt. Tips hiervoor lees je in deze blogs:

Meer tips ontvangen om meer uit je website te halen?

Wil jij meer tips ontvangen om meer uit je website te halen? Schrijf je dan in op mijn handige mailtips.

Ontvang Gratis 

Meer dan 60 onderwerpen voor je mails!

Schrijf je nu in en ontvang gratis mijn lijst met meer dan 60 onderwerpen om over te mailen. Je zit nooit meer zonder ideeën.


Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.