Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
februari 10, 2021
Van bezoekers naar fans - Sjoukje Bakker - Profbloggers
  • “Wat een interessant stuk, ik ga je blog op mijn leeslijst zetten. Bedankt voor het delen!”
  • “Wat een inspirerend artikel! Het klopt als een bus.”
  • “Wat een feest der herkenning! Bedankt voor de inspiratie!”
  • “Wat een superfijne tips!”
  • “Super fijn zo’n duidelijke blog! Ik wist elke keer niet waar ik kon beginnen nu is het allemaal duidelijk.”
  • “Bedankt voor dit verhelderende verhaal”
  • “Ook nu inspireer je nog steeds mensen, ondanks dat je niet meer actief bent. Bedankt voor alle content die je in al die tijd hebt geschreven en gedeeld met de lezers.”

Zo maar wat reacties die ik her en der op mijn twee blogs vond. Dit zijn de reacties waar ik het voor doe. En ik kan me voorstellen dat jij daar ook heel blij van zou worden. Blije lezers zijn geneigd om terug te komen, je te vertrouwen, en uiteindelijk ook om klant te worden. En dat is het doel hè, van je blog. 

Hoe gaaf is het als je lezers direct al bij een eerste bezoek blij van jouw blogs worden? Zodat ze direct op de juiste weg zitten!

Daarom deel ik vandaag een aantal handige tips die ervoor kunnen zorgen dat jouw nieuwe bezoekers direct fan van je worden. 

Tip 1: Geef superwaardevolle informatie

Hoe meer je lezers aan je blog hebben, hoe blijer ze van je blog worden. Schrijf daarom hele interessante blogs. Maar hoe doe je dat nu hè? Want de opdracht “schrijf hele interessante blogs” is net zoiets als de opdracht “maak een mooi schilderij” of “kook lekker eten”. Het is maar net waar je doelgroep van houdt natuurlijk.

Er zijn wel een aantal basisvoorwaarden waar een waardevolle blog aan voldoet.

Voorwaarde 1: Geef antwoord op een prangende vraag

Als je antwoord geeft op een prangende vraag van je lezers, is je blog direct heel waardevol. Door in gesprek te gaan met je ideale klant, en na te vragen waar ze op vastlopen, kun je ontdekken wat nu die enorm interessante informatie is die jij kunt delen. 

Hoe beter jij weet wat er leeft onder je doelgroep, hoe sterker je blogs worden. 

Lees ook Wat voeg ik nou toe - twee hardnekkige misverstanden waarom mensen niet bloggen uit de weg geruimd

Voorwaarde 2: Schrijf vanuit het oogpunt van je lezer

Elke blog is bedoeld voor je lezer. Natuurlijk kun je je blog als podium voor jouw eigen producten gebruiken. Maar zorg er altijd voor dat de tekst vanuit het perspectief van jouw lezer interessant is. “What’s in it for me” is het enige waar jouw lezer op let tijdens het lezen. Als er niet genoeg links met je lezers zijn in de tekst, ben je ze direct weer kwijt. 

Voorwaarde 3:  Behandel 1 centraal idee

Een goede blog behandelt slechts één centraal idee. Als je meerdere verhalen wil vertellen, dat kun je beter meerdere blogs schrijven. Natuurlijk kun je wel meerdere onderdelen beschrijven. En... meerdere tips geven. Maar alle tips zouden tot hetzelfde punt moeten leiden. Net zoals alle punten, voorwaarden, tips en stappen in deze blog leiden tot hetzelfde punt: hoe maak je fans van je lezers. 

Als je meerdere punten wil maken, schrijf dan meerdere blogs. Dan kun je je punt veel sterker maken.

Voorwaarde 4: Zorg voor een logische opbouw van je blog

Zeker als je een statement wil maken, mensen van jouw kant van een verhaal wil overtuigen, dan is het belangrijk dat je tekst logisch is opgebouwd. Spring niet van de hak op de tak, maar begin met een heldere punt, en schrijf er een aantal alinea's bij die jouw punt benadrukken. Haal er geen dingen bij die eigenlijk niets met dit verhaal te maken hebben.

Dat is best lastig, dat geef ik ook direct toe. Het helpt hierbij vaak als je eerst je belangrijkste punten op papier zet. Wat wil je duidelijk maken in je blog? Welke argumenten heb je daarvoor? Als je dat schema gemaakt hebt, is het makkelijker om er een logische opbouw in te zien en daarna pas op te schrijven.

Ik begin ook regelmatig gewoon met schrijven, als ik al een hele verhaal in mijn hoofd heb zitten. Maar dan doe ik het achteraf vaak alsnog. Centraal punt, argumenten, afsluiting. Sluiten ze op elkaar aan? Zo niet: ga dan schuiven en aanvullen, net zolang tot het wel klopt.

Meer lezen over hoe je je blog logisch inricht? Check de blog Inspiratie laat zich niet plannen (en vraag direct mijn handige blogtemplate aan)

Tip 2: zorg voor een geweldige eerste indruk

Voordat mensen je blog lezen hebben ze al een mening over je blog op basis van het uiterlijk van je blog. Als je blog vol staat met allemaal afleiding, grote reclames, gekke banners en dergelijke, dan ben je ze al kwijt voordat ze een letter gelezen hebben. 

Ik heb wel eens gelezen dat meer dan 90% van de bezoekers de betrouwbaarheid van een blog af laat hangen van het uiterlijk van de website waarop die blog staat. Maar een heel klein onderdeel van de bezoekers baseren dat oordeel op de inhoud van de tekst. Dat is even schrikken hè!

Hoe zorg je nu voor een prettig leesbare blog?

Stap 1: Kies een duidelijk leesbaar lettertype

Kies een goed lettertype, dat lekker leest. Je kunt vaak zelf wel zien of een lettertype prettig leesbaar is (of in ieder geval of het niet lekker leesbaar is…). Daarnaast is de lettergrootte van belang. Hoe ouder je doelgroep is, hoe groter je lettertype zou moeten zijn. Natuurlijk hoef je hier niet in te overdrijven, maar zeker voor de 40-plussers (ik wil hier verder niets mee zeggen, maar houd het er maar op dat ik van de leeftijd ben die weigert een leesbril aan te laten meten, voor zolang dat nog kan en me dus enorm opvreet over blogs met idioot kleine lettertjes, hahaha) is het wel prettig als je tekst gewoon te lezen is zonder dat er uit geswiped moet worden. 

Stap 2: Schrijf korte alinea’s met een heldere kop erboven

Maak je alinea's niet te lang. Zo’n 5 tot 7 regels is ideaal. Als je daarnaast elke alinea een eigen kopje meegeeft, maak je het je lezer helemaal makkelijk. 

Lees ook: Drie tips die jouw blog direct beter maken

Stap 3: Plaats kwalitatief goede foto’s

De meeste blogs hebben standaard een foto boven de tekst staan, de “uitgelichte foto”. Zorg altijd voor kwalitatief goede foto’s. Dus geen telefoonfoto’s die je even snel gemaakt hebt, of foto’s die je ergens op internet gevonden hebt. 

Door te investeren in wat eigen foto’s van een goede fotograaf (of in een goede spiegelreflexcamera als je zelf ook goed kunt fotograferen), komt je blog een stuk beter over. 

Je kunt ook gebruik maken van stockfoto’s, maar meestal zien mensen dat wel. Zelf heb ik dat wel een tijd gedaan, toen ik nog geen eigen foto’s had. Sinds ik zelf regelmatig foto’s laat maken, ben ik daar gauw mee opgehouden. Je lezers worden pas klant als ze ook zeker weten dat ze je kunnen vertrouwen. Laten zien wie jij echt bent helpt daar een stuk mee. 

Stap 4: Verwijder zoveel mogelijk afleiding

Probeer zo min mogelijk reclames, schreeuwerige banners en andere afleiding rondom je blog te plaatsen. Less is more. Hoe minder afleiding je hebt van je tekst, hoe groter de kans dat je lezer een vervolgstap zet op je site: zich inschrijven voor jouw mailinglijst bijvoorbeeld. Of doorklikken naar een volgende blog. 

Stap 5: Zorg voor een goede zoekfunctie

Door een handige zoekfunctie aan je website toe te voegen, maak je je lezer ook blij. Dan is het veel makkelijker om meer informatie te vinden over een onderwerp waar ze interesse in hebben. 

Tip 3: Wees consistent

Probeer consistent te posten. Dus niet de ene week 10 blogs en de drie maanden erna helemaal niets. Als je wekelijks of maandelijks post, dan is het makkelijker voor je lezers om te ontdekken hoe vaak ze op je blog langs zouden moeten komen voor een nieuw pareltje van jouw hand. 

Nu weet ik uit ervaring dat geregeld bloggen behoorlijk lastig kan zijn. Door een blogplanning te maken, en te zorgen voor meer dan genoeg blogonderwerpen op je brainstormlijst, maak je het jezelf wel een stuk makkelijker. 

Heb je moeite met het bedenken van blogonderwerpen? Ga aan de slag met mijn handige brainstormvragen. 

Tip 4: Link intern door

Door zoveel mogelijk interne links op je blog op te nemen, help je je lezers om nog veel meer interessante informatie te vinden. En hoe meer interessante informatie je lezers op je blog vinden, hoe meer tijd ze op je blog doorbrengen. En hoe meer tijd ze op je blog doorbrengen, hoe meer vertrouwd ze raken met jouw verhaal. Dat alles leidt er weer toe dat de stap naar fan worden weer een stukje dichterbij komt. 

Probeer dus altijd om veel interne links in je blogs op te nemen. Dat kan zowel door woorden in de tekst door te linken, als door aparte stukjes toe te voegen waarin je lezers op andere blogs wijst. 

Tip 5: Geef je lezer gelegenheid om contactgegevens achter te laten 

Heb je je lezers helemaal enthousiast gemaakt met jouw content door alle voorgaande tips toe te passen?

Zorg dan dat ze ook de volgende stap kunnen zetten: jou laten weten wie ze zijn. Dat kun je doen door een contactformulier op je site te zetten. Maar nog veel makkelijker: geef ze de gelegenheid om zich in te schrijven voor je mailinglijst. Dan kun je ze nog veel meer waardevolle informatie toesturen. En dan is de stap naar fan snel gezet.

Meer lezen over het hoe en waarom van een mailfunnel? Lees Wat is een mailfunnel? (en waarom jij er zeker een nodig hebt!)

Meer tips ontvangen? (Die zag je aankomen hè)

Wil jij ook meer blogtips ontvangen (en fan worden van mijn leuke site, hahahaha)? Geef je dan op voor mijn geweldig leuke mailinglijst. Dan ontvang je de allerleukste én beste blogtips direct in je mailbox.

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.