Allemaal pasfoto's van verschillende mensen - foto van Shutterstock door Ollyy

Voor wie schrijf jij?

Het allereerste blogboek - en enige - dat ik las, was het boek How to blog for profit without losing your soul, van Ruth Soukup.  Haar boodschap is in al haar blogs en boeken globaal hetzelfde: maak een plan! Ze is dol op lijstjes en overzichten. En geeft dan ook vooral veel tips om hier zelf ook mee aan de slag te gaan. 

De allerbelangrijkste les: schrijf voor 1 persoon

De allerbelangrijkste les die ik van Ruth leerde was niet om lijstjes en overzichten te maken. Dat deed ik uit mezelf ook al sinds ik kon schrijven. 🙂 Je bent een lijstjesnerd of je bent het niet hè.

Wat dan wel? 

Dat je niet voor iedereen hoeft te schrijven en voor iedereen alle antwoorden hoeft te hebben. Je kunt toch nooit iedereen tevreden stellen. En wat de een hilarisch vindt, vindt de ander afschuwelijk.

Voor wie schrijf jij dan precies?

Ruth stelt voor om een omschrijving te maken van die ene persoon voor wie je het liefst zou willen schrijven. Wie is jouw avatar?  is haar vraag.

Toen ik aan mijn eerste blog begon, Meer geld, minder stress, en het boek voor het eerst las, maakte ik een mooi verhaal over Anna. Dat was een vrouw van ongeveer 35 jaar, met 2 kleine kinderen, een te drukke baan en te weinig tijd voor al haar grote dromen.

Een half jaar later begon ik aan Elite Blog Academy, Ruths blogcursus. Daar stelde ze de vraag opnieuw, maar dan veel uitgebreider. Nadat ik al haar losse vragen beantwoord had over wie mijn avatar zou kunnen zijn, moest ik weer een verhaal schrijven. Ik maakte een prachtig overzicht, met stockfoto.

En weer een half jaar later deed ik een andere cursus, waarbij ook de vraag om een avatar kwam. Uit de losse pols stelde ik het verhaal op.

Een consistent verhaal

Toen bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om die drie verhalen nog eens naast elkaar te leggen. En... ze kwamen bijna naadloos overheen. Alleen heette ze in de laatste twee geen Anna maar Hanna 🙂 Blijkbaar vond ik dat ze een H nodig had in haar leven. Ik vond het wel fijn om te merken hoe duidelijk mijn doelgroep in mijn hoofd zit.

Komt het overeen met de werkelijkheid?

Nu is natuurlijk de hamvraag: bereikte ik (H)anna ook? Door naar mijn statistieken te kijken, ontdekte ik dat dat inderdaad wel zo leek te zijn. De gemiddelde lezer was in de 30. Veel meer dan dat kon ik er niet over ontdekken.

Als ik echter naar de vragen keek die mijn lezers stelden, dan kreeg ik een ander beeld. Niet dat die mensen hun leeftijd erbij zetten natuurlijk. Maar de vragen gingen over andere dingen dan waarvan ik vond dat Hanna ze nodig had.   

Waarom zou ik dat willen?

Nu kun je natuurlijk denken: wat moet je ook met die Hanna. Wees blij met je publiek! Dan maar wat ander type blogposten. 

Dat is natuurlijk ook zo. Ik was natuurlijk ook blij met iedereen die langskwam, zeker als ze me ook nog vragen stelden. Maar... Hanna is geïnteresseerd in de cursussen die ik voor haar maak. En in de producten die ik promoot. En de mensen die mij mailden... die niet. 

Ik besloot mijn blogs wat scherper op te stellen, zodat het duidelijker werd voor wie ik schreef. En dat had direct effect. 

Bloggen is schipperen

Bloggen blijft altijd schipperen tussen wat jij zelf wil schrijven en wat je lezer wil lezen. Ik wist al zeker dat er genoeg Hanna's bestaan, ik zie ze dagelijks om me heen. Ik weet wat haar boeit, ik weet wat ze wil bereiken.

En met de aanpassing van mijn toon en onderwerpen, bereikte ik haar ooks steeds vaker. Mijn paginaviews zakten wel wat in, maar dat is natuurlijk niet zo relevant. 

Als je echt gefocust bent op je ideale lezer, dan trek je ook de juiste mensen aan. En dan komt het ook met het verkopen van je cursussen vanzelf wel goed.

Leave a Comment:

3 comments
Is SEO belangrijk? Ik vond lang van niet maar inmiddels... - Profbloggers.nl says 6 October 2020

[…] andere woorden: bedien EERST je doelgroep. Ga eerst aan de slag met de onderwerpen waarvan jij weet dat je mensen ermee helpt. Leer goed […]

Reply
33 briljante blogideeën voor ondernemers - Profbloggers.nl says 13 January 2021

[…] Een voorbeeld van een blog waarin ik schrijf over één van mijn inspirators lees je hier: Voor wie schrijf jij eigenlijk? […]

Reply
10 blogfouten die jij wil vermijden - Profbloggers.nl says 20 January 2021

[…] (En ja, in deze valkuil ben ik zelf ook al eens gestapt. Lees hier meer over mijn doelgroepsavonturen.) […]

Reply
Add Your Reply