Ik help je meer klanten te vinden met een ijzersterke blogstrategie.

Geef je nu op voor mijn praktische ondernemers- en blogtips, dan help ik je direct op weg.

Sjoukje Bakker - Profbloggers
juni 3, 2021
Wat is een goede blog - Sjoukje Bakker - Profbloggers

Een tijdje terug organiseerde ik een onderzoek onder mijn leden om wat meer te leren over de vragen die leven. Daarin stelde ik onder andere de vraag “wat vind je moeilijk aan bloggen”? En één van de antwoorden hierop zette me direct aan het denken: “het goed te doen”

Wanneer doe je het goed, dat bloggen?

Wat is eigenlijk een goede blog? 

Als je wil weten of je goed blogt, moet je eigenlijk eerst formuleren wat een goede blog is, denk ik. Het leek me goed om mijn definitie hiervan eens te delen.

Een goede blog is een blog die mensen willen blijven doorlezen. En waarvan ze graag meer krijgen.  

Het is een tekst die lezers verder helpt. Die echt informatie bevat die lezers nog niet wisten. Ze een Aha-moment geeft. Het is content waar ze echt wat aan hebben.

Een goede blog zorgt ervoor dat jouw lezers de informatie willen toepassen. En delen. En het liefst voor altijd bewaren. 

Het is een tekst die ze entertaint. Die ze grijpt. En die ze tot concrete actie aanzet. 

Het is zo makkelijk nog niet, een goede blog definiëren

Toch is dit nog maar de helft van het verhaal. Een goede blog werkt namelijk altijd twee kanten op:

  • Het levert de lezers iets op
  • Het brengt jou dichter bij je doel.

Je kunt een geweldig informatieve blog schrijven, waarmee je je lezers heel veel nieuwe informatie geeft. Maar als jouw doel was om iets te verkopen… Dan is het eigenlijk geen goede blog. 

Ook kun je juist heel overtuigend schrijven, en je lezers direct actie laten ondernemen. Maar als jij de verkeerde informatie deelt… Dan is het ook geen goede blog. 

Alleen een blog die je lezers én jou verder helpt, is een echt goede blog.

Wat maakt een blog goed?

Om een blog een goede blog te maken, zijn er een aantal eisen waar de tekst aan moet voldoen. 

Eis 1: Schrijf unieke content

Je blog moet uniek zijn. Niet dertien in een dozijn. En ja, dat is superlastig. Want er zijn al zoveel blogs. Het onderwerp dat jij kiest, is vast al eens geschreven. Maar dat geeft niet. Want zelfs over het onderwerp “wat is een goede blog” zijn al tientallen blogs geschreven. Het gaat erom dat jij jouw mening deelt. Jouw eigen verhaal. Niet een opsomming van wat je op andere plekken tegenkomt. Vertel jouw invalshoek. Dan ben je uniek.

Eis 2: Zorg voor een goed geschreven tekst

De tekst moet goed geschreven zijn. En dan heb ik het niet per se over spelling. Ja, het is fijn als er geen spelfouten in je tekst zitten. Maar wat nog belangrijk is, is dat je taalgebruik aansluit bij jouw gewenste lezers. 

Daarnaast moet je tekst kloppen. Je argumenten moeten passen bij het punt dat je wil maken. Er moet een begin en een eind aan zitten. Dan heb je een goed geschreven tekst. 

Eis 3: Geef antwoord op je eigen vraag

Het allerbelangrijkste van je blog: geef antwoord op de vraag die je stelt. (“Wat is een goede blog? Dit is een goede blog!” Hahaha).

 Ik zie zo ontzettend vaak blogs waarin vragen gesteld worden, die alleen maar herhaald worden in de tekst, alleen dan met een punt erachter. Daar heeft je lezer echt niets aan. Geef gewoon echt antwoord, en probeer niet puur te leiden naar een product of mailinglijst. Vertel wat je lezers moeten doen. Deel je kennis. Of schrijf geen blog. 

Maar schrijf in ieder geval geen lulverhaal waarin je alleen maar je probleem herhaalt. Want ik kan je garanderen…. Dan hoeven ze je mails en producten ook niet. 

Eis 4: Vertel de volgende stap

Als je je informatie gedeeld hebt, laat je lezers dan ook weten wat jij van hen verwacht. En ja, natuurlijk mag dat het inschrijven op je mailinglijst zijn. Of een discussie onder je blog. Lekker doorklikken naar andere blogs op je site. Een leuke deelactie op sociale media. Verzin het maar. 

Maar vertel het je lezer. Dan wordt het een stuk makkelijker om je blog aan twee kanten goed te maken: voor jou én voor je lezer. 

Welk type blogs zijn populair?

Nu je weet wat een goede blog is, en aan welke eisen een goede blog voldoet, is het ook handig om te weten welke blogs graag gelezen worden. Ik deel hier de drie meest populaire blogtypes. 

Met stip op 1: de lijstjesblog

Mensen zijn DOL op lijstjes. De 10 beste… De 12 handigste… 5 tips die jij nog niet kent… Gooi een getal in de titel, en je blog stijgt al direct in aantallen lezers. 

Een fijne nummer 2: Hoe doe je dat?-blogs

Een blog met toelichting over HOE je iets doet, zijn ook mateloos populair. En logisch ook, ze geven direct antwoord op een vraag die de lezer zichzelf (en daarna Google) gesteld heeft. 

Ook mijn meest gelezen blogs zijn how-to-blogs (vaak nog in de vorm van een lijstje ook).

En de altijd handige nummer 3: Case studies

De laatste zeer populaire blogvorm is de case study: een blog waarin je een probleem duidelijk illustreert aan een voorbeeld uit de praktijk. 

En wat nou zo handig is aan een case study: het helpt jou als ondernemer ook direct weer een stuk verder:

  • Je kunt laten zien wat de waarde is van jouw dienstverlening
  • Het laat zien hoe jouw dienstverlening de problemen van jouw klanten oplost
  • Je versterkt je geloofwaardigheid, omdat je je verhaal ophangt aan echte klanten: mooie bewijsvoering voor geïnteresseerde prospects!

Bovendien maakt het je blog ook nog eens een stuk interessanter. Als het over echte mensen gaat, zijn je lezers direct een stuk meer geïnteresseerd. 

Hoe schrijf je een pakkende blog?

Tot slot de vraag: hoe schrijf jij nou die pakkende blog waar je lezers spontaan van gaan kwijlen, én die jou ook nog wat oplevert?

Daarover schreef ik al meerdere blogs:

En lees ook de blog 10 blogfouten die jij wil vermijden

Meer handige tips ontvangen?

Wil jij regelmatig een mail met handige blogtips ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn blogmails boordevol tips!

Over de auteur

Sjoukje Bakker

Hallo, mijn naam is Sjoukje Bakker en ik help jou met al je blog- en online marketingvragen. Wil je meer klanten? Ik kijk graag met je mee. Samen ontwikkelen we een online strategie die jou langdurig succes brengt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}