Waarom heb jij een mailfunnel nodig? - Profbloggers.nl
Mailfunnel

Wat is een mailfunnel? (en waarom jij er zeker een nodig hebt!)

Als je je gaat verdiepen in online verkopen, kom je overal het woord funnel tegen: sales funnel, marketing funnel, mail funnel. Het klinkt eng en spannend: als een fuik waarin je mensen niet meer laat ontsnappen.

Dat is het niet. Een funnel is een trechter en een zeef tegelijk. Het is een opeenvolging van acties die zorgt dat jouw ideale klant ook daadwerkelijk in jouw winkel belandt en jouw dienst koopt.

Op je website komen uiteenlopende mensen. Dat zijn soms mensen die jouw dienstverlening heel goed kunnen gebruiken. Maar het zullen ook best wel eens mensen zijn die jij helemaal niet zo goed kunt helpen. Een goede funnel helpt jou om te zorgen dat de mensen die jij kan en wil helpen jou ook weten te vinden. Op het moment dat zij er klaar voor zijn. Handig!

En het zorgt er ook voor dat de mensen die jij niet kan helpen weer van jouw radar verdwijnen. Bijvoorbeeld doordat ze zich uitschrijven uit jouw mailinglijst

Wat is het verschil tussen al die funnels?

Op internet kom je uiteenlopende termen in combinatie met een funnel tegen. Meestal gaat het om een marketing- en een salesfunnel. Er is echter ook nog een derde variant: de klantenfunnel. 

Wat is een marketingfunnel?

Een marketingfunnel is een combinatie van marketingacties: stappen waarin een onbekende bezoeker van jouw website steeds verder bekend raakt en uiteindelijk enthousiast wordt over jouw product. Deze begint op het moment dat iemand zich inschrijft voor jouw mailinglijst en eindigt zodra je begint met het versturen van mails met een concreet aanbod. Een marketingfunnel draait om de potentiële klant. In de loop van de stappen leert deze jou kennen, en help je haar of hem verder. Deze gaat je steeds meer vertrouwen en snapt uiteindelijk waarom jij de persoon bent om van te kopen. 

Wat is een salesfunnel?

Een salesfunnel is daar het vervolg op: dat zijn de acties die ertoe leiden dat de inmiddels bekende bezoeker ook echt klant wordt. Deze is echt gericht op de verkoop zelf, om het verkopen van een product. Het zijn alle mails en andere acties die ertoe leiden dat iemand gaat bestellen.

Wat is een klantenfunnel?

In de derde fase helpt een klantenfunnel je met het uitbreiden van de verkoop. Als iemand eenmaal klant is, wil je die natuurlijk houden en verder helpen. Dat gebeurt in deze laatste fase van de funnel. 

En wat is dan een mailfunnel?

En een mailfunnel tot slot zijn alle stappen van een marketing-, sales-, en klantenfunnel die via de mail verstuurd worden gecombineerd. 

Klinkt ingewikkeld?!

Als ik het zo opschrijf, klinkt het allemaal heel technisch en ingewikkeld. Alsof het gaat om een groot proces met geheime ingrediënten. En als je op de termen googelt, lijkt dat ook wel een beetje zo te zijn. 

Toch is dat niet waar. Een funnel kan heel simpel zijn: 

  • een klant bezoekt je website, 
  • laat weten interesse te hebben, 
  • je maakt kennis
  • en je doet een aanbod.

Klaar. Meer is het niet. Eigenlijk gebeurt dit in elk verkoopproces, wat je ook verkoopt, en hoe je ook verkoopt. 

Heb jij te weinig klanten? Lees dan eens mijn blog Hoe vind ik nieuwe klanten?

Waarom heb je een mailfunnel nodig?

Nu weet je wel wat het is, maar dat verklaart nog niet waarom je een mailfunnel nodig hebt. Dat is heel eenvoudig: je wil graag aan zoveel mogelijk mensen jouw mooie diensten en producten verkopen. En dat kun je niet allemaal handmatig blijven doen.

Als je één website bezoeker hebt, die laat weten interesse te hebben, kun je die nog wel zelf mailen. Of bellen. Bezoeken. Wat jij wil. Maar zodra het er meer worden, wordt dat al snel onmogelijk. Bovendien zal niet iedereen die in eerste instantie interesse toont, ook echt een geschikte potentiële klant blijken te zijn. Als je iedereen evenveel aandacht geeft, kom je al snel om in het werk, terwijl je niets verkoopt. 

Een funnel helpt je met het selecteren van de juiste mensen: mensen die jij het beste kan helpen. Hoe verder ze in je funnel komen (en blijven), hoe groter de kans dat jij een succesvolle verkoop zal kunnen doen. 

Meer lezen over het nut van een mailinglijst? Lees Waarom heb jij een e-maillijst nodig? 3 redenen waar je niet omheen kunt

Hoe richt je een mailfunnel in?

Wil jij 100 warme leads in je mailbox?


Doe mee met mijn cursus Je eerste 100 mailadressen en haal  ze zonder moeite binnen!

Typende vingers - wanneer is bloggen verstandig?

Een mailfunnel bestaat uit een verzameling mails die je je inschrijvers na elkaar stuurt. Daar heb je twee dingen voor nodig:

  • Een mailsysteem
  • De juiste e-mails

Een mailsysteem?

Om een mailfunnel in te richten, heb je een e-mailsysteem of mailprovider nodig die jouw mails verstuurt. Zo’n systeem helpt je met het registreren van de gegevens van je bezoeker, en vervolgens met het (automatisch) mailen van alle stappen van de funnels. 

Hier zijn tientallen varianten van op de markt: Mailchimp, Laposta, Mailerlite, Convertkit, Infusionsoft en ga zo maar door.  Sommige zijn heel gebruiksvriendelijk, maar hebben weinig mogelijkheden. En anderen hebben heel veel toeters en bellen, maar zijn weer lastig in te richten. 

Ik adviseer altijd om hiervoor gebruik te maken van Active Campaign, omdat dit een heel gebruiksvriendelijk en intuïtief systeem is, met perfect werkende automatiseringen. In geen ander systeem dat ik tot nu toe in de markt tegen ben gekomen, kun je zoveel automatiseren met zo weinig moeite. 

En wat mail je dan?

Als je eenmaal een goed werkend mailsysteem hebt ingericht, kun je mails gaan schrijven om te versturen. In de eerste mails maak je kennis. Vervolgens stuur je een aantal tips, waardoor je potentiële klant steeds beter snapt wat jij te bieden hebt. Langzamerhand vertel je steeds meer over je aanbod. Tot slot stuur je een mail met een koopknop erin. 

En in de volgende fase doe je dat opnieuw: opwarmen, aanbieden, verkopen. Zolang je inschrijver in je systeem blijft staan, kun je dat proces blijven herhalen.

En dat werkt? Zeker!

Terwijl ik zit te schrijven, komt er een mailtje binnen. Ik heb een cursus verkocht!

Wat is een mailfunnel

Aan iemand die ik niet kende. Iemand die zich een paar dagen daarvoor pas voor het eerst in had geschreven op mijn mailinglijst. En die door de mailtjes die daarna gestuurd werden, overtuigd raakte van mijn geweldige aanbod. 

Te weinig inkomsten uit jouw bedrijf? Zo komt dat.

Wil jij ook een mailfunnel inrichten? En verkopen terwijl je iets anders doet?

Download hier het handige gratis stappenplan, waarin je in 7 stappen een perfecte funnel inricht. 

Wil jij 100 warme leads in je mailbox?


Doe mee met mijn cursus Je eerste 100 mailadressen en haal  ze zonder moeite binnen!

Typende vingers - wanneer is bloggen verstandig?

Dit bericht nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest

Wat is een mail funnel
Wat is een mailfunnel en waarom heb jij die nodig
Funnels - wat zijn het en waarom wil jij ze hebben
Wat is een mailfunnel en waarom heb jij die nodig_

Leave a Comment: