Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
februari 19, 2020
Sjoukje Bakker - Profbloggers

Deel jij jouw kennis in jouw blogs? Of... ben je bang dat je dan alles weggeeft?

Laat me je iets vertellen over het delen van kennis.

Mijn dieetkennis is grenzeloos

Al sinds mijn dertiende doe ik aan en uit aan de lijn. Als er een nieuw dieetboek te koop is, is de kans groot dat ik het ken. En koop ja. Dat ook nog. Toen ik een paar maanden geleden eens keek hoeveel van dat soort boeken ik bezat, schrok ik me rot. Het waren er meer dan 20. En dat was nadat we onze boekenkast al eens flink ge-Mariekondo'd hadden...

Als je deze hoeveelheid dieetkennis op een stapel zou gooien, zou je denken dat ik een superslank en superfit mens was. Maar nee. Op dat moment was ik op mijn zwaarst ooit. (Nu niet meer overigens. Daarover hieronder meer.)

Net als mijn time management-kennis

Nog zo'n voorbeeld. De stapel met time managementboeken die ik bezit, is net zo dik als de stapel dieetboeken. En die heb ik ook nog eens allemaal van kaft tot kaft gelezen. En toch... kom ik nog altijd regelmatig te laat. En maak ik dubbele afspraken. Vergeet ik mijn btw in te dienen tot het laatste moment.

En mijn mindfullness kennis

Als je de stapel met Flows in mijn werkkamer zou zien, zou je toch ook verwachten dat ik heel mindful ben. Alle mogelijke manieren van "langzaam leven" en bewust genieten heb ik al meer dan eens bekeken. Ik kan er zelfs een hele berg opdreunen (wat dan weer niet heel mindful klinkt, maar dat bewijst mijn punt alleen nog maar meer denk ik). Maar langer dan 5 minuten stilzetten en genieten van het moment? Not my thing...

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Wat doe ik daarmee? Juist ja...

Wat al deze boeken en tijdschriften met elkaar gemeen hebben, behalve dan dat ze mijn huis overbevolken? Dat ze kennis bevatten die ik prima op kan nemen. Misschien al meerdere keren gelezen heb ook. En waar ik he-le-maal niets mee doe.

Want weet je wat het is... kennis levert je niets op. Tenminste, niet zolang je het alleen in je hoofd pompt. Je hebt alleen iets aan kennis ALS JE ER IETS MEE DOET. Alleen als je de tips die je krijgt in al die mooie boeken en tijdschriften ook daadwerkelijk toepast, heeft het zin. Levert het je echt iets op.

Sommige kennis blijft wel hangen

Gelukkig heb ik ook stapels boeken in huis die ik wel degelijk toepas. En niet alleen die van Marie Kondo (want dat was er eentje in het kader van been there, done that, moved on). Ik ben groot fan van Profit First bijvoorbeeld. De kennis daaruit pas ik dagelijks toe in mijn bedrijf. Zeker nadat ik er ook een training over gevolgd had.

En ook het boek It's hard to make a difference if you can't find your keys is niet alleen stukgelezen maar ook keurig in mijn huishouden geïmplementeerd.

Blijkbaar kan ik best kennis in kunde omzetten. Alleen niet bij alles. En altijd. Het gebeurt alleen als ik er voor open sta. En de kennis in zo'n boek aansluit bij de vraag die ik op dat moment heb.

Waarom vertel ik je dit?

Waarom ik je dit vertel? Omdat dit voor jouw klanten ook geldt. (En voor jouzelf gok ik, (I'm looking at you, stapel ongeopende blogcursussen in je mailbox...) maar dat terzijde).

Soms blijf je maar kennis spuien en doen mensen er niets mee. En vraag je je af waarom je maar blijft delen en delen. 

En dan op een dag is het probleem echt te groot. En dan pakken ze ineens één van je blogs. Of mails. Of wat dan ook. En gaan ze aan de slag. En dan... bellen ze je of mailen ze je. En maken ze de stap. 

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Kennis hebben leidt niet tot resultaat. Actie wel.

En precies daarom kun je zonder problemen heel veel kennis in blogs delen. Het enige dat het je lezer oplevert is meer kennis. En vertrouwen in jou als expert.

Het levert ze geen resultaat. Dat krijgen ze pas als ze ook echt aan de slag gaan. En daar... hebben ze jou bij nodig.

Wil jij meer klanten? Lees mijn tips Hoe vind ik nieuwe klanten voor handige tips.

Wees niet bang om veel te delen

Je hoeft niet bang te zijn om veel te delen. Sterker nog... hoe meer je deelt, hoe meer mensen je als expert gaan zien. Zelfs als het kennis die ze overal kunnen vinden. (Want laat me je iets verzekeren... Al die dieetboeken en time managementboeken geven dezelfde kennis weg.)

Het enige dat je wel moet doen is er voor je mensen zijn als ze je nodig hebben. En dat... moet toch lukken?!

PS: Doordat ik niet alleen meer dieetboeken lees, maar met een gezondheidscoach aan de slag ben gegaan, ben ik nu ruim 16 kilo afgevallen. Al die kennis uit boeken heeft me nooit geholpen. Maar de slimme vragen, smoesjesdoorprikkerij en accountability van mijn coach wel.

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Wat is een goede blog? – De 4 eisen die jouw blog echt goed maken
Hoe creëer je een blogpost die langdurig voor je werkt – in 7 concrete stappen
3 handige tips om je blog mee te openen (met 7 handige voorbeeldzinnen)
10 slimme manieren om je blogcontent te versterken
Weinig tijd om te schrijven? Publiceer 1 van deze 5 snelle blogs
7 makkelijke manieren om je bezoekers langer op je site te houden

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.