blog optimaliseren - oude blogs herzien - Profbloggers

Oude blogs herzien: waarom en hoe doe je dat?

 Altijd als ik oude blogs terug lees, schrik ik. Het is raar, als ik een blog publiceer, ben ik altijd trots. Ik publiceer natuurlijk geen onzin. Ik wil iets pas live zetten als ik het helemaal opgepoetst heb.

Meestal vind ik mijn blogs na een paar weken nog steeds helemaal perfect. Maar als ik dan een paar maanden of zelfs een paar jaar later terugkijk… Rillingen over mijn rug. Hoe heb ik het live kunnen zetten!

Gelukkig is een eerste publicatie geen eindstation voor een blog. Je kunt ze altijd herschrijven. Ik doe dat dan ook vaak. Zeker als ik fouten zie staan. Maar ook als ik ze inhoudelijk eigenlijk toch niet sterk genoeg vind, zo bij het teruglezen. 

Alle ballen op nieuwe blogs? Niet doen

Regelmatig nieuwe blogs plaatsen is belangrijk. Daarom doe ik dat natuurlijk ook vaak op Profbloggers. Ik schrijf over onderwerpen waar ik vragen over krijg, en over onderwerpen waarvan ik weet dat ze mijn klanten verder helpen. Ook doe ik regelmatig zoekwoordenonderzoek om te ontdekken waar behoefte aan is. 

En dat is natuurlijk handig om nieuwe leads mee binnen te halen: mogelijke klanten die ook graag meer willen leren over bloggen. 

Daarnaast promoot ik die nieuwe content ook graag, zowel op sociale media als via mijn mailinglijst. Meestal levert die eerste keer dat ik een blog deel gelijk veel lezers op. 

Die eerste week is nog maar het begin

Maar… die eerste week is nog maar het begin. Ook later kan een blog nog veel nieuwe lezers binnenhalen. Bijvoorbeeld als ik een pin op Pinterest deel, die ineens viraal gaat. Of als ik het opnieuw op Facebook deel. En natuurlijk - dat is helemaal fijn - als Google begint met het doorverwijzen van nieuwe lezers naar mijn blog. 

Als je terugkijkt naar de statistieken van je blog, vallen de eerste aantallen waarschijnlijk in het niet bij de totale bezoekersaantallen. Als je de eerste week bijvoorbeeld 200 lezers binnen hebt gehaald, en daarna dagelijks nog maar 1 tot 2 lezers, dan heb je na een jaar waarschijnlijk 3 keer zoveel lezers langs gehad als in die eerste week. Kun je nagaan hoe dat er na 2 of 3 jaar uitziet. 

Besteed aandacht aan oudere blogs

Precies om die reden is het belangrijk dat ook je ook aandacht besteedt aan al oudere blogs op je website. Als je ze niet alleen opfrist, maar ook regelmatig opnieuw deelt, kun je er nog veel meer mensen mee bereiken dan alleen in die eerste week. 

Zeker als het evergreen content betreft - content die je het hele jaar door en ook jaar na jaar nog relevant is, is het slim om je blogs regelmatig opnieuw te bekijken. 

Als mensen via social media je blog ontdekken, is de kans groot dat ze vooral je nieuwe content zien. Maar mensen die via Pinterest of via Google binnenkomen, komen veel vaker via je oudere blogs binnen. 

Tot slot zullen mensen die je via social media bereikt, ook nooit al al je blogs hebben gelezen. Ook voor hen is het dus belangrijk dat je regelmatig je oude blogs verbetert en opnieuw op social media deelt. 

Hoe optimaliseer je nu je oude blogposts?

Dat het belangrijk is om je oude blogposts te verbeteren, zal nu wel duidelijk zijn. Maar hoe doe je dit nu precies? 

Check de volgende 9 actiepunten:

1. Is de blog nog relevant?

Is het een post die tijdgevoelig is? Bijvoorbeeld omdat je een actueel onderwerp behandelde, dat niet meer relevant is. Of omdat je over een actie schreef, die niet meer geldig is. 

Als een blog niet meer relevant is, dan zou je die kunnen verwijderen. Zorg wel dat de link naar een andere (nog wel relevante) blog doorlinkt, zodat je lezers niet verdwalen als ze toevallig op deze link terecht zijn gekomen.

De meeste van je blogs zullen nog wel relevant zijn waarschijnlijk. Snel door naar de volgende stap!

2. Zitten er fouten in de blog?

Lees je blog na en check of er spel- of typefouten in zitten. En klopt alle content nog wel, met de ontwikkelingen van nu? Dit kun je nu mooi aanpassen.

3. Kan de blog nog verder verbeterd worden?

Zijn er misschien aanvullingen te bedenken? Heb je inmiddels meer kennis over het onderwerp dat je zou kunnen toevoegen? Of kun je misschien nog meer of nieuwe beelden toevoegen?

4. Zijn de links compleet?

Heb je misschien inmiddels blogs geschreven waar naar je vanuit deze blog zou kunnen linken? En andersom: kun je vanuit nieuwe blogs naar deze blog linken? Hoe meer interne links, hoe beter, zowel voor je lezers als voor Google. 

5. Is de blog geoptimaliseerd voor Google?

Hoe gaat het met deze blog op Google? Kun je mogelijk de SEO nog verbeteren? 

Mogelijk kun je de tekst nog iets uitbreiden of de woorden iets aanpassen zodat de kans op een hoge plaatsing op Google vergroot wordt. 

6. Kun je een nieuwe post over dit onderwerp schrijven?

Is het een post waar je nog meer over zou kunnen schrijven? Zet het onderwerp op je lijst met nog te schrijven blogs. En zet er direct bij dat je er een interne link bij kunt plaatsen naar deze blog, zodat je dat niet vergeet. 

7. Is de call-to-action goed genoeg?

Mogelijk staat er nog geen goede call-to-action onder de blog. Of roep je op naar een actie die al voorbij is. Of noem je een product dat niet meer actueel is. Check daarom de call-to-action ook, en pas hem eventueel aan. 

8. Heb je goede pins voor deze blog?

Maak je gebruik van Pinterest? Kan deze post mogelijk een nieuwe pin gebruiken? 

9. Klaar? Opnieuw plaatsen maar!

Helemaal klaar met checken? Deel je post dan opnieuw op social media. Of plan hem in om opnieuw te delen. Mogelijk kun je nog wat nieuwe social media-posts erbij bedenken die je de komende tijd nog kunt delen. 

In welke volgorde pak je je posts aan?

Nu zou je natuurlijk bij je eerste blog kunnen beginnen. Maar zeker als je al veel blogs hebt geschreven, en nooit eerder terug hebt gekeken, is dat bijna onoverkomelijk veel werk. Het is handiger om eerst te checken wat je meest populaire blogs zijn en daarbij te beginnen.

Stap 1: Check wat je meest populaire posts zijn en start hiermee

Op Google analytics kun je zien welke van je posts het meest gelezen zijn. Ik adviseer altijd om eerst de top 20 aan te pakken. Daarna kun je verder gaan met je top 50. 

Stap 2: Houd het bij door alle blogs eens in het half jaar langs te gaan

Helaas is het geen eenmalige actie, het updaten van je posts. Eigenlijk zou je al je blogs eens in het half jaar na moeten lopen. 

Ik las ergens de tip om elke week even terug te kijken naar de blogs die je een half jaar daarvoor hebt geschreven. En daarna de blogs die je een jaar geleden hebt geschreven. En ga zo maar door, helemaal tot aan het begin. 

Dat vind ik wel een slimme, want dan komen alle posts elk half jaar even langs. Natuurlijk hoef je niet elke post elke keer helemaal te herschrijven. En het zou ook niet meer dan een uur per week hoeven te kosten, als je eenmaal je eerste rondje hebt gemaakt. 

Blogs regelmatig optimaliseren levert je veel op

Het lijkt veel werk, maar het levert je ook veel op natuurlijk. Als eerste krijg je er veel betere blogs door. Hoe langer je blogt, hoe beter je wordt per slot van rekening. Het is mooi als ook je eerdere blogs van je nieuwe kennis en vaardigheid profiteren. Die leveren dan weer meer lezers en waarschijnlijk uiteindelijk ook meer klanten op. 

Daarnaast krijg je waarschijnlijk ook weer een hoop extra inspiratie door het lezen van je oude blogs. Je ziet welke onderwerpen het beter doen en welke wat minder. En mogelijk geeft het je ook weer ideeën voor producten. 

Update jij je blogs wel eens? En… schrik je ook wel eens van je oude blogs?

Meer blogtips ontvangen?

Word jij blij van deze blogtips om je oude blogs te verbeteren? En wil je meer handige blogtips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn blogmail. Dan verschijnen ze zo in je mailbox! 

Leave a Comment:

2 comments
Linda meester says 23 February 2021

Ik zou het niet per half jaar doen. Dan mis je de aansluiting op het jaargetijde of seizoen. Voor de pins zou dat overigens wel aan te bevelen zijn

Reply
    Sjoukje Bakker says 24 February 2021

    Dat is als je blogs schrijft met een seizoenslink erin. Mijn blogs zijn het hele jaar door relevant, vandaar die keuze. Maar zelfs als je seizoensgebonden blogs schrijft, kun je ze elk half jaar even nakijken natuurlijk. Alleen dan is delen misschien niet altijd nodig (behalve op Pinterest inderdaad).

    Reply
Add Your Reply