Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
maart 2, 2021
waarom mensen niet lezen

Over een paar weken gaat de school van mijn kinderen verhuizen. Daar willen we natuurlijk goed op zijn voorbereid. Het is nogal een big deal in het leven van een kind. En van ouders ook trouwens. 

Daarom communiceert het schoolhoofd er uitgebreid over. Er zijn filmpjes gemaakt, hij stuurt allerhande mails, en de wekelijkse nieuwsbrief heeft er zelfs een rubriekje over. 

Je zou kunnen denken dat de hele school meer dan goed op de hoogte is van het wat, waarom en natuurlijk ook het wanneer. 

En toch stonden er vorige week al kinderen bij die nieuwe locatie… Ruim 4 weken te vroeg. Waarom? Niet vanwege de onvolledige communicatie in ieder geval. De datum staat overal vrij duidelijk in. Nee, het is een andere reden, waar jouw blog ook last van heeft...

MENSEN LEZEN NIET

Echt. Ze lezen niet. Hoe goed jij ook je best doet in het schrijven. En hoe goed je bedoelingen ook zijn. Ze lezen gewoon niet. 

Waarom zouden we dan toch schrijven?

Nu zou je natuurlijk kunnen denken: dan gooi ik het bijltje er maar helemaal bij neer. Laat dan maar zitten. Dat hele geblog leidt nergens toe!

Maar dat is ook weer niet helemaal waar. Want net zoals het schoolhoofd keurig blijft communiceren, moet jij ook blijven schrijven. Helemaal niet schrijven is namelijk nog erger. (Kun je je voorstellen hoe die ouders zouden reageren als ze lawine aan informatie niet hadden gekregen en ze op een dag merkten dat de school was verplaatst…)

En het is ook niet zo dat mensen NIETS lezen. Ze lezen selectief. En kiezen niet altijd de juiste selectie, dat mag ook duidelijk zijn uit het voorbeeld van onze school. 

Waarom lezen mensen niet? En wat doen ze wel op mijn website?

Als mensen op je website komen, en je blog openen, dan doen ze natuurlijk wel iets, als ze niet lezen. Ze scannen ze wat ze zien. Ze lezen wel, maar lang niet alles. Eigenlijk schieten ze met hun ogen over jouw blog heen, en pikken ze er stukjes uit. 

En alleen als die stukjes aanleiding geven tot verder lezen, doen ze dat ook. Anders schieten ze met hun muis naar dat gevreesde kruisje rechtsboven, en ben je ze alweer kwijt. Of nog waarschijnlijker, met hun vinger naar beneden (afhankelijk van je telefoon), maar het effect is hetzelfde. Ze zijn weg.

Het is dus belangrijk om je tekst zo “scannable” mogelijk te maken. Zodat jouw lezers heel snel kunnen zien hoe geweldig interessant je hele tekst wel niet is. In deze blog vertel ik je precies hoe je dat doet. (En ik laat het tegelijkertijd zien! Hoe leuk is dat.)

Tip 1: Geef je blog een geweldige titel

De eerste stap begint al buiten je eigen website. Door je blog een geweldige titel te geven, is de kans groter dat mensen erop klikken en op je website terecht komen. 

Een goede blogtitel doet twee dingen: 

1) vertellen waar een artikel over gaat, en 

2) de lezer nieuwsgierig maken. 

Het is belangrijk dat je deze twee elementen altijd meeneemt. Als je alleen vertelt waar je blog over gaat, is je titel saai, en klikken mensen het niet zo snel aan. Als je daarentegen alleen maar nieuwsgierig maakt, irriteer je je lezer. 

Hulp nodig bij het verzinnen van geweldige titels? Lees de blog Hoe bedenk je catchy blogtitels? en download direct de 12 voorbeeldtitels.

Tip 2: Schrijf een geweldige eerste zin

Je eerste zin is - na je titel - verreweg het belangrijkste stukje van je blog. Als die niet aanspreekt, ben je je lezers direct kwijt. 

Zorg dus dat je eerste zin altijd direct een goede reden geeft om door te lezen. Bijvoorbeeld door mensen te laten weten wat ze uit de blog krijgen. Of door ze nieuwsgierig te maken.

Tip 3: Maak gebruik van tussenkopjes

Scannen doen de meeste mensen met behulp van tussenkopjes. Door je tussenkopjes net zoveel aandacht te geven als je titel, ben je hiermee een goed eind op weg. Beschouw je tussenkopjes dus ook echt als mini-titels: geef ze een nieuwsgierigmakende en informatieve inhoud mee. 

En maak ook gebruik van veel tussenkopjes. Elke paragraaf hoeft niet, zeker niet als je stap 5 ook volgt… Maar in principe zouden elke 12 tot 14 zinnen een tussenkopje kunnen gebruiken. 

Let op: herhaal de inhoud van je kopje in je tekst

Als mensen eenmaal je tekst gaan lezen, dan… slaan ze de kopjes vaak juist weer over. Daarom is het ook heel belangrijk dat je niet naar je kopjes verwijst in je tekst. Herhaal altijd de inhoud van je kopjes nogmaals. Dat mag in dezelfde woorden, maar kan ook in andere woorden. Als het maar niet nodig is om je kopje te lezen om de tekst te begrijpen. 

Tip 4: Schrijf een killer afsluiter

Wist jij dat de meeste mensen eerst naar beneden schieten, voor ze je blog echt gaan lezen? Eerst lezen ze je eerste zin, dan scannen ze je kopjes. Ook die heeft een hele belangrijke rol dus. 

Er zijn meerdere manieren om je blog sterk af te sluiten. Je kunt bijvoorbeeld nog even kort je belangrijkste punt herhalen. Wat ook goed werkt, is terugkomen op je inleiding, als je daar een probleem hebt geïntroduceerd. En je kunt afsluiten met de volgende stap: de call-to-action.

Wat ik vaak doe is een combinatie maken van alledrie: kort het punt herhalen, eventueel terugkomen op de inleiding, en altijd een call-to-action. Dan weet je lezer ook direct dat er nog een vervolgstap bij de blog hoort (inschrijven op mijn leuke blogmail bijvoorbeeld). 

Meer blogtips ontvangen?

Schrijf je nu in voor mijn blogmail. Dan ontvang je ze rechtstreeks in je mailbox!

Tip 5: Maak korte paragrafen

Gooi een witregel onder elke 4 tot 5 zinnen. Door korte paragrafen te maken, houd je je lezer veel beter vast. Hoe langer de lap tekst lijkt, hoe lastiger het wordt om de aandacht van je lezer vast te houden.

Realiseer je ook dat dat meeste lezers je blog op hun telefoon lezen. Als jij op je laptop al 5 regels onder elkaar hebt staan, dan is dat op een telefoon zeker 12 regels. Dus iets dat op je laptop al als een lange lap tekst overkomt, is op je telefoon helemaal onoverkomelijk. 

Door af en toe een witregel tussen je teksten te zetten, maak je het een stuk rustiger voor je lezer. En daarmee vergroot je de kans dat ze ook daadwerkelijk je teksten gaan lezen. 

Tip 6: Gebruik korte zinnen

Net als je paragrafen, zouden ook je zinnen niet te lang moeten zijn. Natuurlijk moet elke zin wel correct Nederlands zijn. Gooi geen punten neer, waar een komma moet staan. Maar als je meer dan drie komma’s nodig hebt in je zin? Dan zou je waarschijnlijk ook prima twee zinnen kunnen maken. 

Tip 7: Maak gebruik van lijstjes in je blogs

Door lijsten te delen in je blogs, blijven je lezers veel meer hangen. Dat weet ik uit ervaring bij allebei mijn blogs. Stappenplannen, tips, en dergelijke werken verreweg het beste. Mensen vinden het leuk om te lezen, en het helpt ze om je stof te structureren. 

Ook bulletpoints in teksten bij opsommingen werken al goed, als je niet een hele lijst hebt om te delen. 

Tip 8: Maak gebruik van goed leesbare letters

Door te schrijven in goed leesbare - en dus vaak grote - letters, maak je het je lezer ook makkelijk om echt te lezen. Als alleen je kopjes in een goed leesbaar font staan, dwing je je lezer bijna om te gaan scannen. 

En ja… dit is een leeftijdsdingetje. Hoe jonger je doelgroep, hoe kleiner je je lettertjes kunt houden. Maar neem van mij aan… de wens om leesbare letters te lezen begint al een stuk jonger dan je denkt. Mensen van eind dertig (30! ja) geven al de voorkeur aan letters die net een paar punten groter zijn (afhankelijk van het lettertype vaak minimaal 14 punten). En als jouw doelgroep nog ouder is, is nog iets groter alleen maar beter. 

Meer interessante cijferweetjes over blogs lezen? Check Interessante blogstatistieken die mij - en jou ook - verbazen

Tip 9: Maak gebruik van andere vormgeving in je tekst

Naast kopjes en een minimale lettergrootte van al je tekst kun je ook gebruik maken van andere vormgeving om je tekst leesbaarder te maken. Stukjes die belangrijk zijn kun je op verschillende manieren laten opvallen:

  • Je kunt bijvoorbeeld vet maken. 
  • Zeker als het om kleine zinnen gaat, kun je er ook voor kiezen om ze in HOOFDLETTERS te schrijven. 
  • En je kunt ze een paar lettertypes groter maken. 
  • Tot slot kun je ervoor kiezen om zinnen uit te lichten, door een paar extra witregels erboven en eronder te zetten. 

Natuurlijk kun je hier ook nog een combinatie van maken. Maar ik zou je aanraden om daar bijzonder spaarzaam gebruik van te maken, om te voorkomen dat je lezers overweldigd worden. Want dan ben je ze ook kwijt. 

Ik zet vaak afleidende tekstjes, zoals verwijzingen naar andere blogs, in italic, zodat mensen snappen dat die tekst er niet per se bij hoort. 

Lees bijvoorbeeld ook Hoe je van nieuwe bezoekers direct fans maakt

Tip 9: Zet plaatjes in je tekst

Mijn blogs hebben altijd een plaatje erboven. Dat is vrij standaard in WordPress. Maar ook in je tekst kun je allerhande illustraties en foto’s zetten om je blogs wat op te fleuren. 

Daar maak ik zelf vrij weinig gebruik van, als ik eerlijk ben. Ik ben grafisch niet zo sterk, dus als ik een illustratie nodig heb, moet ik iemand vragen om die voor me te maken. Als jij dat wel kan, zou ik het zeker doen. Het helpt vaak enorm om je punt met een tekening toe te lichten. Je kunt bijvoorbeeld ook grafieken maken. Die geven ook veel extra informatie.

Foto’s en screenshots gebruik ik wel (maar ook te weinig). Die helpen ook om je tekst te onderbreken en je content net wat meer aantrekkingskracht mee te geven. 

Voorbeeld zien? In mijn blog Hoe ik honderdduizenden lezers binnenhaalde - en wat jij hiervan kunt leren maak ik veelvuldig gebruik van illustraties.

Let op: gebruik alleen eigen beelden of gratis beelden

Let wel op dat je alleen foto’s en beelden gebruikt die je ook mag gebruiken. Gebruik nooit zomaar foto’s die je online vindt! Zo gebruik ik ook alleen screenshots van mijn eigen site en van bijvoorbeeld Google analytics (opnieuw van mijn eigen site). Foto’s komen altijd uit mijn eigen beeldbank (en in het verleden van een abonnement van Shutterstock en gratis fotowebsites). 

Tip 10: Gebruik quotes voor teksten die op mogen vallen

Om je tekst nog wat extra op te laten vallen, kun je ook gebruik maken van quotes. Dat kunnen quotes zijn van anderen, waarover je in je blog vertelt. Maar het kunnen ook stukjes tekst zijn die je graag extra wil uitlichten, om te zorgen dat ze opvallen. 

Je kunt er een plaatje van maken, met de tekst erop. En je kunt ook gebruik maken van de optie “blockquote” in wordpress. 

Tip 11: Zorg dat je punt snel duidelijk is

Inhoudelijk kun je ook nog het een en ander doen om te zorgen dat mensen je tekst beter lezen. Als eerste is het belangrijk dat je je punt direct duidelijk maakt.

Natuurlijk kun je best een inleiding schrijven waarin je je punt niet direct introduceert. Maar zorg wel dat het niet ergens in paragraaf 15 pas naar boven dobbert. Als je er niet mee begint, schrijf dan een speciale alinea aan het eind van je inleiding waarin je heel helder maakt waar jouw blog over gaat.  

Tip 12: Herhaal je belangrijkste punten

Wil je graag dat mensen onthouden wat je schrijft? Herhaal dan regelmatig je punt in je tekst. De meeste mensen die je tekst helemaal lezen, slaan nog steeds vaak stukjes over. Door je punt op verschillende plaatsen te herhalen (in dezelfde of andere woorden) is de kans groter dat ze het vasthouden. 

Tip 13: Schrijf leuke leesbare teksten

Tot slot nog de belangrijkste tip om mensen je teksten in te trekken: zorg dat je leuke, en goed leesbare teksten schrijft. Hoe zakelijker en saaier je teksten zijn, hoe kleiner de kans dat mensen zin hebben om zich aan je hele tekst te wagen. 

Door vlot en interessant te schrijven, krijg je veel meer echte lezers op je blog. 

Meer hierover lees je in de blog Hoe schrijf je snel een geweldige blog

En heb je moeite om mensen naar je blog toe te krijgen? Lees dan eens Waarom leest niemand mijn blog? Check deze 7 stappen

Mensen lezen niet. Tenzij…

In deze blog heb ik je 13 tips gegeven om te zorgen dat jouw lezers je blogs wel van begin tot eind lezen. Het blijft lastig, mensen je hele tekst te laten lezen. Maar hopelijk kom je hier wel een stuk verder mee. 

Is het schoolhoofd hier ook mee geholpen?

Zouden deze tips de school nu ook kunnen helpen? Helaas. Het schoolhoofd past de meeste van deze tips al toe vrees ik. Soms lezen mensen gewoon echt niet. En dan rest je niets anders dan er maar gewoon om te lachen. (En anderen inspiratie te geven om er een mooie blog van te maken.) 

Wil je meer leuke blogtips?

Schrijf je in voor mijn handige blogmail. Dan verschijnen de tips zo in je mailbox.

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Verder lezen

Heb jij geen idee waarover je kunt bloggen?

Vraag nu mijn handige brainstormvragen aan.  Die helpen je op weg naar de beste blogideeën om jouw ideale klant binnen te slepen.