Voor wie schrijf jij je blog? Geen moeilijke vraag hè. Voor je lezer natuurlijk. Dat geldt voor iedereen. Maar… is jouw lezer ook je klant? Aan wie stuur jij je facturen? Wie betaalt er voor jouw blog?
Het is belangrijk om hier onderscheid in te maken, omdat het voor je blogstrategie nogal een verschil maakt of jij je geld verdient met eigen producten bijvoorbeeld, of dat je dat doet met advertentieverkoop, of dat je vooral op zoek bent naar sponsoring. In het ene geval zijn grote bezoekersaantallen veel belangrijker dan in het andere.
Sponsors als klant: veel unieke bezoekers nodig
Als je vooral geld wil verdienen door sponsoring, dan wil je eigenlijk zoveel mogelijk unieke lezers. Of ze terugkomen in een maand is dan minder relevant. Je wil zoveel mogelijk mensen aanspreken, zodat je interessant bent voor bedrijven. Schrijven over zeer uiteenlopende onderwerpen is dan handig. Je klant is dan niet je lezer, maar de bedrijven die via sponsoring en linkbuilding gebruik maken van jouw blog.
Advertenties? Vooral veel pageviews van belang
Als je daarentegen vooral geïnteresseerd bent in geld verdienen via advertenties, dan zijn veel pageviews van belang. Dan maakt het niet uit of het constant dezelfde mensen zijn, of steeds anderen, als ze maar klikken. Door korte blogs te schrijven met veel doorlinks, of bijvoorbeeld je berichten (met foto’s) in slideshows te tonen, zorgt elke bezoeker voor veel kliks. En… dat levert weer meer kans op om je advertenties te tonen en dus op inkomsten. In dit geval zijn mediabureaus en adverteerders jouw klanten.
Eigen en affiliate producten: je lezer is je klant
Alleen als je zelf iets aan je lezers verkoopt (of dat nou eigen producten of affiliate producten zijn), zijn jouw lezers ook echt jouw klanten. In dat geval hoef je niet per se heel veel bezoekers te hebben, zolang ze maar trouw zijn en jouw blog als een belangrijke bron beschouwen.
Natuurlijk is het ook in dit geval nog steeds wel fijn om veel pageviews en unieke bezoekers te hebben, dat geeft je per slot van rekening meer kans op verkopen. Maar de band die je met je lezers opbouwt is vele malen belangrijker. Hoe steviger de band, hoe groter de kans dat zij van je willen kopen en van je blijven kopen.

Foto van jonge vrouw achter een laptop van Shutterstock / Gaudilab
De keuze heeft invloed op meer dan je denkt
De keuze voor jouw ideale businessmodel – geld verdienen door sponsoring, advertenties of eigen producten – heeft meer impact op jouw blog dan je misschien verwacht.
"Ik wil me niet beperken tot 1 inkomstenstroom!"
Maar wat nou als je niet wil kiezen? Als je je niet wil beperken tot 1 inkomstenstroom? Watnou als je zowel sponsoring als advertenties als affiliate producten wil?
Goed nieuws: je hoeft jezelf ook niet te beperken. Ze kunnen allemaal naast elkaar bestaan. Maar... ze bijten elkaar ook wel een beetje. Je kunt niet én meer unieke bezoekers trekken én vooral veel pageviews willen én ook nog een goede band met je lezer opbouwen. Je kunt maar 1 kant tegelijk op lopen, en als je je op drie richtingen focust, gaat het bij allemaal mis.
Vooral veel pageviews: laat ze doorklikken!
De sites met slideshows “10 celebrities die onherkenbaar oud zijn geworden” kennen we allemaal wel. Als je dat geweldige blogs vindt, prima. Dan kom je er wel met advertenties.
Maar... Met dit soort doorklikblogs wil lang niet iedereen zich associëren. Ik niet in ieder geval. Dus… rijk worden met advertenties en ook nog trouw aan je eigen waarden blijven is best heel lastig.
Sponsoring: heel veel nieuwe klanten én lezers nodig
Voor sponsoring geldt een ander probleem. Als een bedrijf jouw blog sponsort voor linkbuilding (dus uit oneigenlijke SEO-argumenten), dan is 1 link op jouw blog voldoende. Als zo’n bedrijf jouw blog eenmaal een keer gesponsord heeft, is het klaar. Je moet dus constant op zoek naar nieuwe klanten.
Als een blog je sponsort om je invloed, dan geldt dat minder. Maar… daar is het aanbod veel kleiner, en de concurrentie groter. Om succesvol te zijn in sponsoring is het heel handig om commercieel sterk te zijn en een goed verhaal neer te zetten. Bovendien moet je heel flexibel zijn: elk bedrijf heeft weer andere wensen en belangen. Daar moet je wel in mee kunnen gaan, zonder je lezer uit het oog te verliezen. Een hele uitdaging!
Investeren in een goede band: weinig tijd voor nieuwe content
Als je tot slot vooral inkomsten uit affiliate en eigen producten wil halen, dan is een goede band met je lezers essentieel. Dan zul je veel meer moeten investeren in een ander soort contacten. Het aantrekken van inschrijvingen op een nieuwsbrief is in dit geval je grootste doel en moet je daar ook naar toe schrijven.
Dan kun je je tijd beter besteden aan het maken van goede weggevers (in ruil voor een emailadres) dan aan het produceren van zoveel mogelijk content. En dat... kan wel weer eens negatief werken voor je hoeveelheid unieke bezoekers en pageviews.
Houd je doel voor ogen
Wat je doel ook is, het is belangrijk om je daar elke keer weer op te focussen. Maak een keuze, en ga daar vol voor. Dan gaat het je zeker lukken om geld te verdienen met je blog.
Meer van dit soort ondernemerstips ontvangen?
Wil je meer leren over hoe je van je blog een succesvol bedrijf maakt? Schrijf je dan in voor mijn tips. Dan mail ik ze je wekelijks toe.
*Disclaimer: Dit artikel bevat een afbeelding van Shutterstock.com: jonge vrouw achter een laptop, door GaudiLab

